Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Så var det inte, förutom högre löneskillnader (se källor längre ned i tråden) så fick man dessutom bättre bostad osv vid högre ämbete.
Sverige idag har lägre löneskillnader, samt att även den framtida medelklassen, de utbilade i 25 års åldern idag inte kommer att kunna köpa ett hus (utan föräldras pengar, de som har föräldrar med kosing) för att bilda familj.
Check mate.
Sverige är värre än Sovjet.
Haha, vilket extremt myopiskt och smalt perspektiv. Det är verkligen synd att man inte kan skicka dig med tidsmaskin till en by i Kazakstan på 70-talet, så att du fick leva i din föredragna miljö.
För att parafrasera Life of Brian; jaja, men
förutom förtrycket, reseförbuden, NKVD/KGB, alla försvinnanden, Gulag, de politiska avrättningarna, svälten, matköerna, åsiktskontrollen, och den kulturella indoktrineringen - vilka negativa sidor fanns i Sovjet?
Om det inte hade varit för underhållsvärdet, så hade diskussioner som dessa på Flashback kunnat vara lite provocerande eftersom tomtar som du verkligen inte verkar förstå hur enormt privilegierad du är i förhållande till 95% av världens befolkning - även idag.
Men jag ser det lite som när jag har råkat slå på teven mitt i ett avsnitt av någon realityserie; vissa människor har helt enkelt inte mer förstånd än så.