2025-12-16, 21:08
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vet inte om det här varit upp. Man har flyttat 360000 soldater till Vitryssland. Vad det handlar om är svårt att sia om. Kan lika gärna handla om att se till att Luka håller sig på mattan. Anfalla Ukraina från det hållet eller Litauen. Men det känns som det spetsar till sig.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/360-000-ryska-soldater-vid-natos-ostgrans/
Det görs ju hela tiden försök från krigisar i väst att hetsa opposionen i Vitrtssland till uppror mot Luka och hans maktpolare. Man försöker fixa till en statskupp i Vitryssland lika den man fixade i Ukraina. Lusten till statskupp i Vitryssland kyls nog vesentligt med 360 000 ryska soldater i landet.

Det kan ju också vara så att Putin ser att transporterna till och från Kaliningrad genom den s.k. Suwałkikorridoren mellan Belarus och det ryska Kaliningrad är hotade och skickat extra trupper till Belarus för att skydda dessa. Detta är en bomb som kan brissera när som helst om fredsviljan inte är tillräckligt stor. https://yle.fi/a/7-10014250

Hoppas verkligen att USA:s fredsansträngningar lyckas och invånarna i Europa räddas från ett nytt storkrig med miljoner och åter miljoner människor sprängda till slaktavfall.
Citera
2025-12-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Du läser propaganda som att det är information
Sluta bara tro på dessa krighetsande idioter
De har en agenda
Tom ryssarna är förvånade över galenskapen i europa

Kriget i Ukraina har en historia och orsaker

Det har ingenting med Sverige eller Tyskland att göra

Båda sidor är kontrollerade av samma elit och kriget är planerat sedan länge.
Citera
2025-12-16, 21:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Frågan är hur mycket folk och material de Europeiska länderna har att uppbåda egentligen. Tusen är löjligt. Min personliga åsikt är att man borde förflytta kanske 100 000 man till t.ex. Litauen, om man har det, som en maktdemonstration, för det är det enda språk ryssarna förstår. Det skulle göra dem betydligt mindre kaxiga.

NATO har över 600 kärnvapen enligt Google.
Citera
2025-12-16, 21:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Ikväll: Brittiska försvarschefen varnar: Gör er redo för krig, söner och döttrar

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/brittiska-forsvarschefen-varnar-gor-er-redo-for--krig-soner-och-dottrar/

Mark Rutte: Varnar: Vi är Rysslands nästa mål

https://omni.se/mark-rutte-vi-ar-rysslands-nasta-mal/a/8pwVqw

Tysk varning: Förbered er på storkrig i Europa

https://marcusoscarsson.se/tysk-varning-forbered-er-pa-storkrig-i-europa/

Sen gick Macron frankrikes president också ut med liknande uttalanden.

Ni som säger att det är bullshit kommer bli chockade, dessa herrar sitter med topphemlig information framför sig och får underrättelse dygnet runt från de mest insatta på jordskorpan

Jag är helt övertygad om att de inte bluffar utan att de menar fullt allvar. De har information på bordet som tyder på att Ryssland förbereder nästa "operation" och då är det något med Europa ... om det är ett land, eller två länder.. ingen vet.

Jag har följt kriget i 4 år, gick från fullständigt noobie till att faktiskt lärt mig en hel del om krig och hur det fungerar. Jag har inte upplevt att våra företrädare och politiker har varit särskilt alarmerande mot oss under åren. Utan snarare känslan tvärtom, att det pågår ett krig i Ukraina, men nu handlar det om oss. Det är något som de har på sitt bord som tyder på kriget är på väg hit.
Ja tyskland går uruselt till största delen pga av brist på billig energi och förra gången dom hade brist på energi gjorde dom exakt likadant och vi vet ju alla hur det gick, frågan är om du nu tror att det går bättre med grodätarna och fish and chips gänget på sin sida iallafall initialt till dom börjar slåss inbördes om vem som är störst?
Citera
2025-12-16, 21:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Europa har 4-5000 kärnvapen mest i hela världen och ingen kan slå Europa i ett kärnvapenkrig, men har UK några som dom äger hyr dom inte dom från USA?

