Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-15, 18:38
Medlem
RolexGMTs avatar
Tar tacksamt emot hjälp, kan väldigt lite om datorer.

Kraven är att datorn ska kunna multitaska, dvs många öppna surf flikar, kolla en film samtidigt och köra lite ordbehandling eller jobba enkelt med bilder. Jag spelar aldrig så dessa krav finns inte alls.

Man kan ju tycka att ALLA datorer ska klara dem små kraven jag har, men så är det inte.

Jag ska dra detta kort. Jag ägde en MSI GF 63, skulle vara en gaming laptop, satt 8 eller 16gb ram i den. I7 processor av äldre slag. Den funkade bra, inget hängde sig även om jag multitaskade som max.

Med tiden dog den givetvis.

Så jag köpte en ASUS TUF Gaming F17 med 16gb ram-minne. Anledningen till att jag köpte den var att I5 processorn skulle slå den tidigare I7 processorn som satt i min MSI. Jag trodde även gaming datorer per princip var starkare. Jag äger den nu. Har haft den några år nu. Den pallar inte mycket.

Har jag 20 flikar uppe i browsern och kollar en film och kör lite ordbehandling samtidigt så hänger den sig hela tiden. Den blir även varm.

Kan ni rekommendera mig en lap-top som funkar för det jag kräver?

Jag kanske skulle skippa Win som operativ system och gå mer på en Chrome-book eller dylika?
Citera
2025-12-15, 19:05
Medlem
Vad får det kosta?
Citera
2025-12-15, 19:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolexGMT

Kraven är att datorn ska kunna multitaska, dvs många öppna surf flikar, kolla en film samtidigt och köra lite ordbehandling eller jobba enkelt med bilder. Jag spelar aldrig så dessa krav finns inte alls.

Man kan ju tycka att ALLA datorer ska klara dem små kraven jag har, men så är det inte.

Jag ska dra detta kort. Jag ägde en MSI GF 63, skulle vara en gaming laptop, satt 8 eller 16gb ram i den. I7 processor av äldre slag. Den funkade bra, inget hängde sig även om jag multitaskade som max.

Så jag köpte en ASUS TUF Gaming F17 med 16gb ram-minne. Anledningen till att jag köpte den var att I5 processorn skulle slå den tidigare I7 processorn som satt i min MSI. Jag trodde även gaming datorer per princip var starkare. Jag äger den nu. Har haft den några år nu. Den pallar inte mycket.

Har jag 20 flikar uppe i browsern och kollar en film och kör lite ordbehandling samtidigt så hänger den sig hela tiden. Den blir även varm.

Jag kanske skulle skippa Win som operativ system och gå mer på en Chrome-book eller dylika?

För multitasking vill man ha en processor med många kärnor och många trådar per kärna. Samt åtminstone hyffsat hög klockning.

Skriv in processorbeteckning i sökfältet och sök så ser du dess prestanda på olika sidor. Nanoreview och Technical city är lättförstådda.

Posta några egna förslag på datorer här och få hjälp med bedömningen i tråden.
Citera
2025-12-15, 19:24
Medlem
Citat:

Kan du inte köra en sak i taget? Måste du göra alla dessa saker på samma gång?
Citera
2025-12-15, 19:36
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Vad får det kosta?

Måste det blir dyrt? Allt jag vill är ju att multitaska....

Men det får väl kosta vad det vill typ. Så länge jag inte betalar för gaming features jag inte använder.
Citera
2025-12-15, 19:37
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Kan du inte köra en sak i taget? Måste du göra alla dessa saker på samma gång?

Tyvärr inte, ALLT måste köras samtidigt på datorn. Men ska det vara ett problem? Det är ju inte direkt så jag vill speka Cyberpunk 2077 samtidigt som jag surfar på nätet och skriver ett brev.
Citera
2025-12-15, 19:38
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För multitasking vill man ha en processor med många kärnor och många trådar per kärna. Samt åtminstone hyffsat hög klockning.

Skriv in processorbeteckning i sökfältet och sök så ser du dess prestanda på olika sidor. Nanoreview och Technical city är lättförstådda.

Posta några egna förslag på datorer här och få hjälp med bedömningen i tråden.

