2025-12-14, 19:43
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Bra värvning för alla damallsvenska klubbar om så är fallet. Hon gör det fortsatt bra i Juve. Tveksamt på om hon drar från Juve redan i vinter. De är klara för utslagsrundan i Champions League, så tänker att hon vill uppleva den i vår. Hon får ändå bra med speltid i CL, tex startat när Juve mött Lyon och Bayern

Ja, och med tanke på att hon spelar många viktiga matcher så kanske det är hon själv som sagt att hon inte vill spela i matcherna mot botten och mitten i serie A, omöjligt att veta. Är det inte på eget önskemål så är jag tveksam till att hon förlänger i sommar. Att hon eventuellt skulle flytta i vinter baserar jag enbart på att valet av vilka matcher hon spelar inte känns helt obekant från när ett lag behöver fasa ut en av sina startspelare och skapa kemi i nya kombinationer.
Citera
2025-12-14, 19:46
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Kan man förstås endast spekulera i. Men man får väl tro att dem nu följer varandra, en ska troligtvis inom x antal år gå in i mamma rollen, vem har jag ingen aning om, intresset mest av ett sportsligt perspektiv. Skulle flyttlasset gå hemåt, ja då tror jag att Stockholm ligger bra till. Särskilt om Magdalena ska dra lasset med magen. Men att Harder skulle spetsa till Bajens offensiv, känns rätt drömmande.
Skulle inte förvånas över ifall dem blir kvar i Tyskland ett par år till, avslutar sina karriärer på plan där.

Ja jag vet självklart inget om det heller, ska bli spännande att se om de kommer till Sverige, skulle säkert kunna skapa lite publikdrag om så profilerade spelare fortsätter att vända hem i slutet
Citera
2025-12-15, 15:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Vilka lag har värvat bäst och vilka har värvat sämst? Jag har inte sådan koll att jag kan värdera de flesta nyförvärv/tapp.
Citera
2025-12-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vilka lag har värvat bäst och vilka har värvat sämst? Jag har inte sådan koll att jag kan värdera de flesta nyförvärv/tapp.

Är väl för tidigt ännu. Någon får rätta mig om jag har fel, men transferfönstret är väl inte öppet ännu? Dvs de övergångar som skett har alla varit spelare som inte hade kontrakt för 2026, eller där klubbarna varit överens om en klubbflytt.

Men tycker väl MFF och Växjö är "tidiga" och verkar ha bättre trupp än när säsongen slutade. Fast som sagt svårbedömt. Kan ju ske rena värvningar inklusive övergångssumma och både hemvändare och utlandsflyttare när fönstren öppnar i Europa.
Citera
2025-12-15, 17:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är väl för tidigt ännu. Någon får rätta mig om jag har fel, men transferfönstret är väl inte öppet ännu? Dvs de övergångar som skett har alla varit spelare som inte hade kontrakt för 2026, eller där klubbarna varit överens om en klubbflytt.

Men tycker väl MFF och Växjö är "tidiga" och verkar ha bättre trupp än när säsongen slutade. Fast som sagt svårbedömt. Kan ju ske rena värvningar inklusive övergångssumma och både hemvändare och utlandsflyttare när fönstren öppnar i Europa.

Jo, jag vet att det är tidigt men kan ändå vara intressant att se om man kan se något mönster.
Citera
2025-12-15, 19:26
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, jag vet att det är tidigt men kan ändå vara intressant att se om man kan se något mönster.

Som Burkgurka skrev så är det lite tidigt att sia om men i nuläget så verkar Häcken gå in med en väldigt stark trupp till våren om man ser till kontraktsläget. MFF fortsätter att förstärka sin trupp och vill vara med och fajtas om guldet i år. Mer osäkert är det med Bajen där det fortfarande är oklart vad som händer med Blakstad, Moa Edrud,Smilla Holmberg, Wangerheim och de med utgående kontrakt till sommaren.

Jag misstänker att vi får se samma topptrio 2026 som i år. Det handlar om ekonomi. De tre toppklubbarna har tillräckligt med muskler för att att värva de bästa från övriga klubbar. Både Häcken och Bajen har dessutom tjänat in en del transferpengar på senare år som kan läggas på nya spelare plus bra publiksiffror.

Möjligen så kan Djurgården och Rosengård ( med sin nya sponsor) vara med och konkurrera om man ser till det ekonomiska. Kristianstad och Norrköping får svårt att behålla sina bästa spelare.

Men som vanligt så vet man inte vilka unga spelare som blommar ut under säsongen och får sitt stora genombrott. Vilka blir de nya Smilla Holmberg och Rebecca Schröder och i vilka lag hittar man dem?

Om fönstret ser ut som tidigare så gäller januari för spelare UT och februari-mars för spelare IN. Jag tycker fortfarande att det är obegripligt att vi inte anpassar vårt svenska fönster till det som gäller i Europa. Självklart så är det bra att veta vilket lag man har tidigt på säsongen.

Här hittar du senaste nytt från sillyseason och uppgifter om avtal för spelarna i allsvenskan
https://damfotboll.blog/silly-season-2025-2026/
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-12-15 kl. 19:41.
Citera
2025-12-15, 21:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tänker att om man skall värva från andra svenska klubbar är det inte lika bra att göra det nu istället för att vänta två månader. Vill man inte ha sitt lagbygge färdigt så tidigt som möjligt?
Citera
2025-12-16, 10:11
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Enligt Aftonbladet så kan Svea Rehnberg vara på G från Norrköping till Bajen. Det är väl ok men hur många unga talanger ska truppen innehålla?

På CB ryktas det också om att förhandlingar pågår om en flytt för Wilma Leidhammar till Södermalm. Det känns som en toppenvärvning om det ligger något i ryktet.

Känslan är att det kan bli en hel del UT från Norrköping under fönstret. Vesna Milivojevic är redan klar för MFF. Det kan bli ett jobbigt vinterfönster!
Citera
2025-12-16, 10:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Enligt Aftonbladet så kan Svea Rehnberg vara på G från Norrköping till Bajen. Det är väl ok men hur många unga talanger ska truppen innehålla?

På CB ryktas det också om att förhandlingar pågår om en flytt för Wilma Leidhammar till Södermalm. Det känns som en toppenvärvning om det ligger något i ryktet.

Känslan är att det kan bli en hel del UT från Norrköping under fönstret. Vesna Milivojevic är redan klar för MFF. Det kan bli ett jobbigt vinterfönster!

Det var ju någon som gick från Norrköping till Upsala också men vet inte hur bra hon är.

- - -

Häcken värvar Tilde Karlsson från Alingsås.

Hammarby söker en fystränare på heltid till damlaget. Har man alltså inte haft någon fystränare tidigare?
Citera
2025-12-16, 17:11
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bajen förlänger med Melina Loeck sex månader. Fortfarande oklart med Moa Edrud som jag tycker borde ges chansen som förstemålvakt. Under 2025 var hon den bästa i trion Tamminen/Loeck/Edrud.
Citera
2025-12-16, 22:33
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Men som vanligt så vet man inte vilka unga spelare som blommar ut under säsongen och får sitt stora genombrott. Vilka blir de nya Smilla Holmberg och Rebecca Schröder och i vilka lag hittar man dem?

Felicias tvillingsyrra?
Citera
2025-12-17, 15:36
Medlem
Tider för gruppspelsmatcherna i cupen:

https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/svenska-cupen/damer-grupper/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem