2025-12-17, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Arboga drog jag upp som ett exempel där misstänkt blir släppt, för att polisen behöver mer bevis. Ett annat fall är ättiksfallet - där släpptes båda föräldrarna. Detta var också för att inhämta mer bevis. Vill minnas de också sade att misstankarna inte kvarstår i ett initialt skede.

Jo kriminologi är mitt ämne, dessvärre kommer jag inte skriva ut arbetet här. Men mitt arbete ligger inte långt ifrån händelser i liknelse med detta. Sen vet du precis som jag att kriminologi är genrellt så även i studier, din inriktning och de du väljer att kandidera och sedmera arbeta inom kommer bli ditt område. Kan inte påstå att ekonomisk brottslighet är mitt huvudområde tex.
Sen kan jag sitta här och skriva en rad termer men de kommer inte ens 2% här inne förstå.

Sen för kännedom - ja de är olika drivkrafter, men de kan tyckas som brott och mord har olika motiv hela tiden. Men människan är enklare än så. Beror iofs vilken kriminologisk lins och teori du väljer att kika genom.
Men de är inte så att typ GW är en stjärna bara för att. Han refererar alltid till den forskningen vi har.
Vad berör kvinnor eller mammor som dödar sin barn så är - skydd. Den vanligaste och främsta anledningen bakom.
Sedan finns en rad andra motiv , men nu vet jag också att mamman som berör detta fallet, var en engagerad mamma. Inte heller fanns någon större misstanke att hon på något sätt brast i omsorgen kring sin son. Detta är ovanligt om de skulle beröra psykisk ohälsa eller missbruk. Så de finns redan nu väldigt starka indicament och även finns de detaljer som styrker den forskningen vi redan har. Nästan så att fallet följer faktiskt exakt så som de brukar gå till. Polisen och de utredare som finns, arbetar också utifrån den forskningen som existerar och de olika orsakerna och motiven som är absolut vanligast.

Ättikafallet är mer ett fall som sticker ut. Men de följdes inte av suicid hos föräldrarna. Då brukar faktiskt missbruk eller psykisk ohälsa vara bakomliggande orsaker. Så var de också.

Mord mot närstående som arborgakvinnan kräver ett tydligt motiv- de fanns också. Pengar.

Suicid hos kvinnor - ofta tabletter eller intox i någon form som intas oralt(i detta fallet finns inga synliga skador om jag nu fått de återberätta korrekt)
Män - skjutvapen eller tåg

Ganska enkla slutsatser även för dig. Men för att läst kriminologi blir jag föga förvånad över bristen på kunskap kring detta men även hur profiler tas ut. Även hur VINR visar sig i en separation.

Får jag fråga vilken inriktning du håller på med inom kriminologi...
Jag tror inte att din inriktning är som detta som du har hållit på i tråden, då det är mest absurdum och falsarium över lag...

Jag tror att ditt specialområde är något helt annat...
Citera
2025-12-17, 08:41
Medlem
Mamman har mer skuld än pappa.

Om mamman har varit i fast jobb har det kanske varit lättare för henne att låna pengar.
Nu vet inte jag hurvida pappan har varit i samma jobb under tiden, eller vad han jobbar med nu.
Skulden kan ha uppkommit under flytt t.ex om pappan (eller mamman) under tiden oväntat har blivit av med sin inkomst eller efter en större bilreparation. Att snöbollen har börjat rulla.

Kanske har det gått åt fel håll och någon har försökt hämta in kapital genom till exempel spel.
Att pappan är ovetande om mammans skulder är möjligt, men lite troligt.

Vem som har använt lånat kapital till vad, vet vi inte?

Hur vet vi at pappan inte fått lönesutmätning?
Citera
2025-12-17, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Mamman har mer skuld än pappa.

Om mamman har varit i fast jobb har det kanske varit lättare för henne att låna pengar.
Nu vet inte jag hurvida pappan har varit i samma jobb under tiden, eller vad han jobbar med nu.
Skulden kan ha uppkommit under flytt t.ex om pappan (eller mamman) under tiden oväntat har blivit av med sin inkomst eller efter en större bilreparation. Att snöbollen har börjat rulla.

Kanske har det gått åt fel håll och någon har försökt hämta in kapital genom till exempel spel.
Att pappan är ovetande om mammans skulder är möjligt, men lite troligt.

Vem som har använt lånat kapital till vad, vet vi inte?

Hur vet vi at pappan inte fått lönesutmätning?

Jag tror och har för mig att det kommer en förfrågan ifrån kronofogden hur man ställer sig till skulder som inkommer till myndigheten...
Hör denna av sig själv omedelbart och vill upprätthålla en avbetalningsplan med kronofogden, då får man en betalningsanmärkning, och så länge upprättad avbetalningsplan fungerar utmärkt så blir det inte någon utmätning..