Kan du inte ge mig några exepel på datorer som klarar det lilla jag kräver?
Citera
2025-12-15, 19:50
Medlem
Citat:

Den laptop du har bör utan problem klara vad du vill göra. Blås ut systemet med luft, jag skulle själv öppna upp den, rengöra ordentligt och byta ut värmepasta.
Men som en start kan du blåsa ur den.
Efter det så skulle jag installera om windows, en helt ren installation. Att installera och testa Linux kan funka, och vara kul så testa det om du vill.
Ditt system bör klara vad du vill, bara damm/skit och skit i din windowsinstallation får det att funka dåligt.
Citera
2025-12-15, 19:53
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Den laptop du har bör utan problem klara vad du vill göra. Blås ut systemet med luft, jag skulle själv öppna upp den, rengöra ordentligt och byta ut värmepasta.
Men som en start kan du blåsa ur den.
Efter det så skulle jag installera om windows, en helt ren installation. Att installera och testa Linux kan funka, och vara kul så testa det om du vill.
Ditt system bör klara vad du vill, bara damm/skit och skit i din windowsinstallation får det att funka dåligt.

Jag har provat allt du sagt, flera gånger till och med. Den blir lite snabbare straxt efter men går direkt tillbaka till att bli slö efter någon vecka. Tackar dock för ditt svar.
Citera
2025-12-15, 20:08
Medlem
Citat:
Jag har provat allt du sagt, flera gånger till och med. Den blir lite snabbare straxt efter men går direkt tillbaka till att bli slö efter någon vecka. Tackar dock för ditt svar.
För mig så blir jag att tänka på problem jag löst och problemet har varit nätagget. Blir det väldigt varmt? Jag pressade ihop en kompis laptopagg mellan en stadig bit koppar nere och en aliminumklump på och systemet började funka. Så en liknande grej kan vara värt att testa.
Har du faktiskt öppnat upp hela laptopen och tagit bort kylflänsarna, rengjort CPU/GPU och skruvat ihop allt? Sen gjort en helt fräsh windows installation utan att det blir bättre?
Om det är fallet så är det något seriöst fel med din laptop.
Det du vill att datorn ska göra är något som en dator från 2018, med 16gb ram och installerat på en billig men duglig SSD kan göra. Min 8GB budget android telefon sköter 20-chrometabbar, youtube, och 5 andra appar utan att bli trött.
Behöver du verkligen en laptop? Är den hemma 90% av tiden?
EDIT: Var du har datorn ikopplad, har den ett eget uttag, helst till en egen säkring eller är den ikopplad med fem andra enheter?
Senast redigerad av goralux 2025-12-15 kl. 20:12.
Citera
2025-12-15, 20:29
Medlem
RolexGMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
För mig så blir jag att tänka på problem jag löst och problemet har varit nätagget. Blir det väldigt varmt? Jag pressade ihop en kompis laptopagg mellan en stadig bit koppar nere och en aliminumklump på och systemet började funka. Så en liknande grej kan vara värt att testa.
Har du faktiskt öppnat upp hela laptopen och tagit bort kylflänsarna, rengjort CPU/GPU och skruvat ihop allt? Sen gjort en helt fräsh windows installation utan att det blir bättre?
Om det är fallet så är det något seriöst fel med din laptop.
Det du vill att datorn ska göra är något som en dator från 2018, med 16gb ram och installerat på en billig men duglig SSD kan göra. Min 8GB budget android telefon sköter 20-chrometabbar, youtube, och 5 andra appar utan att bli trött.
Behöver du verkligen en laptop? Är den hemma 90% av tiden?
EDIT: Var du har datorn ikopplad, har den ett eget uttag, helst till en egen säkring eller är den ikopplad med fem andra enheter?

Nej jag har inte gjort allt du beskriver. Finns det någon firma i Sthlm som kan lösa det där?
Citera
2025-12-15, 20:41
Medlem
Citat:
Nej jag har inte gjort allt du beskriver. Finns det någon firma i Sthlm som kan lösa det där?
Du får fråga runt lite, jag har inte koll på det själv. Säkert finns det firmor som fixar men blir ju att kosta lite. Det finns ett annat forum på Sweclockers där du kan fråga. Det jag skulle göra är att skaffa ett USB minne: Ladda ner windows 11, vilket borde vara lätt gjort: Använd windows media creation tool.
Starta om datorn med USB minnet i och gör en full, ren installation av windows 11. Så klart kan du behöva backuppa saker före du gör det.
Hårdvaran i din laptop bör 100% fixa det du vill från dit system, en ny installation bör fixa dina problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in