Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-16, 17:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hur ser ni på att investera i designermöbler som kan öka i värde över tid? Tänk dyra produkter från kända designers, typ Josef Frank (Svenskt Tenn) och dylikt. Även antikviteter.

Sådant har förstås potential att kunna öka i värde över tid, eller i vart fall behålla sitt värde + inflationsjusteras. Exempelvis Svenskt Tenn tillverkar ju fortfarande produkter enligt samma ritningar som på 40-50-talen, men idag är såklart priserna högre då inflationen har gjort sitt sedan dess. Begagnade grejer från den tiden säljs idag till strax under priserna för motsvarande nytillverkade varor så man har ju i vart fall ett bra inflationsskydd på kapital. Om det faktiskt ger en värdetillväxt över inflationen är kanske lite mer tveksamt tänker jag.

Vad gäller antikviteter så har jag förstått det som att sådana har minskat i pris de senaste decennierna, pga. bristande efterfrågan (just nu på modet med moderna hem), men det kan ju säkert bli inne igen att hålla på med antikviteter med ett prislyft pga. det.

Självklart kan man väl förvänta sig att avkastningen på en indexfond är betydligt högre, knappast att begagnade ST-grejer ökar med runt 10% per år. Att investera i designmöbler och antikviteter ser jag snarare som ett mellanting mellan finansiell investering och konsumtion, man går inte back på samma sätt som andra grejer man konsumerar (jämför med att köpa IKEA-grejer som har typ 0 kr i andrahandsvärde efter ett par år) utan får som sagt ett värdebevarande och inflationsskydd, men inte samma avkastning som på börsen. Å andra sidan kan man ju nyttja grejerna, man får inte samma livsglädje av pengar på ett ISK som man inte kan ha ett reellt värde av så länge de är investerade.

Ser ett par spontana risker med det hela utifrån ett investeringsperspektiv.
  • Förslitning pga. användning - värdebevarandet förutsätter att sakerna ej slits eller går sönder, vilket såklart inte är garanterat, räcker med att något tappas i golvet så kanske 50% av värdet ryker
  • Beroende av trender/popularitet - inredningstrender kommer och går och långt ifrån säkert att det som idag är eftertraktat och exklusivt vad gäller märken/stil/etc. är populärt även i framtiden
  • Bristande likviditet - Även om typ ST-saker från 1950-talet idag kan värderas högt så förutsätts ju att man hittar köpare som vill betala det priset

Vad säger ni? Är det klokt att ha detta som alternativ investering?
Citera
2025-12-16, 17:16
Medlem
mikaelss avatar
Nej, riskfyllt och volatilt med en liten marknad.
Om du gillar dessa prylar kan det vara en bonus i ditt samlande, men som skivor, böcker och annat är det vanligen en kul (om du gillar sakerna) men dålig investering.
Vill du ha avkastning är en fond bättre, men tråkigare.
Själv köper jag skivor, kanske blir min dotter rik på det, eller så kör hon det till tippen när hon tömmer lägenheten.
Citera
2025-12-16, 17:16
Medlem
Sagodjurs avatar
bara om man vet vad man gör. och det vet ju inte du.

om det vore så enkelt att investera i något så skulle ju alla göra det.
Citera
2025-12-16, 17:56
Medlem
pn222jws avatar
Den inhemska svenska kvalitetsmarknaden är lågt värderad. Det som är exklusivt (Svenskt Tenn, Georg Jensen, Iittala med flera) som man kan komma över för ett lågt pris är en ganska säker investering. Det tar ändå en väldigt lång tid innan man kan tjäna stora summor på föremålen om man bara tänkt sälja dom vidare. Den första generationen köpstark medelklass (fyrtiotalisterna) börjar glesna och deras dödsbon innehåller värdefulla saker.
Citera
2025-12-16, 18:01
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad säger ni? Är det klokt att ha detta som alternativ investering?
Nej, den marknaden är alldeles för volativ och transaktionskostnaderna för höga. När du väl behöver pengarna vet du inget om hur efterfrågan ser ut eller hur snabbt du kommer få något sålt. Köp istället möbler och annan inredning som du känner ger dig glädje idag, inte sådant som du hoppas ska kunna behålla eller öka sitt värde på 10 eller 50 års sikt.
Citera
2025-12-16, 18:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Den första generationen köpstark medelklass (fyrtiotalisterna) börjar glesna och deras dödsbon innehåller värdefulla saker.

