Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-19, 16:51
Medlem
Hej!

Har dimensionerna 225/45 R19.

Har varit inne lite på dack365.nu. Vad kan ni rekommendera? Vill inte att de ska vara alltför dyra men vill ändå att de ska vara bra.

Det verkar vara en djungel med alla olika däck (alltifrån 725 kr, 1500, 1600, upp emot 3000 kr, 4000 ibland. Hur ska man tänka? Vill ändå att det ska vara hyfsat prisvärt.
2025-12-19, 17:24
Medlem
Bor du norrut så är väl dubbat en god idé. Bor du långt söderut så kommer du att köra mestadels på bar asfalt, varför friktionsdäck duger gott. Behov/nytta och plånboken avgör.
2025-12-19, 17:28
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
Hej!

Har dimensionerna 225/45 R19.

Har varit inne lite på dack365.nu. Vad kan ni rekommendera? Vill inte att de ska vara alltför dyra men vill ändå att de ska vara bra.

Det verkar vara en djungel med alla olika däck (alltifrån 725 kr, 1500, 1600, upp emot 3000 kr, 4000 ibland. Hur ska man tänka? Vill ändå att det ska vara hyfsat prisvärt.
Det du ser på dack365 är inte däck monterat på fälg utan både frakt och påsättning!!!(montering) kostar.

Köp däck efter plånbok ingen idé skuldsätta sig mer än nödvändigt.

Snart jul också håll inte inne på julklapparna för du behövde ett par Continental
2025-12-19, 17:34
Medlem
tomatlarss avatar
Köp inte för billigt och från något av de mer kända märkena som Goodyear eller Michelin som exempel. Skulle säga att för ca 1500-2000 så får man bra däck och de ska vara med dubb inget dubbfrit skit. Sommardäcken där kan man vara snål men inte vinterdäcken.
2025-12-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Bor du norrut så är väl dubbat en god idé. Bor du långt söderut så kommer du att köra mestadels på bar asfalt, varför friktionsdäck duger gott. Behov/nytta och plånboken avgör.

Skitsnack. När slasket fryser på i söder är dubbat viktigare än i norr där det kalla och torra vädret får vägarna att torka upp. Men jag skulle säga att allt annat än dubbat är otänkbart om man har trafiksäkerhet i tanken.
2025-12-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Skitsnack. När slasket fryser på i söder är dubbat viktigare än i norr där det kalla och torra vädret får vägarna att torka upp. Men jag skulle säga att allt annat än dubbat är otänkbart om man har trafiksäkerhet i tanken.

Det är skitsnack för dig. Inte för mig. Så du kan ta ditt skitsnack någon annanstans. 95% eller mer av tiden kör i alla fall jag på bar asfalt. Jag har faktiskt dubbdäck i skrivande stund pga att de följde med i bilköpet. På tidigare bilar gällde friktionsdäck.
2025-12-19, 17:39
Medlem
knullklassons avatar
Köp nordiska friktionsdäck om du bor söder om Dalälven. Jag hade nog börjat kolla på Yokohama och Hankook, sen sneglat uppåt i prislistan mot de finare märkena.
Tysta däck är schysst att ha, så decibelen hade jag lagt stor vikt vid.

Edit: Med det sagt så hade jag köpt Michelin X-Ice Snow. Hyfsat pris, tysta.
Senast redigerad av knullklasson 2025-12-19 kl. 17:57.
2025-12-19, 17:42
Medlem
Citat:
Det är skitsnack för dig. Inte för mig. Så du kan ta ditt skitsnack någon annanstans. 95% eller mer av tiden kör i alla fall jag på bar asfalt. Jag har faktiskt dubbdäck i skrivande stund pga att de följde med i bilköpet. På tidigare bilar gällde friktionsdäck.

Det är som att skita i bältet för man "typ aldrig krockar". Det är just där temperaturen pendlar runt nollan dubbdäck är som viktigast.
2025-12-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Det är som att skita i bältet för man "typ aldrig krockar". Det är just där temperaturen pendlar runt nollan dubbdäck är som viktigast.

Då säger vi så här: jag har klarat mig i många år utan ditt "skitsnack" och kommer att fortsätta att göra det. Nästa däck blir friktionsdäck. Punkt slut.
2025-12-19, 17:44
Avstängd
Snusfris avatar
Södra Sverige ska du ha dubbdäck. Oftast is. Köp inte billigt. Köpa av de stora märkena. Det är stor skillnad. Köp inte billig skit. Bland det viktigaste på bilen gällande säkerhet.
2025-12-19, 17:49
Medlem
Citat:
Då säger vi så här: jag har klarat mig i många år utan ditt "skitsnack" och kommer att fortsätta att göra det. Nästa däck blir friktionsdäck. Punkt slut.

Jag hoppas du håller långt avstånd till bilarna framför dig. Ren idioti att tänka som dig. Säkerheten borde gå först. I södra sverige borde dubbdäck vara ett krav just för att temperaturen ofta pendlar runt 0. Slask som fryser på är 100 gånger värre än vägarna i norr.
2025-12-19, 17:50
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Köp nordiska friktionsdäck om du bor söder om Dalälven. Jag hade nog börjat kolla på Yokohama och Hankook, sen sneglat uppåt i prislistan mot de finare märkena.
Tysta däck är schysst att ha, så decibelen hade jag lagt stor vikt vid.
Ja helt rätt! En 4 hjulsdriven bil i kombo med frikionsdäck är optimalt. Har kört med det i snart 20 år.
De dagar det är blankis på vägarna pga underkylt regn kan man hålla sig hemma tills probemet är borta.
Dar jag bor i Östergötland har det hänt max 2 gånger de sista 15 åren.
Anpassa hastigheten och håll avstånd...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in