Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
Jag skulle precis skriva ett inlägg men så såg jag att du redan hade tagit upp en del av det.
Att börja ett inlägg med att det är de värsta spekulationer hen läst, för att sen direkt lägga skuld på pappan (indirekt)
Självklart ska och får man spekulera fritt. Men då ska det gå åt båda hållen (med fokus ändå på mamman)
Eftersom vi lever i ett fritt land får man säga nästan vad som helst (men sprider man påståendet att någon begått brottsliga gärningar börjar man iofs närma sig förtal). Men det betyder inte att man bör baktala och smutskasta hur som helst. Jag kan förstå att man spekulerar kring de fakta som framkommit. Men i det här fallet finns i princip inga som helst fakta som pekar i den riktningen som spekulationerna går och dessa spekulationer är för många tråddeltagare extremt ensidiga i att grundlöst utmåla den efterlevande pappan som den egentliga skurken.
När man dessutom gör det samtidigt som man moraliserar över att andra spekulerar kring den som med stor sannolikt faktiskt mördat pojken...
Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
Själv tror jag ju dock att det kan ligga något i det, iom att mina teorier om löneutmätningen gick i kras igår.
Han skulle byta adress samma dag (12 Dec) som löneutmätningen startade. (så rätt belopp skulle dras från början)
Ekonomi kan och är en väldigt stor stressfaktor i dagens Sverige.
Blir man då ensamstående och med utmätning så man får leva på existensminimum efter att ha varit van vid att leva över sina tillgångar (? lån etc) men jag har svårt att tro att man tar livet av sig för det och framförallt inte tar barnet med sig.
Jag är själv mamma och jag har svårt att tro att hon tagit denna utväg om hon inte ( från sitt perspektiv) kände att det var enda utvägen.
Självklart ett egoistiskt och oförsvarbart beslut.
Men varför?
Varför tror hon i så fall att barnet inte får det bra hos pappan?
Har pappan planer på att åka till Syrien? Har han hotat att ta sonen med sig?
Är pappan våldsam mot henne och barnet? (inget ska dock ha synts utåt)
Eller vill hon bara dö från denna värld och inte vill utsätta sin son för smärtan av att förlora henne?
Eller är det hämnd mot pappan?
"Du lämnade mig, nu förlorar du din son med."
Med tanke på att de höll på att separera och att hon hade skulder som just skulle utmätas, så låter det väl som att den mest sannolika förklaringen i dagsläget är endera av dessa faktorer eller en kombination (sedan kan det förstås varit kombinerat med psykisk ohälsa/depression/motsvarande, men det är ingenting vi vet i dagsläget).
Varför hon väljer att mörda sin son när hon tar livet av sig är förstås svårare att svara på. Men en förklaring skulle kunna vara hämnd som du säger, hämnd mot hennes exman som lämnat henne. Eller kanske hämnd mot sonen, om hon på något sätt skyller honom för situationen hon befinner sig i. En annan kan vara att hon (i narcissistisk anda) inte kan föreställa sig en tillvaro för sonen utan henne, han kan helt enkelt inte fortsätta leva om hon dör, för i hennes värld vore det att ta bort meningen med hans existens. Eller samma resonemang, men att hon tror att han får det så dåligt utan henne att det är bättre att han dör.
Det kan förstås inte uteslutas att det kan ha förekommit våld eller någon annan form av övergrepp från pappan gentemot mamman, men det finns i dagsläget ingenting som talar för det och det faktum att de just skilt sig och han flyttat därifrån borde väl i sådana fall snarare ha motsatt effekt på henne, nu är hon äntligen fri. Att han skulle hotat ta sonen med sig till sitt hemland skulle i alla fall i teorin kunna vara mer plausibelt (för det är ju ett framtida hot som mordet då negerar) och då kan hennes resonerande vara en variant på "barnet kan inte leva utan mig/får det så dåligt utan mig, att det är bättre att han dör", men igen, inga fakta pekar än så länge i den riktningen.
Vad jag inte förstår är varför du försöker se hennes agerande i ljuset av vad du, som mamma, själv skulle göra. Kan du tänka dig att mörda dina egna barn? Om inte, varför försöker du se hennes agerande i ljuset av hur du själv funkar? Ni är ju uppenbarligen fullständigt olika på ett extremt grundläggande plan.
Att ni båda har vagina är ett extremt ytligt och ovidkommande attribut jämfört de otroligt mycket mer grundläggande attributen "kan tänka sig att mörda sina egna barn"/"kan inte tänka sig att mörda sina egna barn" som jag förmodar att ni inte delar. Hon har på det viset otroligt mycket mer gemensamt med det lilla fåtal människor som kan tänka sig slå ihjäl sina egna barn, oavsett kön, liksom du har otroligt mycket mer gemensamt med den överväldigande majoriteten människor som inte kan tänka sig göra det, oavsett kön.
