2025-12-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Viktminsknings"medicin" borde förbjudas. Dessa lata fetisarna får fan springa och banta precis som vi andra. Att ge fettos genvägar via skattefinansierad vård att bli smalare är förskräckligt och borde aldrig få förekomma i ett hälsosamt samhälle. Men nu bor vi ju i Sverige.

Den enda viktminskningen som borde kunna ordineras av läkare är något LPT liknande där man tar fetisen och tvingar in denne på någon form av läger där det finns en strikt begränsning av kalorier, fri tillgång till vatten samt hård fysisk aktivitet. Kroppsfettprocent, vikt samt mått skall kontrolleras innan den intagne kan släppas tillbaka till allmänheten. Regelbundna kontroller skall individen kallas till med jämna mellanrum för att återigen kontrollera vikt, mått samt kroppsfettprocent. Om gamla vanor med chipspåsar, läsk och godis återuppstått så skall individen skyndsamt genast tillbaka till fettolägret.

Ditt förslag kostar skattebetalare mer pengar än medicinen. Du kanske skulle ta itu med dina totalt osunda tankar och känslor kring feta människor? Verkar inte hälsosamt det där du.

Tragiskt att mamman dog! Hon försökte väl gå ner i vikt för att kunna leva ett långt och hälsosamt liv med sitt barn och påbörja sitt kroppsligt lättare liv med lite hjälp av viktminskninsmedicin . Och istället dör hon... mycket mycket tragiskt!
Citera
2025-12-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ditt förslag kostar skattebetalare mer pengar än medicinen. Du kanske skulle ta itu med dina totalt osunda tankar och känslor kring feta människor? Verkar inte hälsosamt det där du.

Feta människor belastar vården, myndigheter och samhället bra mycket mer än vad 6 veckors fetto läger hade gjort. Bygger även karaktär och förvandlar de svaga fetisarna till respektabla medborgare i samhället. Fetton är alltid lata, feta oct generellt karaktärssvaga individer som behöver hård träning och iskalla duschar. Verkar som jag prickade in en extra stor bamse korv med mos vad gäller dig, fetto
Senast redigerad av Zeddis 2025-12-17 kl. 00:00.
Citera
2025-12-17, 00:03
Medlem
Citat:
Feta människor belastar vården, myndigheter och samhället bra mycket mer än vad 6 veckors fetto läger hade gjort. Verkar som jag prickade in en extra stor bamse korv med mos vad gäller dig, fetto

Därav är det bra att denna fettminskningsmedicin finns, så att feta människor kan gå ner i vikt ich bibehålla vikten. Men den borde aldrig förskrivas till mamman. I hennes fall hade det behövts annat.

Nope. Inte fet. Vältränad. Och till skillnad från dig påläst om fetma.
Citera
2025-12-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
Piteå. Den nyblivna mamman tänkte på sin vikt före sitt nyfödda barn, och började ta viktminskningsmedecin trots att hennes folus borde legat på att amma den lilla istället för att va fåfäng.

Som tur var dog hon istället för bebisen

vad tycker ni om detta?

Var det verkligen anledningen "att hon ville kunna leka med sin nyflödda doter"? Dom är väl rätt stillsamma första året, och till och med en fet kärring kan gå brevid en ettåring som börjar tulta, man ska ju inte springa marraton liksom

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0pEyQo/lisa-tog-viktmedicinen-saxenda-sen-dog-hon
Vänta, dog hon av medicinen eller att hon var fet?
Citera
2025-12-17, 00:17
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare

Det verkar som hon dog av medicinen. Men hon fick magsmärtor och andra symptom långt innan hon dog som avfärdades av läkarna. Klassisk svensk sjukvård såklart.
Citera
2025-12-17, 00:19
Medlem
Citat:

Hon dog av biverkningar från medicinen. Biverkningar som inte togs på allvar förrän det var försent.
Citera
2025-12-17, 00:23
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Givetvis tråkigt och otroligt sorgligt. För barnets skull ... Så jävla gammal va hon inte hon kunde väl fan bantat bort fettet utan massa läkemedel. Typiskt kärringar. De springer till läkaren för precis allt. (Enda gången de springer)

Vi kommer få se mer av sånt här. Vi har ju fortfarande inte fått se de långsiktiga effekterna av lata fetknoppar som hellre knaprar eller injicerar massa skit i kroppen, än och träna och äta rätt.
Citera
2025-12-17, 00:25
Medlem
Citat:

"Medicinen" hon tog för att hon var fet. Att läkare tillåts skriva ut sådan skit till unga och friska människor, utan att fråntas legitimation eller åtminstone själva känna att här går gränsen är ta mig fan sanslöst.

