2025-12-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, som jag skrev för ett par dagar sedan (mitt inlägg anmäldes givetvis och plockades bort) så blev det ingen konfiskering av de ryska pengarna utan EU ska låna 80 miljarder och ge till Ukraina.

Den årliga räntan kommer att landa på tre miljarder för europeiska skattebetalare.

Min fråga är vem "lånar" man dessa belopp av?
Vem kommer ta tre miljarder årligen i ränta?

Tänker också kring det här med inflationen. När arbetarna vill ha 500 kr mer i månaden uppmanas de av regeringen och arbetsgivare att "hålla igen" för att detta skulle spä på inflationen.

Påverkas inflationen av att EU lånar 80 miljarder och ger bort till Ukraina?
Ryska pengarna:

Vid torsdagens toppmöte valde man tyvärr bort att använda dem som säkerhet till det jättelån som utfärdades till Ukraina.

Men man slog också fast att pengarna ska hållas frysta tills Ryssland betalar krigsskadestånd och de kan alltså fortfarande komma att användas till stöd för Ukraina.
Citera
2025-12-20, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Ryska pengarna:

Vid torsdagens toppmöte valde man tyvärr bort att använda dem som säkerhet till det jättelån som utfärdades till Ukraina.

Men man slog också fast att pengarna ska hållas frysta tills Ryssland betalar krigsskadestånd och de kan alltså fortfarande komma att användas till stöd för Ukraina.
Hur ska man kunna utdöma krigsskadestånd när Ryssland segrar i Ukraina?
För att det ska kunna ske måste Ryssland kapitulera och acceptera att betala krigsskadestånd.
Ungefär som Finland tvingades göra efter WW2.
Det är en illusion.
Sanningen är att EU-kommissionen vill kunna använda pengarna för egen del.
Det faktum att man fryst pengarna permanent ger nu Ryssland legala skäl för att ge igen på olika sätt via internationella domslut i t.ex. Singapore och Hongkong där Euroclear har deponerat stora belopp.

Nu fick Bryssel igenom plan B istället som sker genom upplåning som sedan belastar medlemsstaterna . förutom Ungern, Slovakien och Tjeckien som fick undantag.
90 miljarder € totalt varav 40 miljarder är öronmärkta för att återbetala gamla lån (till Ukraina) som förfaller snart, Alltså blir det 50 miljarder som kan utbetalas till Ukraina i början av 2026 men de kommer inte att räcka långt. Zelensky lär återkomma med tiggarrunda i Europa om några månader igen.
Citera
2025-12-20, 16:09
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Läste att om Sverige vid utgången av 2027, om de löften vår korrupta ledning beslutat genomförs kommer att totalt vara 198 miljarder!

Det betyder att varje svensk fått betala 19.677 kronor!
Många svenskar hade jublat om de fått dessa pengar som återbetalning på deras inbetalda skatter.

Ungefär halva befolkningen arbetar och betalar skatt i nån större utsträckning (resten under 18, pensionärer osv). Så man får dubbla siffran som arbetade svenskar bidrar med till 38 000 kr. Finns rätt så många svenskar med mindre än det i besparingar.
Citera
2025-12-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Hur ska man kunna utdöma krigsskadestånd när Ryssland segrar i Ukraina?
För att det ska kunna ske måste Ryssland kapitulera och acceptera att betala krigsskadestånd.
Ungefär som Finland tvingades göra efter WW2.
Det är en illusion.
Sanningen är att EU-kommissionen vill kunna använda pengarna för egen del.
Det faktum att man fryst pengarna permanent ger nu Ryssland legala skäl för att ge igen på olika sätt via internationella domslut i t.ex. Singapore och Hongkong där Euroclear har deponerat stora belopp.

Nu fick Bryssel igenom plan B istället som sker genom upplåning som sedan belastar medlemsstaterna . förutom Ungern, Slovakien och Tjeckien som fick undantag.

90 miljarder € totalt varav 40 miljarder är öronmärkta för att återbetala gamla lån (till Ukraina) som förfaller snart, Alltså blir det 50 miljarder som kan utbetalas till Ukraina i början av 2026 men de kommer inte att räcka långt. Zelensky lär återkomma med tiggarrunda i Europa om några månader igen.

Instämmer, men USA kommer förhoppningsvis att vrida om armen bakom ryggen på Ursula, Merz och Rutte och tvinga de här eurokraterna att backa från sina förljuget moralistiska dekret.

