Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-17, 04:05
Medlem
kraftfoders avatar
Tidigare brottsutredare sa alltid "gärningsmannen" vad jag vet.
I alla fall på 1900-2010 runt tror jag.

Men är "gärningsmannen" en "persona non grata" i nyare språkbruk?
Citera
2025-12-17, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tidigare brottsutredare sa alltid "gärningsmannen" vad jag vet.
I alla fall på 1900-2010 runt tror jag.

Men är "gärningsmannen" en "persona non grata" i nyare språkbruk?

Den förändringen har ju kommit gradvis under lång tid tidigare var det ju nästan bara män som begick brott och då funkade ju gärningsman men tiderna förändras kvinnor vill nog inte bli kallade män.
Tidigare sa man ju även exempelvis polisman men nu säger man ju bara polis eftersom det även finns kvinnliga inget konstigt språket anpassar sig efter verkligheten.
Citera
2025-12-17, 04:36
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Den förändringen har ju kommit gradvis under lång tid tidigare var det ju nästan bara män som begick brott och då funkade ju gärningsman men tiderna förändras kvinnor vill nog inte bli kallade män.
Tidigare sa man ju även exempelvis polisman men nu säger man ju bara polis eftersom det även finns kvinnliga inget konstigt språket anpassar sig efter verkligheten.

Samtidigt kan ju ordet man vara könlöst och syfta på människa rent allmänt. Det är ju den ursprungliga betydelsen om jag inte rört ihop det.

Forsätter woke-tåget blir det väl gärningshen, ombudshen, henniska osv 😂
Citera
2025-12-17, 04:51
Medlem
Vad säger man då om en brandman? Brand?Brandperson? Sjuksköterska blir då sjukskötare?
Citera
2025-12-17, 05:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Rent praktiskt samt liknade konduktör (SJ), nu heter det "tågvärd", städerska heter "städare" etc.

Tyvärr så kallar jag min personal för "trädgårdsmästare", "husa" etc. Men det kanske inte gäller problemet i denna tråd..

Till tropic:
Även "GW", pratar om "gärningsman" under många år, inte "gärningskvinnan" eller "-personen".

Rent språksmässigt kunde det vara så, men många är tyvärr kvinnor idag, men oftast är det män som "ligger bakom".
Citera
2025-12-17, 05:31
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Samtidigt kan ju ordet man vara könlöst och syfta på människa rent allmänt. Det är ju den ursprungliga betydelsen om jag inte rört ihop det.

Åtminstonde i skånska där ordet karl [kaæχ] används där man brukas i uppsvenska. Helt könlöst var det förvisso ej då det syftade på en person som kan utföra den mängd jobb som en karl kan, t ex i jordbruk, industri, krig eller skogsbruk. På ett kontorsarbete fungerar en kvinna utan svårighet som en man.
Citera
2025-12-17, 05:40
Medlem
Grim.Fandangos avatar
DN använde ordet första gången 2006.
2012 / 2013 blev det vanligt att använda gärningsperson om man kollat på dn.se.
Dock använder dom fortfarande gärningsman som beskrivning på den eftersökta.
Citera
2025-12-17, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Rent praktiskt samt liknade konduktör (SJ), nu heter det "tågvärd", städerska heter "städare" etc.

Tyvärr så kallar jag min personal för "trädgårdsmästare", "husa" etc. Men det kanske inte gäller problemet i denna tråd..

Till tropic:
Även "GW", pratar om "gärningsman" under många år, inte "gärningskvinnan" eller "-personen".

Rent språksmässigt kunde det vara så, men många är tyvärr kvinnor idag, men oftast är det män som "ligger bakom".

Städerska kallas numera lokalvårdare.
Citera
2025-12-17, 06:37
Medlem
Citat:

Det där med polis är nog äldre och ett uttryck av ren lättja.
Citera
2025-12-17, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarnatt90
Vad säger man då om en brandman? Brand?Brandperson? Sjuksköterska blir då sjukskötare?

Brandsoldat var ju tidigare och könsneutral benämning. Sjukskötare är ett heeelt annat yrke - mig veterligen säger man sjuksköterska även om män och sjukskötare om det är en kvinna. Man kanske inte skall hänga upp sig så mycket på gramatiskt och morfologiskt(?) genus?
Citera
2025-12-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Brandsoldat var ju tidigare och könsneutral benämning. Sjukskötare är ett heeelt annat yrke - mig veterligen säger man sjuksköterska även om män och sjukskötare om det är en kvinna. Man kanske inte skall hänga upp sig så mycket på gramatiskt och morfologiskt(?) genus?

Precis, jag tror du att du missade lite av min poäng där med viss sarkasm. Tycker denna hysteri att könsneutralisera ord som exempelvis "gärningsman" vs "gärningsperson" som TS frågade om är helt befängt 👍 Vissa tycker till och med att man ska ändra ordet "man" som i "när man ska...." eller "man borde...." 😵
Citera
2025-12-17, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Städerska kallas numera lokalvårdare.
/QUOTE]
Det var väldigt länge sedan det började kallas lokalvårdare. Vi får gå tillbaka till 70-talet.
Under 1970-talet började fackförbund, arbetsgivare och offentliga arbetsgivare arbeta med att höja yrkets status.
”Städare” uppfattades som ett lågt värderat och otydligt begrepp, medan ”lokalvårdare” betonade kompetens, ansvar och ett mer systematiskt arbete.rbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in