2025-12-15, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabra
Är ju ett liknande aktuellt fall i Ulricehamn nu. Kan det handla om hemtjänst som anmäler anhöriga av nån anledning?
"Det var mannen själv som slog larm till polisen."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aldre-systern-haktas-misstankt-for-mordforsok
Citera
2025-12-15, 07:07
Medlem
Nu blir det ännu rörigare! Jag trodde de greps i samband med det misstänkta brottet men tydligen var det några veckor tidigare? Kan de stuckit på solsemester direkt efter dådet?
Citera
2025-12-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Nu blir det ännu rörigare! Jag trodde de greps i samband med det misstänkta brottet men tydligen var det några veckor tidigare? Kan de stuckit på solsemester direkt efter dådet?

Enligt P4 inslag skedde det på kvällen den 1 november. De anhölls i sin frånvaro i början av vecka 48, greps 2 december och häktades 4 och 5 december. Enligt åklagaren beror det inte på att de försökt hålla sig undan. ”Av olika själv blev de inte frihetsberövade inledningsvis utan det var ett beslut som togs efter utredningsåtgärder”.

https://www.sverigesradio.se/artikel/systrar-i-60-arsaldern-misstanks-for-mordforsok-begars-haktade
Citera
2025-12-16, 10:12
Medlem
Tack! Nu klarnar det lite för ingen rök utan eld. Du har ingen FUP om det finns? 18:e var sista dagen för åklagaren att fortsätta att ha dem häktade. Detta bör väl vara ett ganska grovt brott i o m de sitter häktade? Var kan de ha gjort är ju frågan?
Citera
2025-12-16, 10:21
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vittri
Ingen är mördad. Målsägande är systrarnas pappa.
Sätter en slant på att det är en arvstvist efter modern . Döttrarna får inte ut arvet som de tänkt. Som sagt har inga belägg men det känns lite åt det hållet
Citera
2025-12-16, 10:34
Medlem
Mest troligt handlar det väl om att man har försökt hjälpa någon med stora plågor att ta livet av sig.
Citera
2025-12-16, 10:45
Medlem
Jag tror ni är något på spåret här! Kan vara så att vårdpersonal har anmält dem när de såg vad som hänt? Ev förgiftning är det jag tänker på närmast, tror att båda har möjlighet att få tag i diverse saker för att låta gubben somna in men feldosrade.
Citera
2025-12-16, 11:57
Medlem
Citat:
Jag tror ni är något på spåret här! Kan vara så att vårdpersonal har anmält dem när de såg vad som hänt? Ev förgiftning är det jag tänker på närmast, tror att båda har möjlighet att få tag i diverse saker för att låta gubben somna in men feldosrade.

Snälla sluta tänk.

Systrarna misstänks för försök till mord. Åklagaren misstänker att systrarna här handlat i samförstånd. Målsäganden har blivit utsatt för våld i hemmet. Det var målsäganden själv som slog larm till polisen.
Citera
2025-12-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marionettist
Snälla sluta tänk.

Systrarna misstänks för försök till mord. Åklagaren misstänker att systrarna här handlat i samförstånd. Målsäganden har blivit utsatt för våld i hemmet. Det var målsäganden själv som slog larm till polisen.
Ok! Då väntar jag på FUP eller ev dom typ nästa år.
Citera
2025-12-16, 18:45
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Mest troligt handlar det väl om att man har försökt hjälpa någon med stora plågor att ta livet av sig.
Genom att utsätta BO för våld i hemmet?

Läser du inte tråden innan du kommer med teorier?
Citera
2025-12-16, 21:46
Medlem
Citat:
Tack! Nu klarnar det lite för ingen rök utan eld. Du har ingen FUP om det finns? 18:e var sista dagen för åklagaren att fortsätta att ha dem häktade. Detta bör väl vara ett ganska grovt brott i o m de sitter häktade? Var kan de ha gjort är ju frågan?

FUP finns såklart inte än. De har bara varit häktade i 1,5 vecka. Gissar på förlängning av tiden för åklagaren den 18:e. Sånt här brukar ta lite tid. Klart är - våld i hemmet, målsägande larmar polis. Våld tolkar jag som sparkar och slag, inte tabletter eller dylikt.

Arvstvist låter rimligt om modern avlidit nyligen och hemmet ligger ute till försäljning.
Citera
2025-12-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ok! Då väntar jag på FUP eller ev dom typ nästa år.

Om vi får information om vilket målnummer ärendet har tilldelats vid Jönköpings tingsrätt kan vi begära ut det aktuella dagboksbladet, vilket ger en (viss) översikt över misstänkta, inkomna handlingar, gällande tidsfrister samt vidtagna åtgärder och fattade beslut i målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in