2025-12-08, 16:42
Medlem
Hej! På Clas Ohlsson säljer dem endast 2 fujifilm-rullar och 2 kodak-rullar, vill dels veta vad det är för skillnad i färgerna mellan dessa.
Sen vill jag veta vilka andra färgfilmrullar man kan testa och hur färgerna skiljer sig från varandra mellan dom. Vilken är billigast/dyrast/bäst/sämst/färggladast/grådassigast osv?
Citera
2025-12-09, 09:22
Medlem
Jag gissar på att eftersom du inte vet skillnaden trots att det troligen står på förpackningen så kommer du heller inte märka någon skillnad vid användning av filmerna.

Du kommer bli nöjd oavsett vilken filmrulle du använder.
För inte har du en Hasselbladskamera i din gedigna fotostudio?
Citera
2025-12-11, 08:54
Moderator
rotadents avatar
Svaret finns en googling bort, så kan du exempelbilder med respektive film. Färger, hastighet etc. lär skilja sig åt. Ska man köpa film så är det oftast bäst att beställa, då finns ett betydligt större utbud. Film säljs antagligen i minimala volymer numera så det lönar sig knappt att lagerföra det alls, och i så fall bara någon sort som är lite "one size fits all".
Citera
2025-12-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erretrea
Hej! På Clas Ohlsson säljer dem endast 2 fujifilm-rullar och 2 kodak-rullar, vill dels veta vad det är för skillnad i färgerna mellan dessa.
Sen vill jag veta vilka andra färgfilmrullar man kan testa och hur färgerna skiljer sig från varandra mellan dom. Vilken är billigast/dyrast/bäst/sämst/färggladast/grådassigast osv?

Fujifilm filmer brukar vara lite kallare än Kodaks. Jag föredrar klart Kodak, speciellt i 120 format.

Kodak Portra är fina filmer om man tycker om färger. Portra 800 är en av mina absoluta favoritfilmer. Dock är dom ganska dyra. Lite drygt 300 kr för en rulle.

Kentmere är en svartvit budgetfilm som är helt ok om du exponerar rätt.
Kodak Trix 400 fungerar annars alltid, och är en riktig klassiker. Kodak Tmax om du vill ha finare, knappt något korn. Jag kör ibland Tmax i 120 format med väldigt bra resultat.
Citera
2025-12-13, 15:46
Medlem
Jag beställer i princip all min film från Brunos bildverkstad i Stockholm.
Har har allt från 135-film, 120 till bladfilm för storformat.

Sitter faktiskt i detta nu på hotell Radisson Arlanda med en påse 120-film av diverse slag. Kodak Trix, Kodak Tmax 100 och 400, Fujifilm Neopan 100 Acros II, Ilford Delta 100 samt Ilford FP4 plus 125.
Reser till Bangkok imorgon med bland annat en Tele Rolleiflex för att ta porträtt.
Citera
2025-12-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erretrea
är det småbild, mellanformat, vilken iso, vilken kodak, vilken fuji, positiv, negativ, sv/v?
Ska du skanna dem eller göra egna kopior?
Med tanke på att du inte ens vet vad film är så köp den billigare.
Citera
2025-12-16, 11:09
Medlem
Det står ej i specifikationerna i clas ohlsson om detta är positiv elle negativ film. Troligtvis är det negativ. Var köper man i så fall positiv film?

Troligtvis finns allt både positiv och negativ samt film med olika känslighet och fabrikat på Amazon.
Citera
2025-12-17, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det står ej i specifikationerna i clas ohlsson om detta är positiv elle negativ film. Troligtvis är det negativ. Var köper man i så fall positiv film?

Troligtvis finns allt både positiv och negativ samt film med olika känslighet och fabrikat på Amazon.

Diafilm hittar du bland annat hos Brunos bildverkstad.

https://www.brunosbildverkstad.se/c/film-81/120-film-/
Citera
2025-12-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Diafilm hittar du bland annat hos Brunos bildverkstad.

https://www.brunosbildverkstad.se/c/film-81/120-film-/

Tack
Min utveckling har gått till den digitala världen, numera använder jag antingen telefonen eller en långzoom.
Telefonen duger för mig när det inte finns behov av att zooma.
Citera
2025-12-17, 11:19
Medlem
Citat:
Tack
Min utveckling har gått till den digitala världen, numera använder jag antingen telefonen eller en långzoom.
Telefonen duger för mig när det inte finns behov av att zooma.

