Citat:
Det känns som ett rent misslyckande att de frysta ryska tillgångarna inte går direkt till Ukraina.🤣
Istället ger EU ett enormt lån som jag antar att Ukraina aldrig kommer att kunna betala tillbaka. Jag är uppriktigt förvånad över hur man kan skicka så mycket pengar till ett land med så stora korruptionsproblem. Har EU verkligen kontroll på var pengarna hamnar? Finns det ingen ordentlig bokföring eller oberoende granskning av hur medlen används..
Hur som helst detta med frysta pengarna är ju egentligen inte någon big deal för Ryssarna idag .. jag läste för ett tag sedan i Ryska medier att Ryssland har en lista på västerländska tillgångar i Ryssland värda minst lika mycket som de frysta ryska pengarna i EU. De hotar nu helt enkelt konfiskera dessa som "betalning". 1-0 till Ryssland igen!😂
Istället ger EU ett enormt lån som jag antar att Ukraina aldrig kommer att kunna betala tillbaka. Jag är uppriktigt förvånad över hur man kan skicka så mycket pengar till ett land med så stora korruptionsproblem. Har EU verkligen kontroll på var pengarna hamnar? Finns det ingen ordentlig bokföring eller oberoende granskning av hur medlen används..
Hur som helst detta med frysta pengarna är ju egentligen inte någon big deal för Ryssarna idag .. jag läste för ett tag sedan i Ryska medier att Ryssland har en lista på västerländska tillgångar i Ryssland värda minst lika mycket som de frysta ryska pengarna i EU. De hotar nu helt enkelt konfiskera dessa som "betalning". 1-0 till Ryssland igen!😂
ja, jag sade för ett par år sen att de här återkommande propåerna om att klippa till och ta direkt av "the principal assets" (alltså inte bara räntorna - nu valde man att inte göra någotdera, lånet blir helt löskopplat från de frysta tillgångarna) handlar inte bara om den ekonomiska sidan av saken.- Det är också en PR-grej för att ge intryckl av resolut, hård dådkraft - "inget jävla hattande, vi bara TAR deras pengar och skönker dem till Ukraina och oss själva, haha!" - och ett uppsträckt långfinger mot Ryssland. Kiev är naturligtvis medvetna om detta.
Men EU har i slutändan fått inse (flera gånger om) att det här vore ett så grovt övertramp att det är svårt att "pull off" annat än mot en redan utrslagen motpart.