Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
1) Du blandar ihop FN beslutade kompensationer med stöld från pengar på Euroclear. Fattar du inte skillnanden har du diskvalificerat dig i ämnet som diskuteras.
2) Att fördöma invasionen är inte samma sak som att förespråka stöld och brott mot internationella lagar och rätt, som EU nu på allvar funderar på att göra.
3) Nej, Väst hade inte givit upp baltikum om vi ägnade oss åt demokrati istället för att skicka bjäbb-Uffe att skälla som en bannhund om att snart kommer ryssen och tar Gotland.
4) angående transor och bögflagg kommentaren håller jag faktiskt med dig :-D
1) FN-kompensationer vs Euroclear
Jag blandar inte ihop dem, jag drar en parallell. Principen att aggressorer betalar skadestånd finns etablerad i internationell rätt (Irak-Kuwait 1991, Nürnberg).
Och nej, EU
konfiskerar inte tillgångarna. Förslaget som diskuteras just nu är ett "reparations loan" , ett lån till Ukraina där de frysta tillgångarna fungerar som säkerhet. Ryssland behåller äganderätten till kapitalet. Lånet ska återbetalas av Ryssland via krigsskadestånd vid en fredsuppgörelse.
Att kalla det "stöld" är en förenkling. Belgien har invändningar mot riskfördelningen, inte mot principen att aggressorer bär ansvar för sina handlingar.
2) "Brott mot internationell rätt"
EU har redan använt räntan från de frysta tillgångarna sedan 2024, utan att någon internationell domstol dömt det olagligt. Det nya förslaget är strukturerat just för att undvika konfiskation.
3) Baltikum
Att NATO:s avskräckning fungerar är inte samma sak som att "skälla som en bannhund". Sverige gick med i NATO för att en kärnvapenmakt invaderade en granne. Det är en rimlig respons.