2025-06-28, 09:09
Medlem
Dilbert. Rolig old school torr it-humor. Första gången jag läser den serien, gillar't!
Citera
2025-07-13, 12:59
Medlem
Studspojkens avatar
Framtidens arab vol 5.

Minns inte vad tecknaren heter.
Citera
2025-07-13, 13:05
Medlem
GastonLeMans avatar
Hittade Torgal på nätet.
Det blev en längre sittning på hemlighuset än vanligt. Väldigt bra serie i mina ögon.
Citera
2025-07-18, 17:33
Medlem
Lästa Asterix & Obelix - Asterix drar i fält

Har inventerat min samling av Asterix, Lucky Luke, Spirou, Tintin. Har en del att hitta på Lucky Luke, färre på Asterix, har det mesta av Spirou även om jag är gruvligt missnöjd med Fournier albumen och saknar en del på Tintin.

Men, det är halva nöjet att leta efter de jag saknar och fylla på samlingen.
Citera
2025-07-19, 17:38
Medlem
Senaste jag läst är "Jerusalem" av Guy Delisle. Brukar tycka att hans historier är intressanta då han har vinkeln "en ganska vanlig snubbe som befinner sig på udda platser i världen". Delisle har även skrivit om när han har varit i bl. a. Burma och Nordkorea. Allihop läsvärda. Han brukar strössla med lite humor vilket jag gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Studspojken
Framtidens arab vol 5. Minns inte vad tecknaren heter.
Då har du bara del 6 kvar. Serieskaparen heter Riad Sattouf. Han har humor.
Citera
2025-07-21, 15:27
Medlem
Köpte billigt några årgångs-Ernie billigt på loppis.

Verkar svårsålda på Tradera så ska ge Ernie en chans.
Senast redigerad av Flashbackwards 2025-07-21 kl. 15:30.
Citera
2025-12-18, 16:09
Medlem
Skyttegravskriget av Tardi.
Biblioteket. Har slöbläddrat i den tidigare, men satt mig ner och läste den från pärm till pärm nu. Deprimerande, naturligtvis. Första världskriget skildrat ur synvinkeln krigets meningslöshet, anfallen som ofta inte ger en enda meter mer territorium utan bara fler döda. Krigets grymhet med ond bråd död och utdraget lidande. Änkor och faderslösa barn. Soldater som överlever, men lemlästade. Krigets förmåga att locka fram det sämsta hos människan med generaler som beordrar artilleribeskjutning av egna linjer för att bestraffa feghet när livrädda soldater inte vågar anfalla när kaoset nått den gräns att de inte ens vet åt viket håll de ska gå. Exekutionspatrullerna som avrättar fångar stående på knä. Soldater som skjuter direkt när de ser en annan människa i fiendens uniform, för säkerhets skull. Annars kanske DE skjuter först...
Tardi's egen farfar, som på sin dödsbädd avvisar prästen som ska ge sista smörjelsen. "Hade Gud funnits hade inte det kriget fått finnas!".
Svartvita bilder. Suggestiva i sammanhanget. Korta historier om separata människoöden som länkas samman av det fasansfulla gemensamma.
Läs den inte om du inte har en bra plan för resten av dagen...
Citera
2025-12-19, 16:08
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Skyttegravskriget av Tardi.
Biblioteket. Har slöbläddrat i den tidigare, men satt mig ner och läste den från pärm till pärm nu. Deprimerande, naturligtvis. Första världskriget skildrat ur synvinkeln krigets meningslöshet, anfallen som ofta inte ger en enda meter mer territorium utan bara fler döda. Krigets grymhet med ond bråd död och utdraget lidande. Änkor och faderslösa barn. Soldater som överlever, men lemlästade. Krigets förmåga att locka fram det sämsta hos människan med generaler som beordrar artilleribeskjutning av egna linjer för att bestraffa feghet när livrädda soldater inte vågar anfalla när kaoset nått den gräns att de inte ens vet åt viket håll de ska gå. Exekutionspatrullerna som avrättar fångar stående på knä. Soldater som skjuter direkt när de ser en annan människa i fiendens uniform, för säkerhets skull. Annars kanske DE skjuter först...
Tardi's egen farfar, som på sin dödsbädd avvisar prästen som ska ge sista smörjelsen. "Hade Gud funnits hade inte det kriget fått finnas!".
Svartvita bilder. Suggestiva i sammanhanget. Korta historier om separata människoöden som länkas samman av det fasansfulla gemensamma.
Läs den inte om du inte har en bra plan för resten av dagen...

Mycket välfunna ord. Jag hittade albumet på loppis för några år sen. På originalspråket, naturellement.

(FB) Senaste serietidningen/albumet du köpte?
Citera
2025-12-20, 05:26
Medlem
Var bort till återvinnigen med massa tidningar åt grannen. Och vad hittade jag? Sex fulla ICA papperskassar proppfulla med gamla Fantomen och Seriemagasinet och säkert 60+ Kalle Anka Pocket. Som alla var i nyskick. Så jag kunde ju inte annat göra än att stuva in allt i bilen. Så nu kan jag och barnbarn njuta rejält med trevlig läsning över helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in