2025-12-18, 19:33
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Ash Pournouri kritiserades hårt efter Tim Berglings död för att ha pressat honom för hårt, vilket målats upp i exempelvis dokumentärer. Nu har han skickat in en stämningsansökan mot de bolag Tim Bergling ägde som familjen nu kontrollerar.

Vad vet vi om själva stämningen?
Vilken tingsrätt rör det sig om?
Målnummer?
Stämningsansökan?

Ash Pournouri heter @ashpournouri på Instagram och där har han skrivit om den kommande stämningen sedan i september. Idag publicerade han ett inlägg om att den är inlämnad.

Länk till nyheten i Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QJleL8/ash-stammer-avicii-bolag

(Lägger inte detta i skvallertråden om Avicii för den här tråden tänker jag ska handla om själva stämningen, inte Tim Bergling som person.)

Om araben inte är ute efter pengqr, varför i helvete stämmer han flera av Aviciis BOLAG för? Det är väl inte bolagen som har förtalat honom, eller?? Sen undrar man om han tänker ta detta i svensk eller utländsk domstol. En pengakåt sandtomte tar skiten till USA eller UK.
Citera
2025-12-18, 19:51
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Om araben inte är ute efter pengqr, varför i helvete stämmer han flera av Aviciis BOLAG för? Det är väl inte bolagen som har förtalat honom, eller?? Sen undrar man om han tänker ta detta i svensk eller utländsk domstol. En pengakåt sandtomte tar skiten till USA eller UK.

…för att det är bolagen hans bolag har avtal med. Inte svårare än så. Uppenbarligen tar han det i svensk domstol eftersom att han skickat in sin stämningsansökan till tingsrätten här.
Citera
2025-12-18, 19:52
Medlem
Citat:
Om araben inte är ute efter pengqr, varför i helvete stämmer han flera av Aviciis BOLAG för? Det är väl inte bolagen som har förtalat honom, eller??

Stämningen bygger på en sekretessklausul i ett avtal om att avsluta samarbetet mellan Pournouri och Aviciis bolag, som bolagen har brutit genom att ha lämnat material till filmen True Stories. Möjligen att bolagen har ytterligare inblandning i filmen produktion.

Citat:
Sen undrar man om han tänker ta detta i svensk eller utländsk domstol. En pengakåt sandtomte tar skiten till USA eller UK.

Svensk, eftersom avtalet stämningsansökan gäller också stipulerar att svensk lag ska gälla, och att parterna ska göra eventuella stämningar i Stockholms tingsrätt.
Citera
2025-12-18, 19:56
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Svårt att inte förstå Pournouri när man läser stämningsansökan och sekretessavtalet. Det verkar ju finnas både ett avtal och en klar förbindelse mellan filmen och Aviciis bolag, i form av uppgifter dessa bolag lämnat till filmskaparen.

Så resonerar också jag. Jag förstår verkligen att han stämmer dem. Framför allt också när det, av den dialog som finns att tillgå, verkar som att KB hållit AP på halster under många år där han vetat att AP väntar på en kommentar från familjen om att TBs död inte är APs fel.

KB verkar hålla med AP i sak, men väljer ändå att inte berätta det högt. Varför? Jo, för att hans eget dåliga samvete lindras av att allmänheten har en tydlig syndabock som inte är han.
Citera
2025-12-18, 20:06
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Varför tog de inte honom till en Polisstation I Oman och låste fast honom med handfängsel efter första försöket?

Som jag förstått det var Tim under konstant uppsikt efter självmordsförsöket, men sa att han skulle gå på toa och då passade han på igen och lyckades.

Citat:
Jag tycker, bara genom att ha läst några av aktbilagorna, att det är tydligt att TB haft en mycket komplex relation till både pappa KB och till AP.

TB var en slarver och prokastrinerare av rang, uppfattar honom som begåvad men fruktansvärt självcentrerad och lat. Han tackade ja till lite för mycket och när det var dags att leverera utifrån avtal han själv skrivit på kunde han försvinna.

Är det verkligen så att någon blir förvånad? TB hade ett missbruk som han knappast gjorde efforts för att ta sig ur. Vännerna rapporterar till AP om hans mående och de kommer överens om att inte berätta för TB hur delaktig AP är.

Åh, herre gud, blev helt mentalt slut av att läsa igenom hälften av alla de där nya dokumenten med mail och sms!!

Det var ju som att sköta ett spädbarn, Tim tog inget som helst ansvar. Påminnelser om och om igen från skivbolaget om att han lovat att lämna in de nya låtarna, att det gått x antal dagar över deadline och att han fortfarande inte lämnat in något, att skivbolagsmänniskorna tröttnat och gått hem osv. Det funkar ju inte att hålla på så när skivbolag över hela världen sitter och väntar på att börja trycka upp skivor och vinyler...