Frankrike har också kärnvapen men vet inte hur många.
Citera
2025-12-16, 21:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men inget någon kommer att använda. Det är bara se på alla Rysslands hot om det. Så det är inte en avgörande faktor, utan markstridskrafter och materiel.
Citera
2025-12-16, 21:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men inget någon kommer att använda. Det är bara se på alla Rysslands hot om det. Så det är inte en avgörande faktor, utan markstridskrafter och materiel.

Det finns små taktiska? Utgår ifrån att dessa kommer användas.
Citera
2025-12-16, 21:18
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Ikväll: Brittiska försvarschefen varnar: Gör er redo för krig, söner och döttrar

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/brittiska-forsvarschefen-varnar-gor-er-redo-for--krig-soner-och-dottrar/

Mark Rutte: Varnar: Vi är Rysslands nästa mål

https://omni.se/mark-rutte-vi-ar-rysslands-nasta-mal/a/8pwVqw

Tysk varning: Förbered er på storkrig i Europa

https://marcusoscarsson.se/tysk-varning-forbered-er-pa-storkrig-i-europa/

Sen gick Macron frankrikes president också ut med liknande uttalanden.

Ni som säger att det är bullshit kommer bli chockade, dessa herrar sitter med topphemlig information framför sig och får underrättelse dygnet runt från de mest insatta på jordskorpan

Jag är helt övertygad om att de inte bluffar utan att de menar fullt allvar. De har information på bordet som tyder på att Ryssland förbereder nästa "operation" och då är det något med Europa ... om det är ett land, eller två länder.. ingen vet.

Jag har följt kriget i 4 år, gick från fullständigt noobie till att faktiskt lärt mig en hel del om krig och hur det fungerar. Jag har inte upplevt att våra företrädare och politiker har varit särskilt alarmerande mot oss under åren. Utan snarare känslan tvärtom, att det pågår ett krig i Ukraina, men nu handlar det om oss. Det är något som de har på sitt bord som tyder på kriget är på väg hit.
Problemet är att NATO inte hjälper Ukraina utan står och tittar på medan Ukraina blöder till döds.
Hjälpa Ukraina hjälper er själva och ni slipper frukta ryssen många år framöver.
Men nej...
Citera
2025-12-16, 21:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det finns små taktiska? Utgår ifrån att dessa kommer användas.
Tror inte jag, för då blir svaret stora interkontinentala. Den som först använder kärnvapen, kommer att gå till historien som världens ondaste människa.
Citera
2025-12-16, 21:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tror inte jag, för då blir svaret stora interkontinentala. Den som först använder kärnvapen, kommer att gå till historien som världens ondaste människa.

Skapades inte kärnvapen för att garantera freden?

Tror inte det blir några historieböcker kvar om det sker en sådan upptrappning.
Citera
2025-12-16, 21:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Skapades inte kärnvapen för att garantera freden?

Tror inte det blir några historieböcker kvar om det sker en sådan upptrappning.
Kärnvapen skapades inte för att garantera freden. De skapades för att avsluta WWII.
Däremot om alla har kärnvapen garanterar det att ingen vågar använda dem.

Men kriget i Ukraina är förstås ett bevis på att de inte alls garanterar fred. Liksom alla krig som varit sedan 1945.
Citera
2025-12-16, 21:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kärnvapen skapades inte för att garantera freden. De skapades för att avsluta WWII.
Däremot om alla har kärnvapen garanterar det att ingen vågar använda dem.

Men kriget i Ukraina är förstås ett bevis på att de inte alls garanterar fred. Liksom alla krig som varit sedan 1945.

Ukraina gav i Budapestuppgörelsen 1994 upp sina kärnvapen mot en försäkran att ingen skulle bruka våld mot landet eller hota dess territorium. Vad hade skett om de haft dem kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in