Ingen seriös eller nykter läkare ska skriva ut sådan skit förutom i extrem fall. Unga och friska människor får fan motionera och banta om de vill sluta vara fetton
Citera
2025-12-17, 05:44
Avslutad
Okunskap i kombination med ett osunt samhällsideal.
Folk lägger skulden på mamman men känner inget eget ansvar att tänka annorlunda, bete sig annorlunda, konsumera annorlunda, debattera annorlunda.
Citera
2025-12-17, 05:52
Medlem
Citat:
Ja. Det lönar sig verkligen när 27åriga morsor, ung och frisk med alla möjligheter att gå ned i vikt på det naturliga och friska sättet, istället dör. Vilken vinst för samhället....

Tomatkungen, jag har sett dig och vad du skrivit i alldeles för många trådar, under alldeles för många klockslag att jag råkar veta att du är en medelålders blekfet mupp som jag skulle bli förvånad över ifall du ens kunde knyta dina skor utan hjälp från personlig assistent. Du har aldrig varit vältränad och absolut aldrig påläst om något, jävla fetto. Lika fet i skallen som i kroppen. Det är bara boomer fetton och feta brudar som prisar "viktminskningsmedicin". Rör på fläsket och banta istället jävla muppar. Sluta belasta vården ännu mer jävla fetgrisar.

Nej, hon skulle givetvis inte fått preparatet! En nyförlöst mamma som ammar behöver få äta nyttigt och ta barnvagnspromenader och vila och sova när bebisen vilar och sover. Inte experimentera med viktminskningspreparat... oseriöst av läkare att skriva ut sådant till henne. Även om hon hade överlevt så hade hade det varit oseriöst. Och det är vidrigt hemskt att hon nu dog... stackars bebis. Stackars kvinna.

Skoj du. Just nu sitter jag på träningscykeln och värmer upp. Snart ska jag lyfta lite vikter också. Då kommer jag inte kunna surfa samtidigt. Jag gör alltid andra saker medans jag surfar. Jo, vältränad. Äter nyttigt också. Vilket är viktigast för vikten.

Nope, jag prisar inte viktminskningsmedicinen. Jag skriver endast att den är en billigare lösning för skattebetalare än ditt jädrigt märkliga förslag i tråden. Ditt förslag skulle kräva minst ett år. Och skulle kosta stora mängder pengar både vid genomförandet och i förlorad arbetsinkomst (och skatt) för de med fetma som var inspärrade i ett år. Oerhörda kostnader. Medicinen kommer inte på långa vägar upp i de summorna. Är alltså ett mycket billigare alternativ.

Men som sagt var: denna medicin skulle aldrig ha skrivits ut till denna mamman. Helt förkastligt...

Mammans läkare skulle ha sagt ifrån, givit henne remiss till enbart fysioterapeut och dietist. Där hon hade kunnat fått hjälp med hur hon skulle träna och äta för skonsam viktminskning i samband med amning. Helt förkastligt att skriva ut viktminskningsmedicin till henne. Oerhört förkastligt. Hade den inte ens skrivits ut, så hade man inte ens behövt vara vaksam på biverkningar. Som sagt. Förkastligt.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-12-17 kl. 06:07.
Citera
2025-12-17, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Okunskap i kombination med ett osunt samhällsideal.
Folk lägger skulden på mamman men känner inget eget ansvar att tänka annorlunda, bete sig annorlunda, konsumera annorlunda, debattera annorlunda.

Den stora skulden ligger på att det ens har förskrivits detta preparat till en nyförlöst ammande mamma.... läkare borde ha skickat remisser till enbart fysioterapeut och dietist för hennes räkning. Där hon kunde få hjälp och stöd till skonsam viktminskning. Eller iaf sunda matvanor och sunda träningsvanor som kunde göra henne piggare och starkare. Så hon kunde orka med det hon ville orka med. Behöver ju då inte alltid ge viktnedgång. Men en friskare och piggare kropp iaf. Det borde läkare ha ordnat för denna mamman. Viktminskningsmedicin bör väl vara näst sista lösningen när bra mat och motionsvanor inte hjälper.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-12-17 kl. 06:06.
Citera
2025-12-17, 06:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Den stora skulden ligger på att det ens har förskrivits detta preparat till en nyförlöst ammande mamma.... läkare borde ha skickat remisser till fysioterapeut och dietist för hennes räkning. Där hon kunde få hjälp och stöd till skonsam viktminskning. Eller iaf sunda matvanor och sunda träningsvanor som kunde göra henne piggare och starkare. Så hon kunde orka med det hon ville orka med. Behöver ju då inte alltid ge viktnedgång. Men en friskare och piggare kropp iaf. Det borde läkare ha ordnat för denna mamman. Viktminskningsmedicin bör väl vara näst sista lösningen när bra mat och motionsvanor inte hjälper.

Aha, visste inte att en läkare har varit inblandad. Då är det ju ännu värre. Snacka om haveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in