Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Jo, jag vet att det är tidigt men kan ändå vara intressant att se om man kan se något mönster.
Som Burkgurka skrev så är det lite tidigt att sia om men i nuläget så verkar Häcken gå in med en väldigt stark trupp till våren om man ser till kontraktsläget. MFF fortsätter att förstärka sin trupp och vill vara med och fajtas om guldet i år. Mer osäkert är det med Bajen där det fortfarande är oklart vad som händer med Blakstad, Moa Edrud,Smilla Holmberg, Wangerheim och de med utgående kontrakt till sommaren.
Jag misstänker att vi får se samma topptrio 2026 som i år. Det handlar om ekonomi. De tre toppklubbarna har tillräckligt med muskler för att att värva de bästa från övriga klubbar. Både Häcken och Bajen har dessutom tjänat in en del transferpengar på senare år som kan läggas på nya spelare plus bra publiksiffror.
Möjligen så kan Djurgården och Rosengård ( med sin nya sponsor) vara med och konkurrera om man ser till det ekonomiska. Kristianstad och Norrköping får svårt att behålla sina bästa spelare.
Men som vanligt så vet man inte vilka unga spelare som blommar ut under säsongen och får sitt stora genombrott. Vilka blir de nya Smilla Holmberg och Rebecca Schröder och i vilka lag hittar man dem?
Om fönstret ser ut som tidigare så gäller januari för spelare UT och februari-mars för spelare IN. Jag tycker fortfarande att det är obegripligt att vi inte anpassar vårt svenska fönster till det som gäller i Europa. Självklart så är det bra att veta vilket lag man har tidigt på säsongen.
Här hittar du senaste nytt från sillyseason och uppgifter om avtal för spelarna i allsvenskan
https://damfotboll.blog/silly-season-2025-2026/