Innan avbetalningsplan med kronofogden i sådana här fall så måste man visa sina tillgångar med mera...

Man måste inte bara skita i att kronofogden hör av sig som jag förstår det..
Finns det statliga skulder så kan det bli ett helvete..
Kreditbolag brukar inte fogden bry sig om speciellt mycket, så länge folket betalar sina skulder till staten..

Exempel:
En person som har en skuld till staten på 400.000 via CSN och betalar avgift varje månad perfekt..
Detta är också en statlig skuld..
Har man en skuld till olika kreditbolag och ligger hos Kronofogden och fått betalningsanmärkning på samtliga..
Men kronofogden bryr sig knappast om det..
De är intresserade av att få in dessa 400.000 i första hand..

Så jag tror att pappan har någon liknande situation..
Kan istället vara en skattesmäll som det är avbetalning på och det sköts utmärkt..
Då får kreditbolagen vänta om jag förstår det rätt..
Är statliga skulder som går i första hand alltid...

Jag tror och har för mig att det finns det något nytt med mindre krediter att kreditbolagen kan avskriva det som förlust...
Är säkert någon ekonom
Citera
2025-12-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Jag tror att du får vänta förgäves på en Fup..
Om det är mamman som är GM så kommer det inte komma någon Fup då vederbörande är avliden..
Åklagaren kan alltså inte väcka åtal ..

Fan också, det har du ju rätt i. Visste jag ju egentligen men tänkte inte denna gång.

Då blir det ju svårt att få reda på vad som verkligen hänt och orsaken. Dessutom fritt fram för fler stolliga gissningar i tråden. Illa!
Citera
2025-12-17, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Fan också, det har du ju rätt i. Visste jag ju egentligen men tänkte inte denna gång.

Då blir det ju svårt att få reda på vad som verkligen hänt och orsaken. Dessutom fritt fram för fler stolliga gissningar i tråden. Illa!

Man kan hålla reda på allt hela tiden...
Jag personligen virrar till det imellanåt, men jag får skylla på åldern...

Vi kan hoppas på att åklagaren öppnar locket och säger vad det handlar om indirekt...
Det kommer inte fram några bisarra uttalande iallafall om hon väljer att uttala sig..
Jag tror möjligen om händelsen.

Men jag tror att vi inte får veta så mycket mer, då jag tror att det mesta faller under sekretess då ett barn finns med i bilden...

Jag kan härleda till Tollarp där pappan döda sitt ena barn och tog livet av sig själv..
Där har det lagts med fullständig sekretess...
Men då skapas också en massa olika teorier om en massa saker...

Jag tror bara att jag sett en stolle i tråden den senaste tiden....
Citera
2025-12-17, 11:26
Medlem
Citat:
Får jag fråga vilken inriktning du håller på med inom kriminologi...
Jag tror inte att din inriktning är som detta som du har hållit på i tråden, då det är mest absurdum och falsarium över lag...

Jag tror att ditt specialområde är något helt annat...

Du kan skriva till mig privat så kan jag svara där specifik plats. Men jobbar inom en myndighet. Men mycket kan jag inte skriva för de blir rätt uppenbart vem jag är då i denna lilla byn Hörby. Har nu 14 års erfarenhet av arbete inriktning barn
Citera
2025-12-17, 11:27
Medlem
Citat:
Det är det också...
Finns strövområde dessutom bakom detta område med lägenheter..
Ligger bakom i mitten mellan villa områden..
Den stora gatan längre upp är en återvändsgränd bort till det stora området med villorna..

Pojken hade gångavstånd på några minuter till sin fotboll, idrottshall och ute/inne badet...

Jag tror att han borde gått på frostaskolan på mellanstadiet där, de har även högstadiet på andra sidan skolområdet..
Är inte heller så långt att gå dit..

Han gick på georghill
Citera
2025-12-17, 11:27
Medlem
Citat:
Man kan hålla reda på allt hela tiden...
Jag personligen virrar till det imellanåt, men jag får skylla på åldern...

Vi kan hoppas på att åklagaren öppnar locket och säger vad det handlar om indirekt...
Det kommer inte fram några bisarra uttalande iallafall om hon väljer att uttala sig..
Jag tror möjligen om händelsen.

Men jag tror att vi inte får veta så mycket mer, då jag tror att det mesta faller under sekretess då ett barn finns med i bilden...

Jag kan härleda till Tollarp där pappan döda sitt ena barn och tog livet av sig själv..
Där har det lagts med fullständig sekretess...
Men då skapas också en massa olika teorier om en massa saker...

Jag tror bara att jag sett en stolle i tråden den senaste tiden....