Det var ju dessutom inte bara turnéerna det handlade om, utan allt utanför Tims egen dator. Han skötte inte kontakterna med folk, han skötte inte inlämningar till vare sig skivbolag eller annat. Alla, inklusive hans vänner som fick jobba som personliga assistenter åt honom, tvingades tjata på honom för att nånting skulle hända.
Han var ett geni musikaliskt, men bra mådde han uppenbarligen inte på något plan.

Jag tycker snarare synd om Ash som skulle försöka tåcka upp för en artist som sov hela dagarna, struntade i allt och dessutom vägrade svara på mail och telefon. I varenda sms mellan Ash och den "barnvakt" som tillfälligt såg till Tim fick han till svar att "Tim ska göra det imorgon". Av det jag läste är det ganska förvånande att Tim ens släppte så mycket musik som han gjorde, med tanke på hur allt sköts upp till morgondagen.

De höll ju dessutom på med att försöka få honom att sluta knarka och få in honom på behandlingshem i flera år innan han slutade turnera.

Jag förstår att Ash inte orkade med Tim, vem vill vara barnvakt till en vuxen människa?!, det var ju ändå Tims karriär. Ingen skuld ska falla på Ash, han gjorde definitivt så gott han kunde. Om alla som kastar hat på Ash läste de nu inlämnade handlingarna så skulle synen på både Tim som person och hans självmord bli annorlunda. Inga miljoner i världen är vara värda att barnvakta en så motsträvig artist.

Mail mellan pappa Klas och Ash:
"2015-08-13 21:02 GMT+02:00 Klas Bergling <klas.bergling@ownit.nu>:
Hej Arash,
Med tanke på det kritska läget vill jag be dig att åka med på resterande gig, du är den
ende som kan skapa förändring.
Pekar du med hela handen får det effekt.
Vi behöver all damage control som vi kan uppbåda.
Klas

Hej Klas,
Tycker det är orättvist att du sätter hela ansvaret på mig. Jag sköter mitt ansvar men jag kan inte vända upp och ner på mitt liv för att sitta barnvakt. Tims problem i grund har inget med affärerna att göra utan är privata i core. Att du inte erbjuder dig själv att följa med innan du lägger ansvaret på andra tycker jag också känns fel. Jag har full fokus på behandlingshem nu och det är vad jag kommer driva på för Tims skull.
Regards,
Ash Pournouri"

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Svårt att inte förstå Pournouri när man läser stämningsansökan och sekretessavtalet. Det verkar ju finnas både ett avtal och en klar förbindelse mellan filmen och Aviciis bolag, i form av uppgifter dessa bolag lämnat till filmskaparen.
Har full förståelse för att Ash stämmer.
Citera
2025-12-18, 20:22
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Så resonerar också jag. Jag förstår verkligen att han stämmer dem. Framför allt också när det, av den dialog som finns att tillgå, verkar som att KB hållit AP på halster under många år där han vetat att AP väntar på en kommentar från familjen om att TBs död inte är APs fel.

KB verkar hålla med AP i sak, men väljer ändå att inte berätta det högt. Varför? Jo, för att hans eget dåliga samvete lindras av att allmänheten har en tydlig syndabock som inte är han.
Ja, det känns nog skönt att låta Ash få skulden för allt när pappa Klas satt hemma i lugn och ro i Stockholm (vilket ju faktiskt Ash också gjorde till största del). Tims kompisar menar ju att sätta Tim som bild för psykisk ohälsa är fel, att han var så mycket mer och det förstår jag också att han var. Men de skrivs ju till och med i mailen i stämningsansökan att Avicii börjar få dåligt rykte internationellt och att han inte säljer lika mycket biljetter eftersom han har rykte om sig att han ställer in.

Jag älskar verkligen Aviciis musik, men kan man inte skylla Tims beteende på psykisk ohälsa vad skyller man på då om man ser till alla hans åtaganden och konserter som han ställde in? Respektlöshet, att han var omogen, ansvarslös? Med tanke på hur dåligt han verkade må redan 2014, om man läser i stämningsansökan, så är det snarare ett under att han levde så länge. Och det tycker jag också visar tydligt på att Ash definitivt inte hade med hans död att göra.
Citera
2025-12-18, 20:58
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Vet inte det men av det jag har sett så är Ash inte att lita på ett dugg.
Han har inte
Normalt sätt så gillar jag Iranier väldigt mycket och tycker att de felsta av dem är bra och hederliga men Ash är undantaget. Gillar inte honom alls.

