2025-12-16, 15:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej dom kan aldrig få ut mer. Om bägge familjerna har lika många barn och behov så kan bägge familjer få samma summa försörjningsstöd.

Men det är fortfarande fel. Om jag går hemma och njuter av ledighet alla dagar året runt och pengar rullar in och om jag då väljer att jobba så kommer fortfarande samma lika mycke pengar rulla in men jag måste gå upp kl 07:00 varje morgon, ta mig till jobbet, slita på ett pissjobb då vi pratar låglönejobb som en person med väldigt kort eller utan utbildning kan få och sen komma hem vid 17-tiden för att ta hand om resten av livet.
Citera
2025-12-16, 15:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Lösningen på det är väl snarare att lönerna höjs. Istället för att existensminimum-gränsen sänks så att svenska medborgare hamnar mer åt misär-hållet, som i mindre utvecklade länder.

Det hade väl varit trevligt men då måste du också vara beredd att betala mer för din mat då de anställdas löner ska betalas från vinsten av det du köper och du är också tvungen att betala mer när du går till sjukhuset, tandläkaren, frisören osv.
Citera
2025-12-16, 15:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Men det är fortfarande fel. Om jag går hemma och njuter av ledighet alla dagar året runt och pengar rullar in och om jag då väljer att jobba så kommer fortfarande samma lika mycke pengar rulla in men jag måste gå upp kl 07:00 varje morgon, ta mig till jobbet, slita på ett pissjobb då vi pratar låglönejobb som en person med väldigt kort eller utan utbildning kan få och sen komma hem vid 17-tiden för att ta hand om resten av livet.

Jag håller med dig om att slav-samhället vi lever i där man behöver arbeta för att existera är ett brott mot mänskliga rättigheter. Med det sagt så tycker jag att orättvisan du pratar om borde korrigeras genom att dom som arbetar får bättre betalt. Istället för att dom som lever på socialens existensminimum får mindre och hamnar i misär. Det är inte trevligt och fräscht att ha det så i Sverige.
Citera
2025-12-16, 15:32
Medlem
Det kommer drabba fel individer i slutändan. De kriminella kommer alltid att begå kriminella handlingar och kommer alltid att kunna lura systemet på ett eller annat sätt.

Sjuka/utsatta/äldre (oskyldiga människor) kommer stå med mössan i hand och niga inför varenda försämring medan kriminaliteten kommer bli värre och grövre.

Vi kommer att ha arbetsgrupper som arbetar mot varandra och psykvård samt sjukvård kommer kollapsa ordentligt. Suicid kommer bli ett alltmer växande samhällsproblem.

Det kommer att bli värre.
Senast redigerad av ShalvaOr 2025-12-16 kl. 15:39.
Citera
2025-12-16, 15:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det hade väl varit trevligt men då måste du också vara beredd att betala mer för din mat då de anställdas löner ska betalas från vinsten av det du köper och du är också tvungen att betala mer när du går till sjukhuset, tandläkaren, frisören osv.

Jo, så skulle det bli om inga högt uppsatta personer satte sig i ett rum en stund och tänkte på hur man ska lösa det utan att det blir de problem du nämner.
Citera
2025-12-16, 15:33
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Antalet asylanter under 2025, alltså invandring från MENA, är det lägsta antalet sedan 1985. Om det inte är så att du vill stoppa all invandring inklusive franska professorer och USA-tonåringar som ska gå på universitet i Sverige. De är fortfarande lika många ca 100.000 per år.
Man måste göra det väldigt obekvämt så kolonisatörerna återvänder till sina egna länder.
Människor som kommer från världsliga majoritetsbefolkningar skall inte åtnjuta några rättigheter i Sverige.
Ta deras tillgångar i beslag och riv deras medborgarskap. Miljontals européer dog i krig för att hålla dessa angripare, dessa kolonisatörer utanför Europas gränser.
Dessa fienders väl är inte svenskarna eller Européernas ansvar.
Det är vårt ansvar att bevara vår civilisation till nästkommande generationer vita människor.
Då är alla metoder välkomna, man kan låta sig inspireras av dessa fientliga kolonisatörer. Hur de själva agerar och resonerar.
Endast vita människor borde få resa till och bosätta sig i Sverige.
Vi förväntas att nedmontera vårt egen civilisation för att dessa historiska fiender skall kunna kolonisera våra länder.
Det är ideologiskt vansinne, internationell bolsjevism.
Denna internationella välfärdsmodell och vurmande för våra historiska fiender är fullständigt korrumperat kommunistiskt tankegods.
Ironiskt att du heter Paris, en av de europeiska städerna som har drabbats värst av detta fördärvet.
Citera
2025-12-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Dum är dum i huvudet om du uppfattar det jag säger som gnäll på staten och företag.

