Citat:
Ursprungligen postat av
AbsAbs
Det du föreslår är ju hur det fungerar med normala barn.
Jocke är en autistisk sociopat som försökte strypa sina småsyskon och inte gick att ha i möblerade rum.
Jag tror att han har autism, ADHD (eller hjärnskada), narcissism och EIPS. Jag menar, jag kan väl också få gissa. Autismen tror jag på för hans typ av stimming som barn, och för att verkar fatta vissa saker men inte andra, och där är han som sin mor, man känner att personen är både smart och idiot samtidigt. Vissa autister utser även en favoritperson och närmar sig andra extremt annorlunda (Detta föreslogs som kriterium när man skapade diagnosen aspergers).
Han har inte som ung vuxen vetat vad man gör och inte gör. Det har inte bara varit i uppmärksamhetssyfte. Autister har ingen sådan social karta.
Varför jag tror på narcissism snarare än sociopati, om man med sociopati menar primär psykopati faller det på att dessa inte upplever ångest, stress eller rädsla. Han upplever absolut ångest. Sekundär psykopat (vilket man brukar mena med sociopat) kan uppleva ångest. Men, denna beror på gener som samverkar med en kaotisk uppväxt, och jag vet inte om den var så kaotisk. Dock kan den upplevts som kaotisk och farlig, av en autist. Sociopater är reaktiva, och känslan som kommer då är aggression. Hos ett litet barn är det väldigt svårt att se om ett psykbryt beror på om det startas av oro eller ilska. Även orosutbrott kan följa med att man slår sönder saker. Sociopater kan flippa ut pga stress. Men det räcker med autism för att man inte ska tåla detta. Kriminalitet och missbruk följer sociopati, så vi kan väl ändå ha kvar det i bakhuvudet. Missbruk är ofta centralstimulantia.
Anledningen till att jag tror mer på narcissism, är att den också har mycket känslor inblandat. Men dessa personer skyller alltid på någon annan. De anser att just de inte behöver leva efter andras regler. De tar kritik extremt hårt. De frodas när de uppmärksammas och hyllas, de lever för detta. De är kontrollerande i alla sorts relationer de kan kontrollera. Vill gärna framstå som offret, outsidern eller geniet. Sociopater ältar oftast inte sin identitet, men för en narcissist är den viktig. De kan upplevas som i känslostorm eller kyliga, men det är känslor som driver dem. Känslan att "varför tycker inte alla om mig, jag som är bäst och mest viktig?" Har korta depressioner med självhat. En narcissist kan anse att en på riktigt liten förolämpning gör att den personen förtjänar att få sitt liv förstört.
Om EIPS finns med så, människor man känner kan under en period anses bra, något händer, och man anser dem vara värst i världen. Man är rädd för att bli övergiven. Relationer är stormiga, och ofta får den andra parten vara "psykolog". Deras känslor kan leda till missbruk som självmedicinering (då ofta benso och/eller opioider). Missbruk hos autister är oftast alkohol och opioider.
Men vi kan vara generösa och ge honom alla tre diagnoser. Trots allt är det jul snart!