2025-12-15, 16:37
Medlem
FNLSs avatar
Det relevanta pp herrsidan är om de kan bredda eller spetsa stafettlagen. Inte vad de kan göra individuellt utom möjligen rena sprinters.
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Om jag har fattat rätt så ska den som blir uttagen kunna konkurrera om en 12:e plats. På herrsidan innebär det i praktiken att du behöver vara top-8 bakom norrmännen som oftast hamnar högt upp i listorna.
Och för dom fem platser som är kvar så får en väl ta dom som är närmast en 12:e plats.
Jag vet inte vem som bestämmer vad i slutändan, men just nu, för skojs skull säger jag

Citera
2025-12-15, 16:47
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Mindre än 80 deltagare - 3 heat
Mer än 80 deltagare - 4 heat
Förmodat 3 heat iaf på damsidan med denna startordning baserat på ställning efter etapp 2.
H1: 3an, 6an, 9an, 12an osv
H2: 2an, 5an, 8an, 11an osv
H3: 1an, 4an, 7an, 10an osv
Etappresultat baseras på tid åkare får i mål.
Låter som upplagt för buffel och stök med kanske 25 st. i en masstart på ett kort 5 km-lopp. Vad är sales pitchen för detta till synes tokiga koncept? Nå, vi får väl snart svar på hur det ter sig i verkligheten...
Citera
2025-12-15, 17:07
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Låter som upplagt för buffel och stök med kanske 25 st. i en masstart på ett kort 5 km-lopp. Vad är sales pitchen för detta till synes tokiga koncept? Nå, vi får väl snart svar på hur det ter sig i verkligheten...

Det blir en upplevelse. God eller fruktansvärd återstår att se. Kan på ett sätt tycka att man borde göra som i cykel - mindre än en sekund mellan åkare = samma tid. Nu kommer dragvilliga och icke positionsäkra åkare förlora ytterligare några sekunder. Kläbo jublar dock.
Citera
2025-12-15, 17:19
Medlem
rainbowias avatar
Några åkare till har fixat OS-kvalet, t ex de två neutrala ryska åkarna. SWE har nu 8 åkare även på herrsidan, återstår att se om de utnyttjas.
Citera
2025-12-15, 18:46
Medlem
Tack för era svar kring 5 km heat mass start!
Citera
2025-12-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Apropå OS-uttagningar så ska man väl ha med sig att SOK ibland kan köra sitt eget race och därför känns Hagströms plats mest osäker då det inte ens är garanterat att hon för köra något om hon skulle bli uttagen och SOK är allergiska mot att skicka turister. Får se hur de resonerar, på herrsidan känns det ju inte heller osannolikt att de skulle kunna få för sig att inte nyttja alla sju platser då det just nu inte finns sju åkare som uppfyller kriterierna.

Hrm, intressant. Jag tror ju att Ribom plockar ner Hagström över ett upplopp i Val di Fiemme nio gånger av tio. Kändes lite som Emma avsiktligt tog Johannas heat nu i helgen för att just visa vem av dem som är bäst, kvinna mot kvinna. Men en vinst är en vinst…
Citera
2025-12-15, 21:03
Medlem
Interessant artikkel om Karoline Simpson-Larsen som vant i Davos i helgen.
For 5 år siden fikk hun startnekt grunnet at hun ikke besto helseattesten(for tynn)

Hun sier det var hennes egen skyld, men trener mener også han skulle ha bidratt bedre.
– Å ete ekstremt sunt var det bildet eg hadde danna meg for å kunne ta innersvingen på konkurrentane mine.

Problemet er at hun ikke fikk i seg nok energi i forhold til forbruket.

Vegen ut av problema var å gjere alt om til eit enkelt mattestykke, samtidig som Simpson-Larsen måtte endre vanar.

– I starten var det å trene mindre og ete meir. Balansere inntak og uttak. Eg har fått meir kunnskap om at kroppen treng meir energi enn eg trudde på det tidspunktet der, seier Simpson-Larsen.

– Det var jo det som kanskje var augeopnaren. Skulle ho få i seg nok næring måtte ho ha i seg 40 brødskiver eller noko sånt. Da begynte vi å kikke etter meir energirik mat. Berre det å byte ut brødskiver med ris gav ein energitettleik som var mykje større. Og godteri og sånne ting da, forklarer Bjaaland.

– Eg var heldig med å vere på lag med mange gutar. Det trur eg har vore veldig positivt, for der handlar det berre om å kaste i seg alt mogleg. Kall det «søppelmat» eller junk food.

https://www.nrk.no/sport/langrennskometen-karoline-simpson-larsen-fekk-startnekt-for-fem-ar-sidan---_soppelmat_-blei-redninga -1.17692288
Citera
2025-12-15, 21:35
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det blir en upplevelse. God eller fruktansvärd återstår att se. Kan på ett sätt tycka att man borde göra som i cykel - mindre än en sekund mellan åkare = samma tid. Nu kommer dragvilliga och icke positionsäkra åkare förlora ytterligare några sekunder. Kläbo jublar dock.

TdS jumping the shark! Kalabaliken i Toblach. Once done...never to be mentioned again.
Citera
2025-12-16, 07:15
Medlem
Med tanke på hur uselt det sett ut på herrsidan.. Vilka bör vi skicka till touren?
Grahn, Myhlback och Anger kvalar in på sprinten. Lägg till Poromaa och Berglund. Då finns ändå 3 platser kvar. Burman är totalt under isen även på Scancup men lär väl få chansen. Jag tycker nog att man borde chansa med Oskar och Calle som i någorlunda form kan vara delaktiga i stafetter. Kanske jag missat nån uppenbar... men vill inte se Grate, Danielsson eller nån annan medelmåttig sprinter när vi behöver få igång distansåkare till stafetten som är medaljchans.
Citera
2025-12-16, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Med tanke på hur uselt det sett ut på herrsidan.. Vilka bör vi skicka till touren?
Grahn, Myhlback och Anger kvalar in på sprinten. Lägg till Poromaa och Berglund. Då finns ändå 3 platser kvar. Burman är totalt under isen även på Scancup men lär väl få chansen. Jag tycker nog att man borde chansa med Oskar och Calle som i någorlunda form kan vara delaktiga i stafetter. Kanske jag missat nån uppenbar... men vill inte se Grate, Danielsson eller nån annan medelmåttig sprinter när vi behöver få igång distansåkare till stafetten som är medaljchans.

Vet inte om du ser Häggas som sprinter men han lär väl va bättre på distans än några av de du nämner. Sen har han väl bara gjort en bra insats vad jag sett hittills i år (sprintstafetten senast)
Citera
2025-12-16, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox

Ja det kan man säga. Du tror han får chansen trots allt. Han lyckades ju inte kvalificera sig till VC från Gällivare. Sen har han ju varit ännu sämre så med den logiken borde han inte va med.
Citera
2025-12-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Vet inte om du ser Häggas som sprinter men han lär väl va bättre på distans än några av de du nämner. Sen har han väl bara gjort en bra insats vad jag sett hittills i år (sprintstafetten senast)

Häggas istället för Burman! Tänkte jag missade nån..tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in