De här typerna vet att de i slutändan behöver ha USA med på båten om de ska kunna hålla den höga svansföring de drömmer om, det är en grundsten i deras världsbild.

Och jag håler med. 90 miljartder euro under två år kan låta mycket, ja - men det är inte i närheten av de investeringar Ukraina verkligen skulle behöva för att kunna räkna med att vända kriget.
Citera
2025-12-20, 16:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Ungefär halva befolkningen arbetar och betalar skatt i nån större utsträckning (resten under 18, pensionärer osv). Så man får dubbla siffran som arbetade svenskar bidrar med till 38 000 kr. Finns rätt så många svenskar med mindre än det i besparingar.
Jo men den här ekvasionen visade på summan samtliga svenskar skulle kunna få.
Citera
2025-12-20, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer, men USA kommer förhoppningsvis att vrida om armen bakom ryggen på Ursula, Merz och Rutte och tvinga de här eurokraterna att backa från sina förljuget moralistiska dekret.

De här typerna vet att de i slutändan behöver ha USA med på båten om de ska kunna hålla den höga svansföring de drömmer om, det är en grundsten i deras världsbild.

Och jag håler med. 90 miljartder euro under två år kan låta mycket, ja - men det är inte i närheten av de investeringar Ukraina verkligen skulle behöva för att kunna räkna med att vända kriget.
500 miljarder kronor räcker inte för att finansiera Ukrainas statsapparat under två år. Inte minst med tanke på altt svinn som förekommer. Jag har läst att de krävt mer än så för att överleva 12 månader.
Ursula kommer om några månader att låna upp mera igen.

Har du lyssnat på Zelenskys tal nyligen i Berlin? Han riktade ett förtäckt hot mot Trump "mycket kan hända på kort tid och statsledare kan försvinna..."
Han och London/Bryssel m.fl. hoppas på (planerar för?) att Trump blir mördad eller blir åtalad efter mellanårsvalet. Sedan kanske de får fria händer igen.
Jag tror inte att Z syftade på Putin eftersom de vet att det inte är avgörande för Ryssland.
Vem som är president i WH har däremot stor betydelse.
De vill att "neocons" ska styra och ställa som under Biden.
Citera
2025-12-20, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Otippat att en sådan jämförelse skulle komma, det gör det alltid.

(FB) EU kunde inte enas- tar nu lån på 1000 miljarder- bla sverige betalar lånet
Ja visst är det obekvämt??
Citera
2025-12-20, 16:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ja visst är det obekvämt??

Ja, fast jag skulle inte kalla det ”obekvämt”, så bara för att förtydliga:
Jag håller med dig.

Att som vissa gör säga att vi inte betalar ränta på dom här lånen, för att i nästa andetag säga att dom egentligen finns kvar, för att De frysta tillgångarna finns kvar att betala ett krigsskadestånd i framtiden, är så in i helvete dumma påståenden att jag inte ens har en idé om hur man skall förklara det för dom.
Önsketänkandena i den här tråden…
Senast redigerad av scoremax 2025-12-20 kl. 16:41.
Citera
2025-12-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ju stöld. Det är ju inte EU's pengar.

Ryssland är skyldig Ukraina pengar för allt de har förstört
Citera
2025-12-20, 16:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, fast jag skulle inte kalla det ”obekvämt”, så bara för att förtydliga:
Jag håller med dig.

Att som vissa gör säga att vi inte betalar ränta på dom här lånen, för att i nästa andetag säga att dom egentligen finns kvar, för att De frysta tillgångarna finns kvar att betala ett krigsskadestånd i framtiden, är så in i helvete dumma påståenden att jag inte ens har en idé om hur man skall förklara det för dom.
Håller med.
Hela EU:s agenda är så otroligt korkad så klockorna stannar.
Men det märks att de desperata nu.
Ensamma om agendan där provokation, krigshets och en massa hittepå om Ryssland är ledorden.

Omvärlden undrar vad de håller på med.

Ska bli intressant och följa hur de ska komma ur den fälla de sitter fast i....
Citera
2025-12-20, 19:08
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Min fråga är vem "lånar" man dessa belopp av?
Vem kommer ta tre miljarder årligen i ränta?
Det har inte sagts rakt ut, annat än att lånet kommer ske på kapitalmarknaden.
Citera
2025-12-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Ryska pengarna:

Så oavsett utveckling så kommer ryssarna inte att se röken av dessa pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in