2025-12-19, 03:26
Medlem
Sluutenbergens avatar
Vilken klassisk film från 1900-talet kommer ni sakna mest från imdbs Topp 250 lista när den försvinner därifrån och vilken är minst värd att ryka? På gott och ont kommer nya filmer in på listan och petar bor klassikerna. Gudfadern och Alien lär nog aldrig ryka men en kulturskatt av filmhistoriens bästa filmer har fallit ur mode eller har enligt imdbs knepiga betygssystem för få röster. Kanske är imdbs lista inte längre (lika) viktig, kanske har den aldrig varit det (?) men många av oss hemfaller ändå åt den titt som tätt med en viss skepsis och måttlig hatkärlek.

Kollade på listan nyss och såg att en av de verkliga klassikerna Vredens druvor från 1940 ligger pyrt till på plats 248. 8.1 på imdb, 101 tusen röster och just nu på plats 3700 över populäraste filmerna. Regisserad av en av de stora, John Ford. Vinnare av två Oscars (John Ford, regissör. Bästa kvinnliga biroll, Jane Darwell), med en av de största från USAs storhetstid: Henry Fonda. En filmatisering av John Steinbecks klassiska roman (de belästa kan väl kommentera om det är så som jag tror att boken litterärt hålls i mycket högre anseende än filmen görs inom sitt gebit).

Så kommer ni sörja om Vredens druvor ryker? Bör den stanna kvar/ryka? Spelar det någon roll om klassiska filmer försvinner och ersättas av moderna spektakel? Går det att få ungdomar att uppskatta klassikerna eller har allt sin tid och plats?

https://www.imdb.com/chart/top/?ref_=tt_awd
Senast redigerad av Sluutenbergen 2025-12-19 kl. 03:30.
Citera
2025-12-19, 06:37
Moderator
Nospheratus avatar
Det är ju inte som att själva filmen försvinner för att att den ryker från någon lista. Så jag vet inte om jag känner någonting alls över det hela. Det känns ju som att 250 listan just mest är någon sorts statistik över vilka filmer som fått bäst röster. Är det ens någon som använder listan till något annat än just nyfikenhet över vad folk röstat på?

Och, möjligen, något regissörer kan använda att skryta med att man har en film på listan. Det blir lite som grejen med Kulturkanon som var på tapeten i somras. Det är väl inte en jävel som läser listan. Än färre som går och köper Gevalias kaffe om det råkar står med på den listan. Och som sagt, möjligen, att det skulle gå att använda som något slags försäljningsargument i handel. Vårt kaffe är med i Sveriges Kulturkanon. Men tveksamt.

Jag tror liksom inte att 250 listan på imdb är hur folk hittar nya filmer. De flesta är ju hyfsat kända titlar som de flesta måste ha hört talas om även om de inte sett filmen. Och har man inte sett filmen var man antagligen inte särskilt intresserad ändå. Jag känner själv ett par stycken som aldrig sett Gudfadern. Hur man nu lyckas med att missa att se den. I deras fall är det mest att historiskt gangsterdrama bara står dem upp i halsen. Och de tänker inte se filmen hur jävla bra den ens sägs vara.
Citera
2025-12-19, 06:42
Avslutad
Är väl rätt naturligt att det blir en mix av äldre och nyare filmer ju mer tiden går och den sammanlagda filmmängden ökar. Sen att i princip allt efter 2000 nån gång suger i mina känsliga ögon är en annan femma.

Har inte sett vredens druvor får jag dock erkänna. Så väck med den!
Citera
2025-12-19, 07:20
Medlem
kraftfoders avatar
Jag orkar inte med Marvel-serier samma sak med alla andra filmer som kom med 2000-2025 filmer som är infantiliserande seriefigurer. Tioåringar är publiken i Hollywood.. Typ.

Det verkar som att den listan, 250 st, är belamrad med barnfilmer, tyvärr.
Citera
2025-12-19, 08:52
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Vilken klassisk film från 1900-talet kommer ni sakna mest från imdbs Topp 250 lista när den försvinner därifrån och vilken är minst värd att ryka? På gott och ont kommer nya filmer in på listan och petar bor klassikerna. Gudfadern och Alien lär nog aldrig ryka men en kulturskatt av filmhistoriens bästa filmer har fallit ur mode eller har enligt imdbs knepiga betygssystem för få röster. Kanske är imdbs lista inte längre (lika) viktig, kanske har den aldrig varit det (?) men många av oss hemfaller ändå åt den titt som tätt med en viss skepsis och måttlig hatkärlek.

Kollade på listan nyss och såg att en av de verkliga klassikerna Vredens druvor från 1940 ligger pyrt till på plats 248. 8.1 på imdb, 101 tusen röster och just nu på plats 3700 över populäraste filmerna. Regisserad av en av de stora, John Ford. Vinnare av två Oscars (John Ford, regissör. Bästa kvinnliga biroll, Jane Darwell), med en av de största från USAs storhetstid: Henry Fonda. En filmatisering av John Steinbecks klassiska roman (de belästa kan väl kommentera om det är så som jag tror att boken litterärt hålls i mycket högre anseende än filmen görs inom sitt gebit).

