Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-18, 21:19
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-nya-order-klassificera-marijuana-som-mindre-farligt
Citat:
USA:s president Donald Trump har skrivit under en order om att omklassificera cannabis, rapporterar AP.

Presidenten vill att drogen ska klassas som mindre farlig.

– Det finns människor som ber mig om detta. Människor, som har levt mer stor smärta i årtionden, säger Trump till journalisterna i Vita huset.

Cannabis har tidigare funnits i samma kategori som heroin och LSD, nu skulle den i så fall hamna i samma kategori som bland annat ketamin och vissa anabola steroider.

Är detta bra?
Citera
2025-12-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-nya-order-klassificera-marijuana-som-mindre-farligt

Är detta bra?

Givetvis, mycket positivt steg
Citera
2025-12-18, 22:03
Medlem
spyder123s avatar
I praktiken är det väl ingen enorm skillnad egentligen, möjligen symboliskt och att laglig cannabis i USA får lite lättare att konkurrera. Men visst det är väl ett litet steg mot rekreationell federal legalisering.
Citera
2025-12-18, 23:07
Medlem
StorFetAnkas avatar
Knappast mer farligt än tobak, så att slösa dyra polisresurser på att försöka motverka det, å jaga folk som odlar för eget bruk är rentav slöseri. Dessutom tjänar gängkriminella massor på att smuggla in och sälja det skattefritt.

Bättre att det odlas lagligt med licens, då kan odlare betala skatt, och köpare vet att de får en säker produkt och priserna går ner så vi slipper pundare som springer runt och stjäl allt som är löst bara för att ha råd med skiten.

Utbilda om riskerna, använd för medicinering som receptbelagd medicin, precis som man gör med tobak, tillämpa samma regler som för rökning av tobak, d.v.s förbjudet att röka inomhus. Då kan man lägga resurserna på att flytta rökare till rökrutan där de kan röka utan att utsätta nån annan för passiv rökning.
Citera
2025-12-19, 02:59
Medlem
Fantens avatar
Alltså, det känns rätt "meh" om jag ska vara ärlig. Den enda lösning som jag skulle vara nöjd med är att det legaliseras över hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Bättre att det odlas lagligt med licens, då kan odlare betala skatt, och köpare vet att de får en säker produkt och priserna går ner så vi slipper pundare som springer runt och stjäl allt som är löst bara för att ha råd med skiten.
Det är inte stoners som gör det, och dom tjackisar som stjäl koppar gör det lika mycket för att ha nånting att göra och för att det är en inkomst snarare än att dom gör det för att köpa droger.
Citera
2025-12-19, 06:08
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hm, är inte cannabis mer eller mindre avkriminaliserat redan? Eller är det bara i vissa delstater?

Jag tycker så klart att detta är bra. Hoppas att det sprider sig till Europa och Sverige, men det vore väl för mycket att hoppas på.

Jag tillhör inte dem som tror att cannabis är helt fantastiskt och hälsosamt till allt, kan man låta bli så ska man göra det, men som min poliskompis uttryckte det: "Det där är ett knarkkrig vi har förlorat, lika bra att ge upp"
Citera
2025-12-19, 06:25
Medlem
Fan vad vettigt, heroin, cannabis och LSD i samma kategori

Nu flyttas cannabis ner en grad till det rätt så harmlösa ketaminet… De tunga drogerna LSD och heroin stannar rätteligen ihop..

Ja vad vet jag egentligen, men känns rätt skevt
Citera
2025-12-19, 06:31
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Är detta bra?
Ja, det är bra. Att kriminalisera delar av naturen är peak moralpanik. Lite som den svenske polischefen som uttalade sig i massmedia häromveckan att det var trist att toppslätskivling är så vanlig i naturen då svampen är narkotikaklassad. Det är en mänsklig självgodhet som saknar motstycke.

Trump bör helt avkriminalisera sånt som växer naturligt. Gränsen bör istället gå vid tillverkning. Cannabis- och cocaplantor är naturliga, crack och crystal meth är det inte.
Citera
2025-12-19, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Fan vad vettigt, heroin, cannabis och LSD i samma kategori

Nu flyttas cannabis ner en grad till det rätt så harmlösa ketaminet… De tunga drogerna LSD och heroin stannar rätteligen ihop..

Ja vad vet jag egentligen, men känns rätt skevt
"De tunga drogerna LSD och heroin stannar rätteligen ihop."?

LSD är en av de minst skadliga drogerna som finns så den hör inte hemma i samma kategori som heroin.
Citera
2025-12-19, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vod
"De tunga drogerna LSD och heroin stannar rätteligen ihop."?

LSD är en av de minst skadliga drogerna som finns så den hör inte hemma i samma kategori som heroin.
Ursäkta. Behöver vara tydligare i min sarkasm. LSD går väl inte ens att ta oftare än typ en gång i veckan och ändå få effekt
Citera
2025-12-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Ursäkta. Behöver vara tydligare i min sarkasm. LSD går väl inte ens att ta oftare än typ en gång i veckan och ändå få effekt
Jaha, ja, missade sarkasmen. Det stämmer. Toleransen byggs upp snabbt och effekten minskar.
Citera
2025-12-19, 06:50
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Trump bör helt avkriminalisera sånt som växer naturligt. Gränsen bör istället gå vid tillverkning. Cannabis- och cocaplantor är naturliga, crack och crystal meth är det inte.

Det kan man säga om destillerad sprit också. Och det gör man ju redan i Sverige. Äppelcider är "naturligt" och det är inget farligt att dricka en äppelcider till lunchen, men sprit, det är en drog som man kan bli full av och som kraftigt måste regleras. Sveriges Systembolagsmoralism kommer bli internationell standard med cannabis. Först ska man få köpa gräset på snabbköpet, "det är inget farligt att röka en joint till lunchen", och sedan när man (främst av kulturella skäl genom den obligatoriska dårhusnärvaron som kallas skolplikt) har blivit beroende så får man lägga alla sina besparingar eller medborgarlönen på att köpen "drogen hasch" i statliga monopolbutiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in