Ja det är möjligt att jag är dum i huvudet men vad betyder då dessa två meningar som du skriver?

Ansvaret läggs på dom arbetslösa medan stat och företag tar ett steg tillbaka och bara gnäller över läget. Knappast ansvarstagande och att vara ”den vuxna i rummet” som det brukar heta.

Uppenbarligen anser du att det är staten och företagen som ska lösa ett, i stort sett, privat problem.
Citera
2025-12-16, 15:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Lösningen på det är väl snarare att lönerna höjs. Istället för att existensminimum-gränsen sänks så att svenska medborgare hamnar mer åt misär-hållet, som i mindre utvecklade länder.
Det är en annan fråga. Men jag är med dig så långt att Sverige borde införa lagstadgade minimilöner. Men det gillar ju inte facket...
Citera
2025-12-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De som pekas ut, är de familjer som har fem barn. Hela tiden.

Men, då behöver man läsa noggrant i förslaget ( som sågas av lagrådet ) - att det handlar om en generell sänkning som omfattar alla. 150 000 hushåll är det totala antal av ALLA som får försörjningsstöd i Sverige. Alltså kommer även Gunilla, ensamstående mamma med tonårsdotter, att få sänkt bidrag.

Vidare tuggar Tidö på med samma snack -"det ska löna sig att skaffa ett arbete". Samtidigt som vi har den högsta arbetslösheten på väldigt många år.

Samma tugg kör arbetsmarknadsministern på med.

Några kommer tyvärr alltid i kläm när man jagar en större massa.
En stor mängd av de där arbetslösa vill inte heller jobba. Givetvis finns det också i dessa tider en hög som faktiskt vill jobba men som inte får jobb.
Citera
2025-12-16, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja det är möjligt att jag är dum i huvudet men vad betyder då dessa två meningar som du skriver?

Ansvaret läggs på dom arbetslösa medan stat och företag tar ett steg tillbaka och bara gnäller över läget. Knappast ansvarstagande och att vara ”den vuxna i rummet” som det brukar heta.

Uppenbarligen anser du att det är staten och företagen som ska lösa ett, i stort sett, privat problem.

Staten och företag gör ju precis det? Dom anser att det är ett problem med arbetslösheten men löser inte uppgiften utan skjuter över det på befolkningen. Ska dom stå där okritiserade menar du?

Och vad får dig att tro att detta är endast ett privat problem? Du skulle behöva tänka ett par varv kring det där.
Citera
2025-12-16, 15:38
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att slav-samhället vi lever i där man behöver arbeta för att existera är ett brott mot mänskliga rättigheter. Med det sagt så tycker jag att orättvisan du pratar om borde korrigeras genom att dom som arbetar får bättre betalt. Istället för att dom som lever på socialens existensminimum får mindre och hamnar i misär. Det är inte trevligt och fräscht att ha det så i Sverige.

Vem menar du då ska se till att du får mat, ev. sjukvård, vägar att gå på, hus att bo i, järnvägar, dasspapper, kläder etc. om ingen arbetar och skapar dessa produkter?
Citera
2025-12-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Matmomsen föreslås att halveras, vilket rör sig om 6kr per hundralapp, med största sannolikhet kommer detta hamna i handlarnas ficka då det råder monopol på livsmedelsmarknaden, ännu ett luftslag från den handlingsförlamade Tidelagsregeringen.

Nästa år förändras beskattningen genom flera nya skatteregler. Som mest kan jobbskatteavdraget för en arbetande person uppgå till drygt 400 kronor per månad jämfört med år 2025.

Faktum kvarstår, dom gör ingenting åt Islam som är Sverige största problem, förbjud den skiten och vi är på banan inom ett år, men dom duttar bara runt med, att fjöla runt med ett par hundralappar här och där gör ingenting åt Sveriges problem...
Du skrev ju att beskattningen på mat skulle sänkas, sen om det inte hjälper får de väl ta bort sänkningen igen.

Religionsfrihet är en del av grundlagen och det tror jag inget parti vill ändra på. Att medborgarskap inte kan dras tillbaka står också i grundlagen, men detta vill tidöpartierna nu förändra för att kunna utvisa fler kriminella. S påstår att de är lika tuffa som M i kriminalpolitiken, men hade aldrig rört den bollen själva.

Tidö har gjort det de kan för att få till en skarp ändring av migrationspolitiken som de lovade väljarna. Nu får vi se om väljarna vill fortsätta med det eller ge centern och miljöpartiet som står för raka motsatsen makten igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in