Dagens mobiltelefoner räcker ofta väldigt långt, men det är något speciellt med det analoga. Speciellt i mellanformat. Sitter nu i Bangkok med min Tele Rolleiflex, som tyvärr krånglat en del, men jag förväntar mig att dom rullarna som fungerat blir bra.
Citera
2025-12-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Dagens mobiltelefoner räcker ofta väldigt långt, men det är något speciellt med det analoga. Speciellt i mellanformat. Sitter nu i Bangkok med min Tele Rolleiflex, som tyvärr krånglat en del, men jag förväntar mig att dom rullarna som fungerat blir bra.

Jag tror du är lite unik som turist om du är turist, dels använder du en extra kamera, bara det gör dig unik.
Idag ser man inte många turister som bär omkring på en extrakamera, men det finns ett fåtal.

Du använder dig t o m av en analog kamera och det måste vara helt unikt, har du träffat någon med analog kamera i Bangkok

Idag skulle jag jag ha svårt att gå tillbaka till en analog kamera, på de flesta sätt tycker jag en digitalkamera är överlägsen. En analog kamera kanske har lite bättre skärpa samt kan producera mer arkivbeständiga bilder inför framtiden. Hur ser du på situationen.

Förutom telefon finns det många kameror att köpa idag, men jag tror det fanns fler olika valmöjligheter för 10 år sedan.
En billig t ex
https://www.amazon.se/digitalkamera-motormaskin-uppladdningsbar-nyb%C3%B6rjare-studenter/dp/B0DPQTCXY3/ref=sr_1_5?crid=1GUQ0G52JUDI5&dib=eyJ2IjoiMSJ9.03W U4NQ0wwZUFPoN4nk20dQMFs6Gd1q3ghUh2IReCbSbpPOawkL1n HRpjlCCyrp5d-uZkN3bQA1Og-e_l4G -El94zl5k0Pmx8qxKyc1pZgUUUtZ7dfAFsgl5V2iwP0CycD2zI6 Oh6970TpxQpT7bVBTUaNFGbZFavUHDhWXvArz0tcysjdcOTOD GMayg5uJUW_fwvI9jATFpUEEh_sZkSs-zQg2xjI66hugyhk9v8Fi-hECslzkUInbOXZRkw80lr9m15yV_0Ygsagn48nci0C3tPw0 40fmhsRWlnhmqZ9Q.7xpfoJwdyhtLKHzBEIa_DGHU1npl6mc3J JQcNq2X0iI&dib_tag=se&keywords=billig+kamera&qid=1 765981296&sprefix=billig+kamera%2Caps%2C141&sr=8-5

E n långzoom t ex
https://www.proshop.se/Kamera/Nikon-COOLPIX-P1100-Black/3339923?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campa ign=searchengine&gad_source=1&gad_campaignid=22263 155726&gbraid=0AAAAADl5oRds376SNyg5V_u6BTpUNQg8d&g clid=Cj0KCQiAxonKBhC1ARIsAIHq_luMkFLXUSkV0jzxVSWWY ZVzIB2rUZfX9I1e7YptE5jlJY1VPWHJCycaAsZ9EALw_wcB

Bland det bättre t ex
https://www.scandinavianphoto.se/hasselblad/x2d-100c-1057322?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campa ign=DD+%7C+SE+%7C+S+%7C+PMax+%7C+Rest&gad_source=1 &gad_campaignid=18333740810&gbraid=0AAAAAD1xMF0PlE xFaP58lK9FRUtS1MyCR&gclid=Cj0KCQiAxonKBhC1ARIsAIHq _luxTsUixThRoAYDL-Ne7DKz8n0OfvMVZSJU-_MaHbL6p7teEZrIhywaAkIZEALw_wcB

Sedan finns det många mellanting, arbetar du som fotograf ?
ts bör överväga att bara använda telefonen alternativt, köpa en digitalkamera.
Om man skall fotografera fåglar duger normalt inte en mobil.
Citera
2025-12-18, 02:58
Medlem
Citat:
Jag tror du är lite unik som turist om du är turist, dels använder du en extra kamera, bara det gör dig unik.
Idag ser man inte många turister som bär omkring på en extrakamera, men det finns ett fåtal.

