Citat:
Ursprungligen postat av
Illa2222
Jag kan förstå att SVT ser det som ett problem att Måns skulle vara med och leda programmet. Att idrotten som står för ren idrott skulle ha Måns som programledare ger dubbla signaler.
Sen hoppas jag att han på något sätt tar sig tillbaka och kan försörja sig och barnen.
Jag tycker du har en viktig poäng i din reflektion kring SVT:s beslut att inte ha MZ som programledare. Det är verkligen komplext när idrottsgalan, som vill stå för idealet om ren idrott, samtidigt ska hantera personer med olika bakgrunder och historier.
Dubbla signaler kan lätt uppstå, inte bara i programledarvalet, utan också i hur själva idrottsvärlden förhåller sig till de egna utmaningarna med doping, matchfixning och andra överträdelser.
Det väcker frågor om hur galan och idrottsrörelsen generellt bemöter idrottare som ertappats med droger eller annat, och var gränsen går för återupprättelse. Hur länge ska någon vara utestängd, och när har man sonat sitt brott? Finns det en gemensam linje, eller är det mer godtyckligt beroende på person och situation?
Jag delar din förhoppning om att MZ får möjlighet att komma tillbaka och skapa en bra framtid för sig och barnen. Alla förtjänar en chans till.