Citat:
Ursprungligen postat av
X-and-Y
Det enda som är intressant nu är om Dumpen kommer behöva stänga ner helt (i alla fall ta bort alla 700+ uthängningar), inom de närmaste veckorna, om GDPR trumfar utgivningsbevis. Jag tog det för givet.
Men det var ivriga Dumpen förespråkare, i tråden, som menade på att det trots allt är journalistik?
Experter här, vad gäller frammåt?
Om det blir så att EUD fastslår att utgivningsbevis, grundlag, YGL inte står över GDPR/EU-Förordning så är just det inte längre ett frikort.
Då kvarstår art 85 i GDPR - som är just för detta, det är ett legitimt undantag för journalistik. Ironiskt i sig, det finns ett undantag redan, bara Sverige som tramsar på med sitt egna undantag och puttar bort GDPR (något EU sannolikt ogillar, då poängen var skydda medborgare).
Så - då behöver Dumpen motivera varför dom faller in under art 85. Vilket dom med allra högsta grad inte gör historiskt och i dagsläget. Jag har lite mothugg av.. glömt namnet just nu för det, men han skriver nog också.
Min syn på saken:
Dumpen kvalar inte under artikel 85 eftersom syftet är kommersiellt och sensationellt snarare än att informera allmänheten, publiceringarna är överdrivet omfattande och saknar proportionalitet, och mycket material är fiktivt eller saknar redaktionell bearbetning. Kort sagt: det finns inget journalistiskt skydd för systematisk uthängning av privatpersoner.
Jämför med exempelvis Aftonbladet, Dagens Nyheter, egentligen vad som helst som är seriöst.
Sen är inte heller art 85 ett frikort, GDPR ska fortfarande respekteras, såsom medgivande, censur, inte mer uppgifter än nödvändigt m.m.
Däremot måste det sannolikt prövas, tvivlar Dumpen frivilligt gör något åt saken. Antingen av en medborgare, eller att IMY måste se över saken (troligen efter påtryckningar från medborgare).