2025-12-18, 12:50
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Efter att ha satt mig in i ärendet lite mer så funderar jag på om det kan ha varit rätt av soc att initialt omhänderta flickan även om umgängesbegränsningarna är oskäliga.

Jag tror absolut inte att mamman har MBP eller vill sitt barn något illa men det finns något osunt i att mamma och styvpappa försörjs helt av assistansersättning från FK vilken bör vara avhängig barnets behov av intravenös näringstillförsel.

Mamman som enligt uppgift inte jobbat sedan Elsa föddes har alltså uppenbara ekonomiska incitament att överdriva Elsas besvär med matintag och fortsatt behov av intravenös näring. Även biopappan som har låtit mamman sköta all dialog med vården de senaste åren kan ha fått assistentlön när Elsa varit hos honom.

Att Elsa verkar ha haft en fullt normal tillväxt, och periodvis haft bra med energi, trots för lite ordinerad näringslösning är ganska märkligt. Även den snabba övergången från näringsdropp till vanlig mat i jourhemmet tyder på att Elsa kan ha ätit betydligt mer mat i hemmet än vad mamman velat tillstå i sina kontakter med sjukvården. När mamman och bonuspappan i radioprogrammet kommenterar att Elsa börjat äta mat i jourhemmet så klingar deras ord lite falskt i mina öron.

Det ska också ha framkommit under en förhandling i förvaltningsrätten att mamman uppmanat Elsa att spela illamående och verka ha ont i magen i en situation när mamman ville få psykologstöd för Elsa.

Om det ligger något i denna spekulation så är det en allvarlig omsorgsbrist om mamman låtit barnet ha en infart för näringsdropp i onödan trots risken för allvarliga infektioner.

Som sagt, detta är spekulation så argumentera gärna mot mig!
Det förklarar inte varför barnet inte får vara med pappan.
Citera
2025-12-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med socialtjänsten är att de gömmer undan alla bevis bakom sekretess som föräldrarna behöver. Även för domstol och nämnd. Det leder till felaktiga och olagliga årslånga placeringar för miljonkostnader och lidande för barnen. Detta är är fakta om hur LVU-processen går till som inte syns i socialstyrelsens folder.

Det är ju precis det socialtjänsten gör. En extremt vinklad granskning och vad som egentligen står i deras handlingar är undangömt för domstol, nämnd och föräldrar. Hur ska föräldrar kunna försvara sig i domstol med sådana bisarra villkor?

Ja socionomer är kraftigt underutbildade för att ha en sådan makt över människors och barns liv. De behöver inte jobba inom barn och unga. Det finns mängder med skrivbordsjobb som socionomer kan jobba med också.

Styvpappan har själv arbetat på soc med bland annat att omhänderta barn.

Https://www.skracktjansten.se/elsa-far-inte-komma-hem-av-kaliber/
Senast redigerad av Flowerpower8787 2025-12-18 kl. 14:24.
Citera
2025-12-18, 17:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
[...] (I övrigt har jag gett upp att argumentera mot dem i tråden som är besatta av att socialtjänsten alltid gör fel så jag kommer inte skriva fler inlägg till dem.)
Tråkigt eftersom det hade varit intressant med argument som motiverar socialtjänstens agerande i fallet. Hittills saknas sådana argument, vilket givetvis är väldigt bekymmersamt i vad som ska vara en rättsstat och demokrati.
Citera
2025-12-18, 17:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det förklarar inte varför barnet inte får vara med pappan.

Pappan är lojal med mamman. Låter som nåt godtyckligt straff i vanlig ordning från soc sida. Fattar inte hur det är möjligt att det kan sitta så outbildade tjänstemän och hitta på godtyckliga straff som skadar människor och barn.
Citera
2025-12-18, 18:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag kommer ju inte att argumentera mot dig eftersom jag håller med dig. Skulle gärna ha mer info om fallet så om du kan säga var du hittade uppgifterna om att mamman uppmanat Elsa att spela illamående tar jag gärna emot detta? (I övrigt har jag gett upp att argumentera mot dem i tråden som är besatta av att socialtjänsten alltid gör fel så jag kommer inte skriva fler inlägg till dem.)

