Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-13, 22:56
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, gör dom inte..
- du får nog ta reda på mer på den punkten.. Så förstår du vad som menas.
https://www.france24.com/en/live-news/20251210-france-s-battery-valley-makes-use-of-asian-experts

Fransmännen har gjort detta i flera år med hjälp av kinesisk expertis. Hur skiljer sig dessa batterifabriker från de du nänmer? Om ditt svar är bara "det får du läsa på själv" tolkar jag det som att du själv inte vet.
Citera
2025-12-13, 23:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
https://www.france24.com/en/live-news/20251210-france-s-battery-valley-makes-use-of-asian-experts

Fransmännen har gjort detta i flera år med hjälp av kinesisk expertis. Hur skiljer sig dessa batterifabriker från de du nänmer? Om ditt svar är bara "det får du läsa på själv" tolkar jag det som att du själv inte vet.

Jag skrev så för att du skulle ta reda på skillnaden.
- skillnaden är att dem franska batterifabriken inte är en integrerad del inom Renault för batteritillverkning och BMS.
Både tekniken och fabriken är delvis i asiatiska händer, vilket är den stora skillnaden.

Stellantis är ju inne på samma spår, med kinesiska händer som opererar inom EU, med det kinesiska märket Leapmotor.

Poängen med batterierna, tekniken, fabrikerna osv, är ju att själv ha kontrollen och kompetensen i hela kedjan, inom koncernen, inom europa.
Det är det som är Gamechangern.
Citera
2025-12-14, 08:25
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Köper VAG in "batteriråvaran" från Kina eller bryts råvaran utanför Kina så bilköparna till nya VAG slipper ha dåligt samvete för att ha ett bilbatteri som straffarbetare slitit och dött i de Kinesiska Gulag lägren?

Vet någon vart råvaran kommer i från?
Citera
2025-12-14, 09:46
Medlem
slagskotts avatar
Game changer är det mest uttjatade ordet på 20-talet, det har tappat hela sin mening MEN för att återknyta så är det bra att man tar hem produktionen
Citera
2025-12-14, 10:13
Medlem
Vag är väl ett av världens mest skuldsatta bolag, tycker dom borde försöka minska sina skulder istället för att slänga iväg massa pengar på batterifabriker.
Citera
2025-12-14, 10:59
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Nja alltså, Salzgitter ligger i Niedersachsen, 8 miljoner invånare.

Ja, nu ser jag, Inte så långt ifrån Wolfsburg. Det förklarar saken!
Citera
2025-12-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är en fördel att själv producera. Men kan man ens konkurrera prismässigt med tex kina. Är det tull på bilbatterier?

Sedan undrar jag om det är lfp elle nickel-cobolt? Jag skulle inte köpa en begagnad med nickel cobolt. MEn det är jag.

Jag hoppas i alla fall på id2 nu när fransmännen inte blev vad vi hoppats.
Det handlar även at göra sig oberoende av oljeländer, ex som ryssland.

Genom att sätta riktlinjer på fossilfritt till 2045 stramar man upp målet.
Kort vi har valt en ny riktning hur vi ska klara oss i framtiden, AI tar över simpla jobb, även delar inom bilindustrin, men genom att oljeländer inte berörs av denna utveckling är vi tvingade att genomföra elektrifiering på så sätt återfå rätt konkurrens, sälja olja är likande som äga bostäder, folk klarar sig inte utan bilar, transporter, bönder osv som använder olja för sin produktion.

Genom omvandlingen föder vi en ny marknad o gör oss oberoende gentemot oljeländerna.
Citera
2025-12-14, 16:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Köper VAG in "batteriråvaran" från Kina eller bryts råvaran utanför Kina så bilköparna till nya VAG slipper ha dåligt samvete för att ha ett bilbatteri som straffarbetare slitit och dött i de Kinesiska Gulag lägren?

Vet någon vart råvaran kommer i från?
Alltså, det är ju en massa olika jordartsmetaller i en bil, i allt från motor, laddsystem och batteri.
De kommer från olika länder, tex Chile, Argentina, Kina, Kongo, Australien m.fl.
Citera
2025-12-14, 18:31
Medlem
Citat:
Alltså, det är ju en massa olika jordartsmetaller i en bil, i allt från motor, laddsystem och batteri.
De kommer från olika länder, tex Chile, Argentina, Kina, Kongo, Australien m.fl.
Tar man LKAB så vill man inte ta vara på jordartsmetallerna för priset är så lågt, man förklara att det inte är lönsamt jämfört med järnmalmen. Trots att det är europas största fyndighet, finns det ingen ekonomi o ta vara på det.

På så sätt är det inget fel o ta från andra länder.
Senast redigerad av hjorten16 2025-12-14 kl. 18:34.
Citera
2025-12-15, 08:14
Medlem
Citat:
Batteritillverkningen startar inom 14 dagar..
Det är fördel att läsa trådstarten innan man postar en massa goja..

Om den nu startar inom 14 dagar, varför måste man då satsa pengar på fabriken över fem år?
Borde inte fabriken dra in pengar direkt eftersom man enligt dig börjar spotta ur sig säljbara batterier inom 14 dagar?

Trådstarten säger flera olika saker, därav min tveksamhet.
Citera
2025-12-15, 14:17
Medlem
PeterNosters avatar
Stellantis bygger batterifabrik i Spanien i samarbete med CATL för att bygga LFP-batterier.

Citat:
För ett år sedan meddelade fordonsjätten Stellantis och batteritillverkaren CATL att man skulle bygga en gemensam batterifabrik i Spanien. Nu har man bildat det gemensamma bolaget Contemporary Star Energy och inlett bygget av den nya gigafabrik för elbilsbatterier i Zaragoza i Spanien.

https://alltomelbil.se/stellantis-och-catl-tar-forsta-spadtaget-till-batterifabrik-i-spanien/
Citera
2025-12-17, 14:51
Medlem
BAB7s avatar
Nu har den startat.
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/powerco-volkswagen-beginnt-batterieproduktion-in-salzgitter-accg-200365309.html

Första Volkswagen-elbilarna som får de egenproducerade batterierna är nya ID Polo mfl på den nya MEB-plus plattformen som lanseras till våren/sommaren.
Först ut är NMC batterier, senare även LFP batterier.

Produktionen är klimatneutral och drivs med sol och vind.

Den tyska batterifabriken har nu startat först.
Den kompletterande battery management system fabriken I Spanien startar också nu.
Och 2026 följer ännu en batterifabrik i Spanien.
Och 2027 ska batterifabriken i Kanada starta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in