Så kommer ni sörja om Vredens druvor ryker? Bör den stanna kvar/ryka? Spelar det någon roll om klassiska filmer försvinner och ersättas av moderna spektakel? Går det att få ungdomar att uppskatta klassikerna eller har allt sin tid och plats?

slutat följa imdb's betyg för längesedan.
liksom en fult animerad spiderman före klassiker som: casablanca, alien och apocalypse now.
avengers före the shining, good will hunting, old boy.

sen har vi folk som massröstar ner filmer för att de har en homosexuell eller svart i huvudrollen.

känns oseriöst
Citera
2025-12-19, 08:54
Medlem
Vem sjutton bryr sig om imdb topp 250? Spelar väl ingen roll för mig om en film finns där eller inte.
Citera
2025-12-19, 10:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen

För det första: listplaceringar som bygger på folkets röst är inte särskilt tillförlitliga. Att Shawshank Redemption toppar listan känns som att den gör för att folk blivit tillsagda att det är en enastående film. jävla bra är den inte.

För det andra, listan är relativt full av äldre filmer, en hel del usual suspects som filmvetarstudenter rejtat för att verka insatta (Citizen Kane, Metropolis o s v), så att Vredens Druvor åker ut är väl kanske inte så märkllgt då det inte är en jätteklassiker.

För det tredje det är väl egentligen inte en lista, utan en sammanställning av vad folk röstat högst poäng på, vilket som jag nämnt tidigare är godtyckligt, men inte heller utgör en slags kanon. Så nej, här finns ingen oro eller brydsel ärligt talat.
Citera
2025-12-19, 11:48
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Vem sjutton bryr sig om imdb topp 250? Spelar väl ingen roll för mig om en film finns där eller inte.

Samt varför bry sig om listor och skit.
Citera
2025-12-19, 11:49
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jag gör.
Hela mitt liv hänger på vilka filmer som finns med på imdbtop250.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är ju inte som att själva filmen försvinner för att att den ryker från någon lista. Så jag vet inte om jag känner någonting alls över det hela. Det känns ju som att 250 listan just mest är någon sorts statistik över vilka filmer som fått bäst röster. Är det ens någon som använder listan till något annat än just nyfikenhet över vad folk röstat på?
This.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Inte direkt så att jag lägger någon värdering i vilka filmer som finns på en lista eller ligger sömnlös över att Bad Taste inte är med på den.
Citera
2025-12-19, 12:48
Medlem
Sluutenbergens avatar
Här är en lista från en Reddit-användare som sammanställt alla filmer som legat med på listan under åren 1996-2025.

https://www.imdb.com/list/ls546832602/

Litar inte helt på urvalet för misstänker att en ny film kan ha legat med på listan 1 vecka när hajpen var som störst.

Och för att bemöta kontroversen om listans vara eller icke vara så har listan alltid varit väldigt viktig för mig. Inte minst hade jag nog t ex inte sett Afrikas Drottning med Humphrey Bogart och Katherine Hepburn om inte den legat där (och sedermera åkt ur).
Citera
2025-12-19, 13:26
Medlem
Sluutenbergens avatar
Man kan också kolla på amerikanska filminstitutets lista över de 100 bästa amerikanska filmerna, utsedda av "a jury of 1,500 film artists, critics and historians"

Listan är från 2007 och jämförs med listan från 1997. https://www.afi.com/afis-100-years-100-movies-10th-anniversary-edition/

Citizen Kane är etta. 1997 var inte Pulp Fiction med men nu är den och ligger efter oscarbait-filmen Sophie's Choice, som ligger långt ifrån imdbs Olympen. Tidigare nämnda Afrikas Drottning trillar långt ner på listan, så något har gjort att den filmen inte längre anses lika vital.

Här är f.ö. en youtube-video på 2 timmar 10 minuter om AFIs lista.

AFI's 100 Years...100 Movies – 10th Anniversary

https://youtu.be/1U05jyPX0sU?si=i5kOjhP5MPndT2ZN

så har ni något att göra i eftermiddag. Kommentarerna i videon är lyriska men de personerna förstår nog inte att en riktig cineast inte bryr sig om listorna - så ta det för vad det är, med en dos salt och en kopp missriktad kärlek. Enligt videon så har Fargo åkt ur listan och det finner jag som kan stämplas som en sentimental n00b vara dystert.
Citera
2025-12-19, 15:41
Medlem
BankarBennys avatar
Network är lite i farozonen på plats 244, likaså Exorcisten på plats 233. Men jag instämmer ändå med övriga: IMDBs top 250 är kanske lite halvkul som någon sorts generell temperaturtagning, men i övrigt har det ingen speciell betydelse vilka filmer som finns med där eller ej.

Folk sätter sina betyg precis som de vill (med all rätt), så det har alltid varit ett ganska grovt instrument för att försöka uppskatta en films värde. En person ger Gudfadern 10 av 10 för alla tekniska filmiska aspekter, medan en annan ger Spiderman 10 av 10 för att han gillar Spiderman. Båda gör helt rätt enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in