Citat:
Ursprungligen postat av
Swedishputte
Jag minns lite detaljer om mordet på Louise Mårstad som skedde i november 1975, för jag var 12år Hösten 1975 när jag läste om fallet i tidningen.
En person som uppgav att han sysslade med kreaturshandel hade satt ut en annons i Smålands dagblad i mitten av november 1975,och där så annonserade han ut en "tjänst" där han sökte en yngling till "tjänsten" som resande i kreatursaffärer, och att de skulle stämma träff på Stadshotellet i Eksjö.
Men dock så visade sig "anställningen" som en 20-årig arbetslös yngling i Eksjö fick var ett brottsligt uppdrag. Sedan så läste man i tidningen om att några anhöriga på en gård utanför Vimmerby fick ett utpressningsbrev som innehöll ett avkapat finger där kidnapparen krävde 325000:-..För fallet finns att läsa i Nordisk Kriminalkrönika 1977 under rubriken "lejde mördare per annons".
Sedan så följer ett par frågeställningar, vad skulle "kreaturshandlaren" och "20-åringen" göra med 325000:- om de hade lyckats med sitt uppsåt.
Hette inte lantbrukargården Pelarne som Louises anhöriga bodde på
Hur lång straff fick "kreaturshandlaren" och "20-åringen" ?
Ang. vad de skulle göra med 325 000 kr så kunde polisen konstatera att pengarna skulle precis ha räckt till de hästar och den Jaguar som "kreaturshandlaren" hade beställt. Några pengar till 20-åringen hade det inte blivit och förmodligen var planen (som vissa har skrivit här) att även han skulle mördas sen.