Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-16, 16:49
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
TS bör köra CTRL+Shift+escape och se vad som suger upp all kraft.
För att öppna Chromes Aktivitetshanterare, klicka på knappen "Mer" (tre punkter), håll muspekaren över "Fler verktyg" och klicka sedan på "Aktivitetshanteraren." Alternativt kan du trycka på Skift + Esc i Windows
Gör samma med det.
Du kan vara på nån suspekt sida som äter upp allt ram. Hittar du den boven kan det lösa problemet.

Jag har gjort det där varje gång, det är ofta min browser som tar 70-80% står det. Använder Chrome.
Citera
2025-12-16, 16:50
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag tror inte att det nödvändigtvis är hårdvaran som är problemet, om du alltid loggar in som administratör så tillåts du begå fel som både skadar prestandan och säkerheten.

Se t.ex. denna artikel: https://news.sophos.com/en-us/2025/10/10/whatsapp-worm-targets-brazilian-banking-customers/

Där är visas hur enkelt det blir för skadlig kod att slå ut ditt antivirusprogram (defender i exemplet) om du är inloggad som administratör, och sedan äger viruset din dator mer än vad du som administratör gör.

Så skapa alltid ett separat administratörs konto och gör sedan om ditt konto till: standard användare.

Själv använde jag min förra laptop i 11 år utan större påverkan på datorns prestanda, då jag redan från start skapade ett separat administratörs konto och sedan använde ett standard konto.
(En ordinär asus laptop med Windows 10 som sedan uppgraderades till Windows 11)

Prova det!

Låter vettigt, ska göra det!
Citera
2025-12-16, 17:26
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolexGMT
Helt korrekt tänkt!

Ja då behöver man säkert en gamingrigg kanske 😂

Avaktivera javascript kanske?

Är inte de där sidorna fulla av bloatscripts?

Finns det betaltjänster där man slipper allt bloat? Kanske värt det då om man kommer undan med billigare dator.

Kan säkert vara bra att separera alla snuskflikar i flera olika browsers också.
Citera
2025-12-16, 17:50
Medlem
Citat:
Jag har gjort det där varje gång, det är ofta min browser som tar 70-80% står det. Använder Chrome.

Jo men som jag nämnde, du kan öppna upp aktivitetshanteraren för Chrome: I chromes egen app. Jag misstänker att en eller flera tabbar är buggiga, malwareaktiga sidor. Om de tabbarna stängs så kan problemet försvinna helt.
Om en tab tar 500mb eller mer så är det troligen något strul på gång där.
Citera
2025-12-17, 00:08
Medlem
FuckSwedens avatar
Har du kollat på Samsung Galaxy Book5 Pro?
Citera
2025-12-17, 02:39
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Har du kollat på Samsung Galaxy Book5 Pro?

Har den ett dedikerat grafikkort? Det står att den har ett videominne på 8GB.
Citera
2025-12-17, 20:00
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Har den ett dedikerat grafikkort? Det står att den har ett videominne på 8GB.
Jag har en tidigare årsmodell och den saknar dedikerat grafikkort.
Citera
2025-12-18, 00:10
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Skall man bara surfa, kolla film etc. så behövs inget dedikerat grafikkort alls.
En någorlunda snabb processor och så mycket ram-minne du kan få för pengarna.
Ett riktigt grafikkort är bara dyrt och jobbigt om du inte skall spela. Datorn blir större osv.
Citera
2025-12-18, 21:50
Medlem
Citat:
Låter som att du har för lite RAM i förhållande till vad du använder datorn till.
Även att 16GB borde räcka till din användning.

Att datorn blir varm låter förvisso inte så lovande heller men det beror på hur varm den blir,,, att vissa delar blir typ 45-50 grader är rätt normalt.

Att köra på en laptop som är gjord för gaming utan att "gamea" låter dock inte optimalt, då bland de större problemen för prestandan i en laptop är värmeutveckling.

Och värmeutveckling= automatisk nerklockning= långsammare dator.
Och jue bättre komponenter jue mer värmeutveckling.

Är förvisso även ett problem i en stationär, men där finns betydligt bättre fysiska förutsättningar för att flytta bort värmen.

En gaming laptop har bra prestanda på pappret men pga värmeutveklingen får man ofta hjälpa till att kyla dem på något externt sätt för att få förväntad prestanda.

En kontorsdator från nån av de stora tillverkarnas enterprise segment är nog bättre för dig än en gaminglaptop (HP, Lenovo & Dell).

Chromebooks räcker säkert egentligen till dig men dem är svåra att hitta med vettiga specifikationer,, är ofta sämsta möjliga hårdvara i.
Citera
2025-12-18, 22:53
Medlem
Du använder inget tungdrivet antivirus utöver Windows inbyggda ?
Citera
2025-12-19, 11:14
Medlem
BubbaZenettis avatar
Citat:
Tar tacksamt emot hjälp, kan väldigt lite om datorer.

Kraven är att datorn ska kunna multitaska, dvs många öppna surf flikar, kolla en film samtidigt och köra lite ordbehandling eller jobba enkelt med bilder. Jag spelar aldrig så dessa krav finns inte alls.

Man kan ju tycka att ALLA datorer ska klara dem små kraven jag har, men så är det inte.

Jag ska dra detta kort. Jag ägde en MSI GF 63, skulle vara en gaming laptop, satt 8 eller 16gb ram i den. I7 processor av äldre slag. Den funkade bra, inget hängde sig även om jag multitaskade som max.

Med tiden dog den givetvis.

Så jag köpte en ASUS TUF Gaming F17 med 16gb ram-minne. Anledningen till att jag köpte den var att I5 processorn skulle slå den tidigare I7 processorn som satt i min MSI. Jag trodde även gaming datorer per princip var starkare. Jag äger den nu. Har haft den några år nu. Den pallar inte mycket.

Har jag 20 flikar uppe i browsern och kollar en film och kör lite ordbehandling samtidigt så hänger den sig hela tiden. Den blir även varm.

Kan ni rekommendera mig en lap-top som funkar för det jag kräver?

Jag kanske skulle skippa Win som operativ system och gå mer på en Chrome-book eller dylika?
Köp en Macbook Air. Stabil dator med uppåt 18 timmars batteritid, alternativt en MacBook Pro om du vill ha bättre interna högtalare och uppåt 24 timmars batteritid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in