Och jag tror att det är denna konstiga kollektivistiska identifikation som leder till mycket av ursäktandet av mammans agerande och skuldöverförandet på pappan. Alltså kvinnor (kanske just mammor) som identifierar sig med den mördande mamman eftersom de också är kvinnor (mammor) och därför desperat försöker hitta förklaringar som gör henne mindre skyldig, mindre ond ("jag är ju kvinna och mamma och jag är inte ond, då kan väl inte hon vara det heller? Mycket enklare med en man som är ond"). Det är ingen slump att ett antal av de som i den här tråden spekulerar i att mamman är offer för pappans övergrepp och förtryck, i andra trådar där det istället handlar om pappor som tagit livet av sig och mördat sitt/sina barn intar en motsatt position och går till angrepp mot de som spekulerar i om mammorna i de fallen kan ha varit en bidragande eller till och med den huvudsakliga faktorn bakom morden och självmorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
Utan någon sorts fakta mer än mammakänslor så känns det när det handlar om filicid + självmord, som att hämnd mot andra partnern i större grad är pappor än mammor och i mammornas fall oftare är (i sitt sjuka psyke) "barmhärtighet". (med undantag självfallet)
För det första är det alltid otroligt vanskligt att utgå från att det som är vanligast rent statistiskt också måste vara sant i det enskilda fallet.
För det andra finns forskning (från Sverige, men även från andra länder) som visar att rättsväsendet har svårt att behandla män och kvinnor likadant. Kvinnor löper mindre risk att utredas, åtalas och fällas vid samma nivå av bevisning och om de väl fälls får de dessutom mildare straff vid samma typ av brott jämfört med män (inom rättsväsendet informellt benämnt som "rosa lagboken"). Om rättsväsendet, som har stenhårda krav på objektivitet, inte förmår hålla sig objektiva ifråga om kvinnors brottslighet, hur ska resten av samhället fixa det?
Förutom att det leder till att män och kvinnors handlingar bedöms olika (kvinnor bedöms i större utsträckning vara offer, man ser lättare förmildrande omständigheter, män bedöms i större utsträckning vara monster, man har svårare att acceptera förmildrande omständigheter), så kan det också anta påverka hur män och kvinnor beter sig när de begår brott. Kvinnor har helt enkelt mer att vinna på att framställa sig själva som oskuldsfulla och naiva offer som inte själva kan rå för sina handlingar, eftersom såväl allmänhet som rättsväsende är mer benägen att tro dem.
Jag tycker en bra jämförelse är de kvinnor som skriver kärleksbrev till fängslade seriemördare och serievåldtäktsmän. När de tillfrågas varför de gör detta blir svaret inte sällan att de ser en kärna av godhet i seriemördaren som de tror sig kunna föra fram i ljuset eller någonting motsvarande världsfrånvänt och naivt. Trots att det åtminstone för mig är en uppenbar lögn ägnad att framställa kvinnan ifråga i bättre dager och skylla över det verkliga motivet, nämligen att hon blir tänd av tanken på morden/våldtäkterna och männen som är kapabla att begå sådana handlingar, är det inte alls ovanligt att det okritiskt upprepas i media som om det måste vara sant eftersom kvinnorna ifråga själva sa så.
Jag tror att den här oförmågan att bedöma män och kvinnor efter samma måttstockar kan spela in ifråga om utökade självmord också.
Om inte måste man fråga sig om de kvinnor som mördar sina barn utan att ta livet av sig eller bara misshandlar och förgriper sig på sina barn år efter år efter år också skulle göra detta utifrån godhet/vilja att rädda barnen? För mammor är ungefär lika välrepresenterade som pappor i kriminalstatistiken när det kommer till just barnamord och barnmisshandel (mycket stor skillnad mot andra typer av våldsbrott, där kvinnor är kraftigt underrepresenterade) och det finns otroligt många fler mammor som misshandlar, vansköter, bryter ned, förtrycker, förgriper sig på och terroriserar sina egna barn än det finns mammor som mördar sina egna barn. Och om mammorna som gör sig skyldiga till alla de nyss nämnda övergreppen inte begår övergreppen av missriktad godhet och omtanke om barnen, varför skulle vi då utgå från att det fåtal mammor som begår ännu värre övergrepp mot barnen skulle vara så mycket bättre?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
Sen fram tills obduktionen är klar finns ju såklart även en chans att det faktiskt är mord.
Att de blivit förgiftade/drogade.
Men åklagaren sa att de skulle avföra pappan från utredningen så han har såklart starkt alibi.
Annars borde dom inte avfört honom så snabbt.
Och troligtvis finns tillräckligt starka bevis på att det är mamman.
Att åklagaren dessutom pekat ut mamman får nog sägas innebära att sannolikheten att det skulle vara någon annan som mördat pojken är mycket liten. Den typen av ställningstagande hade man knappast tagit om det i åklagarens/polisens ögon fortfarande rådde osäkerhet kring vem den skyldige var. Sedan kan förstås åklagare/polis missta sig, så omöjligt är det förstås inte. Men sannolikheten är mycket låg och det finns inga egentliga skäl, annat än sexism, att, som sker i den här tråden, misstänka att pappan är den egentliga mördaren.