Du använder dig t o m av en analog kamera och det måste vara helt unikt, har du träffat någon med analog kamera i Bangkok

Idag skulle jag jag ha svårt att gå tillbaka till en analog kamera, på de flesta sätt tycker jag en digitalkamera är överlägsen. En analog kamera kanske har lite bättre skärpa samt kan producera mer arkivbeständiga bilder inför framtiden. Hur ser du på situationen.

Förutom telefon finns det många kameror att köpa idag, men jag tror det fanns fler olika valmöjligheter för 10 år sedan.
En billig t ex
https://www.amazon.se/digitalkamera-motormaskin-uppladdningsbar-nyb%C3%B6rjare-studenter/dp/B0DPQTCXY3/ref=sr_1_5?crid=1GUQ0G52JUDI5&dib=eyJ2IjoiMSJ9.03W U4NQ0wwZUFPoN4nk20dQMFs6Gd1q3ghUh2IReCbSbpPOawkL1n HRpjlCCyrp5d-uZkN3bQA1Og-e_l4G -El94zl5k0Pmx8qxKyc1pZgUUUtZ7dfAFsgl5V2iwP0CycD2zI6 Oh6970TpxQpT7bVBTUaNFGbZFavUHDhWXvArz0tcysjdcOTOD GMayg5uJUW_fwvI9jATFpUEEh_sZkSs-zQg2xjI66hugyhk9v8Fi-hECslzkUInbOXZRkw80lr9m15yV_0Ygsagn48nci0C3tPw0 40fmhsRWlnhmqZ9Q.7xpfoJwdyhtLKHzBEIa_DGHU1npl6mc3J JQcNq2X0iI&dib_tag=se&keywords=billig+kamera&qid=1 765981296&sprefix=billig+kamera%2Caps%2C141&sr=8-5

E n långzoom t ex
https://www.proshop.se/Kamera/Nikon-COOLPIX-P1100-Black/3339923?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campa ign=searchengine&gad_source=1&gad_campaignid=22263 155726&gbraid=0AAAAADl5oRds376SNyg5V_u6BTpUNQg8d&g clid=Cj0KCQiAxonKBhC1ARIsAIHq_luMkFLXUSkV0jzxVSWWY ZVzIB2rUZfX9I1e7YptE5jlJY1VPWHJCycaAsZ9EALw_wcB

Bland det bättre t ex
https://www.scandinavianphoto.se/hasselblad/x2d-100c-1057322?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campa ign=DD+%7C+SE+%7C+S+%7C+PMax+%7C+Rest&gad_source=1 &gad_campaignid=18333740810&gbraid=0AAAAAD1xMF0PlE xFaP58lK9FRUtS1MyCR&gclid=Cj0KCQiAxonKBhC1ARIsAIHq _luxTsUixThRoAYDL-Ne7DKz8n0OfvMVZSJU-_MaHbL6p7teEZrIhywaAkIZEALw_wcB

Sedan finns det många mellanting, arbetar du som fotograf ?
ts bör överväga att bara använda telefonen alternativt, köpa en digitalkamera.
Om man skall fotografera fåglar duger normalt inte en mobil.

Så unik vet jag inte om jag är, men jag är inte heller den "vanliga turisten". Jag reser runt i världen och fotograferar porträtt av människor som jag lär känna.
Jag har alltid med mig minst två kameror. En Leica M9M monochrom för digitalt svartvitt samt oftast en annan digital Leica M för färg. Nu exempelvis en Leica M8. Dom senaste åren har jag även använt mig av en Rolleiflex TLR eller en Rolleicord Art Deco, speciellt under mina resor i Afrika.

Just I turistområdena så är det inte ovanligt att man stöter på folk med analoga kameror. Analog fotografering har ju gjort något av en comeback.

Bättre skärpa handlar mest om att sätta skärpan samt optiken. Jag skickar mina rullar på framkallning till Odenlab som skannar in bilderna. Så jag får det både digitalt och analogt.
Jag arbetar inte som fotograf, även om jag gjort några fotojobb. Däremot har jag en del fotoprojekt som jag håller igång, samt att jag även reser runt och fotograferar en del event, demonstrationer och mycket annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in