Ja precis. Där sägs de att vårdnadstvisten var utlösande
Citera
2025-12-17, 11:30
Medlem
Citat:
Jag tror och har för mig att det kommer en förfrågan ifrån kronofogden hur man ställer sig till skulder som inkommer till myndigheten...
Hör denna av sig själv omedelbart och vill upprätthålla en avbetalningsplan med kronofogden, då får man en betalningsanmärkning, och så länge upprättad avbetalningsplan fungerar utmärkt så blir det inte någon utmätning..

Innan avbetalningsplan med kronofogden i sådana här fall så måste man visa sina tillgångar med mera...

Man måste inte bara skita i att kronofogden hör av sig som jag förstår det..
Finns det statliga skulder så kan det bli ett helvete..
Kreditbolag brukar inte fogden bry sig om speciellt mycket, så länge folket betalar sina skulder till staten..

Exempel:
En person som har en skuld till staten på 400.000 via CSN och betalar avgift varje månad perfekt..
Detta är också en statlig skuld..
Har man en skuld till olika kreditbolag och ligger hos Kronofogden och fått betalningsanmärkning på samtliga..
Men kronofogden bryr sig knappast om det..
De är intresserade av att få in dessa 400.000 i första hand..

Så jag tror att pappan har någon liknande situation..
Kan istället vara en skattesmäll som det är avbetalning på och det sköts utmärkt..
Då får kreditbolagen vänta om jag förstår det rätt..
Är statliga skulder som går i första hand alltid...

Jag tror och har för mig att det finns det något nytt med mindre krediter att kreditbolagen kan avskriva det som förlust...
Är säkert någon ekonom

Man upprättar inte betalningsplan med kronofogden.
Någon ansöker om vederbörande inte betalar i tid. Kronofogden börjar utreda de, fastställs skuld SKA vederbörande alltid bekräfta delgivningen oavsett.
Statliga skulder så som försäkringskassan tex de går direkt utan utredning.

När allting är samlat så prioriterad kronofogden vart utmätningen går först. Där statliga skulder eller domar tex skadestånd prioriteras.

Men avbetalningsplan de gör man inte som vederbörande. Har man utmätning så får du inte ha 1 kr sparat, du lever på utsatta siffror och de enda som kan regleras är typ din hyra och el.
Citera
2025-12-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Flytten från Småland, var det i 2020 eller tidigare?

Sonen är född i 2015?

Kanske de flyttade på grund av att någon av dem fick ett jobb i Hörby?

Hur länge har hon jobbat i kommunen?

Ne flytten är inte pga jobb i Hörby. Ingen flyttar till Hörby för arbete från Småland.
Citera
2025-12-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Våld i nära relation-om man själv har levt under sådant förtryck, har egen erfarenhet , så färgar det så klart hur man tolkar en mordhändelse som den som diskuteras här.

Många flickor o kvinnor bär inom sig egna upplevelser av våld /förnedring och sexuellt förtryck.

Och därför utgår man från sig själv o kanske tror att just denna mamma har levt i helvetet med den mannen, som också blev far till hennes barn.
Dessutom råkar han inte vara etnisk svensk.
Har man dessutom svårt att acceptera män av utländskt bakgrund
så blir det också lättare att tänka att han är en förövare.
En del påstår nämligen att arabiska män är vildsinta pga sin kultur.

(Varför etniskt svenska män misshandlar kvinnor, förklaras inte med kulturen, utan istället lider han av psykisk-ohälsa. Eller rätt o slätt han är en fylltratt.)

Men i detta Hörby- fallet, har omgivningen har ingenting märkt, de beskriver paret som sociala o trevliga. Levt samman många år.
Så klart finns det män som är förslagna, och slår o dänger, bakom stängda dörrar.
Men med ett barn på tio, som kan se och höra,
borde inte kvinnomisshandel inom hemmets väggar
kunnat ske tyst.
Den lille pojken var själv omtyckt, aktiv i fotboll, och ingen i skolan verkar ha hyst misstankar om att något var fel i familjen.
Det finns ingenting som pekar på att pappan/mannen är misstänkt,Han avskrevs från misstankar snabbt.

Som i alla relation med våld med andra ord.

De finns inget heller som säger eller ens gett en känsla av att mamman lidit av spelmissbruk, psykisk ohälsa eller varit en oengagerad mamma på något sätt. Som de också påstås. Tvärtom - mamman var den som var delaktig mest i offentliga sammanhang med pojken.
Citera
2025-12-17, 13:23
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Som i alla relation med våld med andra ord.

De finns inget heller som säger eller ens gett en känsla av att mamman lidit av spelmissbruk, psykisk ohälsa eller varit en oengagerad mamma på något sätt. Som de också påstås. Tvärtom - mamman var den som var delaktig mest i offentliga sammanhang med pojken.

Mamman kan inte ha varit i en relation där våld i ngn form förekommit & samtidigt inte haft ngn psykisk ohälsa.
Var hon stabil i psyket förekom inget våld hemmavid.
Men hon var uppenbarligen suicidal samtidigt som fasaden var som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in