2025-12-16, 11:38
Medlem
Som rubriken lyder:
Är det någon som fått bolån trots att kreditbetyget är något sargat efter många förfrågningar?

Bostaden ifråga kostar 1.9 miljoner.
Vi har en gemensam inkomst på ca 890.000kr/år brutto.
Min medsökande har inga skulder eller förfrågningar eller dylikt.

Jag har inga anmärkningar eller blancolån, dock en kredit på 35.000kr (100.000kr i utrymme), samt 17st UC-förfrågningar tagna mellan januari-juni 2025.

Detta pågrund av ett tidigare spelmissbruk, har ingen speltransaktion sedan maj 2025.

Förstår att det sjävklart hade varit bäst att vänta ut dessa, men tror ni det är möjligt redan nu?

Mitt kreditbetyg är 7.9 i risk hos UC.

I mars är det 12 st kvar.
April 8 st.
Maj 6 st osv..

Tacksam för svar.
Citera
2025-12-16, 11:46
Medlem
Enklast är helt enkelt att kontakta din bank. Det låter som att du redan har tittat på en potentiell bostad, så då kan du kolla med banken specifikt gällande den bostaden också.
Kreditupplysningarna och kreditbetyget är ju inte toppen, men då du för övrigt inte har några direkta lån samt att bostaden är ganska billig i förhållande till er inkomst så borde det inte vara omöjligt kan jag tycka.

Sen beror det nog också på hur mycket ni kan lägga i kontantinsat. Det blir nog svårare om ni inte har minst 15% (+ ev pantbrev och lagfart, beroende på bostadstyp)
Citera
2025-12-16, 12:03
Medlem
Du ska inte söka online. Du måste ta ett fysiskt möte med banken och förklara läget.

Berätta att du tagit spelpaus och varit spelfri sedan maj, sedan får du hålla tummarna att ansvarig chef den dagen är på gott humör.

Det är för många förfrågningar och spelberoende är inget banker gillar.
Citera
2025-12-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Du ska inte söka online. Du måste ta ett fysiskt möte med banken och förklara läget.

Berätta att du tagit spelpaus och varit spelfri sedan maj, sedan får du hålla tummarna att ansvarig chef den dagen är på gott humör.

Det är för många förfrågningar och spelberoende är inget banker gillar.

Tanken är ju att inte nämna något om mitt spelande.
Känns ju som att det bara gör saken värre?
Kan inte tänka mig att dom ber om transaktioner äldre än 6 månader?
Citera
2025-12-16, 12:09
Medlem
"något sargat". Banker ser vem som tagit upplysningar, 17 sådana relaterade till spel, lär inte vara populärt.
Citera
2025-12-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
"något sargat". Banker ser vem som tagit upplysningar, 17 sådana relaterade till spel, lär inte vara populärt.

Hur ska banken veta att dom är relaterade till spel? Är ju för det mesta upplysningar för samlingslån typ Lendo osv.
Citera
2025-12-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murrefras14
Hur ska banken veta att dom är relaterade till spel? Är ju för det mesta upplysningar för samlingslån typ Lendo osv.

Bankerna har sett allt. När de ser 17 UC:n så vet de att det är ett spelberoende det gäller. Hur ska du annars förklara varför du tog dem?

Har du varit öppen med din sambo? Om ja, ser jag ingen nackdel med att vara ärlig under ditt bankmöte. Har du inte spelat sedan maj är det ju många månader som du nu varit spelfri (vilket är grymt jobbat förövrigt, jag vet hur jävligt spelberoende är).

Går ni in med en ordentligare kontantinsats eller ska ni låna 85-90% är något annat de kommer titta på och väga in

Edit: vissa banker är mer "personliga" än andra. på lånforum (googla) finns många som delar erfarenheter om vilka banker som är mest medgörliga och inte.