Fast då är det ju å andra sidan så att målgruppen för den typen av grejer är på väg att dö ut. Svenskt Tenn är som exempel för mig väldigt mycket 50-tal, den målgruppen som idag håller uppe höga priser på andrahandsmarknaden är gissningsvis tanter som var unga på den tiden och därav vill ha den stilen än idag.

Inte garanterat att den köpstarka gruppen om 20-30-40 år är intresserade av dagens tant-mode, det var det jag menade med trendrisk ovan.
Citera
2025-12-16, 18:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, den marknaden är alldeles för volativ och transaktionskostnaderna för höga. När du väl behöver pengarna vet du inget om hur efterfrågan ser ut eller hur snabbt du kommer få något sålt. Köp istället möbler och annan inredning som du känner ger dig glädje idag, inte sådant som du hoppas ska kunna behålla eller öka sitt värde på 10 eller 50 års sikt.

Absolut, syftet är såklart inte att enbart köpa grejer för att det ska öka i värde utan som jag skrev ovan så blir det delvis konsumtion och delvis investering, köper man grejer som man gillar att ha i hemmet så ger det ett realvärde, kan det säljas lite dyrare i framtiden så ger det en ekonomisk payoff.

Men som sagt riskfyllt, absolut, man är som sagt beroende av trender och det som folk idag är beredda att betala mycket för är inte nödvändigtvis det som folk i framtiden är beredda att betala mycket för. Finns nog många exempel på "inne-grejer" som var populära och dyra på typ 80-talet och som idag inte har nåt andrahandsvärde alls.
Citera
2025-12-16, 18:31
Tror det är riskabelt. Dagens unga glor i en skärm om inte 24/7 så i vart fall halva dygnet.

Möblers utseende blir mindre viktigt men funktionaliteten desto viktigare för att ligga/sitta i .
Citera
2025-12-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Håller med. Men om man vill chansa kan man spara småsaker som inte tar stor plats, istället för att slänga. Det finns alltid nördar/samlare som betalar stora summor för leksaker o dylikt, i bra skick då..

Etablerade/välkända märken kommer alltid ha sin intressegrupp. (lego, nintendo, pokemon mm. mm.) småprylar tar inte stor plats att förvara, jämfört med möbler som man kanske får skämmas för om dom står till allmän beskådan.
Citera
2025-12-16, 18:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Möblers utseende blir mindre viktigt men funktionaliteten desto viktigare för att ligga/sitta i .

Kruxet med möbler är ju att det slits, är ju en sak med ljusstakar/prydnader/vaser/etc. med liten förslitning men t.ex. en soffa eller en fåtölj är ju tänkt som en praktiskt möbel och inte ett museiföremål. Och tvekar på att dagens superdyra designersoffor för typ 100 tkr har nåt högt andrahandsvärde i framtiden.

I och för sig kan ju rätt möbler lyfta ett hem och då göra en bostad mer attraktiv och därmed högre värderad. Men det blir ju ändå en avvägning, vid en viss gräns så vågar man typ inte använda för dyra möbler och då faller funktionen bort helt. Ska man enbart köpa för finansiell avkastning är såklart börsen bättre.
Citera
2025-12-16, 19:00
Medlem
Giant Squids avatar
Ett par Laminofotöljer slits mindre än ett par Ikeastolar som är i princip helt värdelösa direkt efter köpet.

Bra kvalitet räcker till nästa generation och har ett bra andrahandsvärde.

Men design passar bäst i kombination med likadan stil.
Att blanda med antika möblemang oavsett värde får det att se ut som ett misch masch av second hand köp.

Där får man ha lite fingertoppskänsla om det är vad andra tycker, eller vad man själv gillar.

Hursom helst. De som kommer få ta över möblemanget i ett dödsbo tycker nog att man investerat bra.

Jag investerar hellre i bra möbler än i något NFT som man inte samtidigt kan få njuta utav.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-12-16 kl. 19:03.
Citera
2025-12-16, 20:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast då är det ju å andra sidan så att målgruppen för den typen av grejer är på väg att dö ut. Svenskt Tenn är som exempel för mig väldigt mycket 50-tal, den målgruppen som idag håller uppe höga priser på andrahandsmarknaden är gissningsvis tanter som var unga på den tiden och därav vill ha den stilen än idag.

Inte garanterat att den köpstarka gruppen om 20-30-40 år är intresserade av dagens tant-mode, det var det jag menade med trendrisk ovan.
Svenskt Tenn, med sin hiskeliga saker, är proppfullt varenda dag, säljer mer än någonsin.
Skulle inte ta skiten om de kastade den på mig, men alla, även unga, älskar Svenskt Tenn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in