Ja socialtjänsten begår alldeles för många misstag och som tur är, börjar media nu äntligen sätta blåslampa på dessa galningar som orsakar samhället onödiga miljardkostnader på vinklade och ibland direkt falska barnutredningar.

Det borde inte vara möjligt, men LVU-processen har ett upplägg som påminner om hur rättsprocesser gick till i forna DDR.

Förstår inte vad som driver dig att försvara detta vansinne som ingen tjänar på. Vare sig barnen eller samhället.
Citera
2025-12-18, 18:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Pappan är lojal med mamman. Låter som nåt godtyckligt straff i vanlig ordning från soc sida. Fattar inte hur det är möjligt att det kan sitta så outbildade tjänstemän och hitta på godtyckliga straff som skadar människor och barn.
Enligt barnläkaren kan mamman förgifta dottern genom droppslangen om hon blir avslöjad och pappan är lojal mot mamman. Vad mer behövs? (Ironi)
Citera
2025-12-18, 18:43
Medlem
När man läser nedan länkad artikel av skriven av barnskyddsteamets läkaren 1ngrid S€gerberg så förstår man varför Elsa omhändertogs.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/apatiska-flyktingbarn-behov-av-sjalvrannsakan-inom-karen/

Läkaren hänvisar i artikeln lustigt nog till Kalibers Ola Sandstig som gjorde reportaget om de apatiska flyktingbarnen som tillfrisknade snabbt när de separerades från föräldrarna.
Citera
2025-12-18, 18:51
Medlem
Citat:
Jag kommer ju inte att argumentera mot dig eftersom jag håller med dig. Skulle gärna ha mer info om fallet så om du kan säga var du hittade uppgifterna om att mamman uppmanat Elsa att spela illamående tar jag gärna emot detta?

Finns uppgifter i dom från FR om detta. Som jag tolkar domen är detta något som tagits upp under muntlig förhandling och som mamman inte heller har avfärdat som påhitt.
Citera
2025-12-18, 18:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Finns uppgifter i dom från FR om detta. Som jag tolkar domen är detta något som tagits upp under muntlig förhandling och som mamman inte heller har avfärdat som påhitt.
Är det 'spela sjuk' eller 'vrid upp symtomen så du tas på allvar'?
Citera
2025-12-18, 19:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
När man läser nedan länkad artikel av skriven av barnskyddsteamets läkaren 1ngrid S€gerberg så förstår man varför Elsa omhändertogs.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/apatiska-flyktingbarn-behov-av-sjalvrannsakan-inom-karen/

Läkaren hänvisar i artikeln lustigt nog till Kalibers Ola Sandstig som gjorde reportaget om de apatiska flyktingbarnen som tillfrisknade snabbt när de separerades från föräldrarna.
En debattartikel från 2020 gällande något helt annat har överhuvudtaget inte med tråden att göra. Varför postar du ett inlägg som är uppenbart OT?
Citera
2025-12-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
En 8-årig flicka blir omhändertagen av SOC, mot sin och sina föräldrars vilja. När man börjar granska fallet så verkar det som att SOC och sjukhus gjort ett gravt misstag. Men trots detta så får flickan fortfarande inte träffa sina föräldrar.

Finns en granskning av Kaliber här;
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2719055

Detta verkar ju helt jävla sjukt?! Någon som har en aning om vad fan det kan handla om? Kan vi ha det att gå till såhär i Sverige idag att barn kan bli tagna från sina föräldrar utan grund och sedan hållas borta från dom trots att inget fel begåtts från föräldrarna?

Jag har ett liknande exempel från en nära vän.

Men man ska nog se det från andra hållet, även om det blir jävligt galet ibland.
Vad skulle hända om man INTE gick in när man misstänker att det är åt helvete?
Citera
2025-12-18, 19:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har ett liknande exempel från en nära vän.

Men man ska nog se det från andra hållet, även om det blir jävligt galet ibland.
Vad skulle hända om man INTE gick in när man misstänker att det är åt helvete?
Det är en sak att kliva in, och det inte alltid blir perfekt.

Men nu håller de barnet borta från sin familj utan något reellt stöd. Vilket är det som är det vidriga.

Självfallet ska SOC ingripa när ett skyddsteam varnar, men de kan ju för fan inte bryta upp familjer på det här viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in