Jag hade t.ex. inte ens försökt med Avanza/Stabelo eller SBAB. Nordea har jag hört flera vänner varit väldigt medgörliga.
Senast redigerad av ELKARTELL 2025-12-16 kl. 13:52.
Citera
2025-12-16, 14:02
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder:
Är det någon som fått bolån trots att kreditbetyget är något sargat efter många förfrågningar?

Bostaden ifråga kostar 1.9 miljoner.
Vi har en gemensam inkomst på ca 890.000kr/år brutto.
Min medsökande har inga skulder eller förfrågningar eller dylikt.

Jag har inga anmärkningar eller blancolån, dock en kredit på 35.000kr (100.000kr i utrymme), samt 17st UC-förfrågningar tagna mellan januari-juni 2025.

Detta pågrund av ett tidigare spelmissbruk, har ingen speltransaktion sedan maj 2025.

Förstår att det sjävklart hade varit bäst att vänta ut dessa, men tror ni det är möjligt redan nu?

Mitt kreditbetyg är 7.9 i risk hos UC.

I mars är det 12 st kvar.
April 8 st.
Maj 6 st osv..

Tacksam för svar.

Skaffa en personlig bankman, boka ett möte och förklara läget. Undvik helst att snacka om spelmissbruk för den delen kommer de inte gilla ö.h.t.

Får man bara en bra kontakt så kan det mkt väl gå, men datorernas autosvar är ju NEJ!
Citera
2025-12-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Skaffa en personlig bankman, boka ett möte och förklara läget. Undvik helst att snacka om spelmissbruk för den delen kommer de inte gilla ö.h.t.

Får man bara en bra kontakt så kan det mkt väl gå, men datorernas autosvar är ju NEJ!

Vid hur många förfrågningar tror du autosvaret blir ja istället?
Citera
2025-12-16, 14:22
Medlem
Citat:
Vid hur många förfrågningar tror du autosvaret blir ja istället?

Ladda ner Perplexity till din mobil (den är gratis).

Sen kan du fråga den precis vilka frågor du vill, och den kommer att svara på de allra flesta av dem.

Ju mer detaljerat du frågar desto bättre svar kommer du få.

Det finns säkert en ratio för inkomst kontra hur mkt du får låna på det, om du inte har någon annan säkerhet att komma med (borgenär).

Efter 4-5försök så kommer du förstå hur du ska ställa frågor för att få hyfsat vettiga svar.

Du kan även ladda ner appen Kreddy som är en form av gratistjänst för att kolla lite ekonomi, men det är en del reklam där (den vill förmedla lån, men det behöver man såklart inte klicka på). Där får du oxå en uppskattning om var du ligger och hur du borde ligga för att få ett lån.

Det kan ju oxå vara så att om du får fram 200K i sparkapital som du får in med, så ändras läget drastiskt. Man kan test sig fram med lån, eget sparkapital, antal år på lånet (ta så långt du kan, för då är det lättare att kliva in med mer pengar 1-2ggr/år för att få ner totala kostnaden för lånet).
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-12-16 kl. 14:26.
Citera
2025-12-16, 14:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Kan bankerna se vilka som tidigare har begärt upplysningar? Känns ju som lite av ett hot mot den personliga integriteten. Typ om de ser att butiken gaysextoys.se tagit en kreditupplysning. Är det inte bara totala antalet ansökningar som syns? Jag vet inte, bara antog att det var så det fungerade.
Citera
2025-12-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan bankerna se vilka som tidigare har begärt upplysningar? Känns ju som lite av ett hot mot den personliga integriteten. Typ om de ser att butiken gaysextoys.se tagit en kreditupplysning. Är det inte bara totala antalet ansökningar som syns? Jag vet inte, bara antog att det var så det fungerade.

Du kommer se vad banken ser när du får din lagstadgade kreditupplysningskopia när nån tagit kreditupplysning på dig.

Finns lite olika storlekar på upplysning, och vissa av dem innehåller lista på tidigare förfrågningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in