Vad har det med att han är iranier att göra?
Citera
2025-12-18, 23:40
Medlem
pillifjongs avatar
Han har blåst många andra tidigare själv

Nu får han smaka på sin egna leverpastej…

Att han gör detta till ett skådespel på Instagram visar på att han inte har rent mjöl i påsen
Citera
2025-12-19, 08:12
Medlem
Förstår verkligen att han stämmer och hoppas han får rätt i sak, det handlar säkert mer om heder än pengar.

Filmen var en ett karaktärsmord på Arash.
Citera
2025-12-19, 09:23
Medlem
riktigamannen95s avatar
Någon med erfarenhet av den här sortens stämningar och hur domstolar normalt dömer i den här typen av frågor?
Citera
2025-12-19, 09:41
Medlem
Hört talas om utmattningssyndrom? Tim kom inte upp ur sängen. Tog droger för att komma upp och klara vardagen. Ett jävla ansvar att leverera när han var helt söndertrasad av stress och press.
Stackars krake!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Som jag förstått det var Tim under konstant uppsikt efter självmordsförsöket, men sa att han skulle gå på toa och då passade han på igen och lyckades.

Åh, herre gud, blev helt mentalt slut av att läsa igenom hälften av alla de där nya dokumenten med mail och sms!!

Det var ju som att sköta ett spädbarn, Tim tog inget som helst ansvar. Påminnelser om och om igen från skivbolaget om att han lovat att lämna in de nya låtarna, att det gått x antal dagar över deadline och att han fortfarande inte lämnat in något, att skivbolagsmänniskorna tröttnat och gått hem osv. Det funkar ju inte att hålla på så när skivbolag över hela världen sitter och väntar på att börja trycka upp skivor och vinyler...

Det var ju dessutom inte bara turnéerna det handlade om, utan allt utanför Tims egen dator. Han skötte inte kontakterna med folk, han skötte inte inlämningar till vare sig skivbolag eller annat. Alla, inklusive hans vänner som fick jobba som personliga assistenter åt honom, tvingades tjata på honom för att nånting skulle hända.
Han var ett geni musikaliskt, men bra mådde han uppenbarligen inte på något plan.

Jag tycker snarare synd om Ash som skulle försöka tåcka upp för en artist som sov hela dagarna, struntade i allt och dessutom vägrade svara på mail och telefon. I varenda sms mellan Ash och den "barnvakt" som tillfälligt såg till Tim fick han till svar att "Tim ska göra det imorgon". Av det jag läste är det ganska förvånande att Tim ens släppte så mycket musik som han gjorde, med tanke på hur allt sköts upp till morgondagen.

De höll ju dessutom på med att försöka få honom att sluta knarka och få in honom på behandlingshem i flera år innan han slutade turnera.

Jag förstår att Ash inte orkade med Tim, vem vill vara barnvakt till en vuxen människa?!, det var ju ändå Tims karriär. Ingen skuld ska falla på Ash, han gjorde definitivt så gott han kunde. Om alla som kastar hat på Ash läste de nu inlämnade handlingarna så skulle synen på både Tim som person och hans självmord bli annorlunda. Inga miljoner i världen är vara värda att barnvakta en så motsträvig artist.

Mail mellan pappa Klas och Ash:
"2015-08-13 21:02 GMT+02:00 Klas Bergling <klas.bergling@ownit.nu>:
Hej Arash,
Med tanke på det kritska läget vill jag be dig att åka med på resterande gig, du är den
ende som kan skapa förändring.
Pekar du med hela handen får det effekt.
Vi behöver all damage control som vi kan uppbåda.
Klas

Hej Klas,
Tycker det är orättvist att du sätter hela ansvaret på mig. Jag sköter mitt ansvar men jag kan inte vända upp och ner på mitt liv för att sitta barnvakt. Tims problem i grund har inget med affärerna att göra utan är privata i core. Att du inte erbjuder dig själv att följa med innan du lägger ansvaret på andra tycker jag också känns fel. Jag har full fokus på behandlingshem nu och det är vad jag kommer driva på för Tims skull.
Regards,
Ash Pournouri"

Har full förståelse för att Ash stämmer.
Citera
2025-12-19, 10:49
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Förstår verkligen att han stämmer och hoppas han får rätt i sak, det handlar säkert mer om heder än pengar.

Filmen var en ett karaktärsmord på Arash.
Karaktärsmordet står den äckliga ormen för själv. Riktigt sliskig blatte som inte bryr sig om något annat än pengar, finns inte ett uns heder i honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in