Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Beror helt på hur villig personen är att släppa sina hämningar och ge sig hän åt känslorna de känner. Alkohol gör inte en människa aggressiv om det inte finns en underliggande aggressivitet.

Där har du nog en poäng... Men är inte alla lite missnöjda med sina liv och borde ha frustrationer de i intoxikerat tillstånd skulle kunna få utlopp för? Trots detta så är extrem aggression som det jag beskrev inte så vanligt... Jag var trots allt ute på krogen och nattklubbar ganska mycket förr och även något under långt senare år, men såg aldrig något i dimension med den gången...

Citat:
Man har sett alla varianter, kvinnor som börjar tafsa, män som gråter, män (och kvinnor) som blir aggressiva. Det plockar fram det som finns där inne under ytan

Det plockar kanske hos vissa, inte alla, känslor de vanligtvis inte visar. Jag har faktiskt aldrig gjort något rubbat på fyllan så vitt jag minns, pga någon överdriven känslomässig reaktion. Inte att jag under bakfylla blev oerhört negativ eller något heller förutom direkt fysiskt illamående...

Så de flesta jag var ute med hade mestadels inga typ extrema reaktioner förutom att kanske bli mer party-sugna och något mer utflippade. Det sistnämnda gällde också mig...
Citera
2025-12-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De släpper snarare masken de bär i nykterhet. Alkohol för vissa människor är att skala av ett lager av superego som håller dem i schack till vardags.

Där kan ju vara en teori i linje med freudiansk psykologi, att folk med ett svagare superego kanske har lättare att totalt flippa på något sätt? Fast varför det går just i riktningen extrem aggressivitet är kanske inte helt lätt att förklara...
Citera
2025-12-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
En del har inte fått växa upp med att lära sig känsloreglering. Addera sedan att du blir missbehandlad och går runt på känslor som du inte vet hur du ska uttrycka eller känslor som inte tillåts att känna i er familj.

När alkohol kommer in i bilden släpps hämningarna och du kan bli orimligt arg, ledsen, våldsam, snackig, sömning mm.

Visst, folk som till vardags lever i någon sorts problem-situation har kanske lättare att spåra ur på fyllan. Typ att de håller tillbaka i vanliga fall men alkohol gör kanske att det slår över?
Citera
2025-12-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Det är därför jag aldrig har väst på mig när jag går ut.
Enkel lösning. 😉

Annars tycker jag nog att de som ska meddela omgivningen sina dolda åsikter och allt och alla på fyllan är betydligt vanligare.

Jo, typ som en kille som satt vid samma bord som mig på ett ställe. Detta var innan SD var särskilt accepterat... Han sa ganska högt att han skulle rösta på SD "pga såna som han" och pekade eller nickade åt en som det verkade random invandrarkille vid bordet bredvid. Jag kände att det var kanske inte helt lämpligt eftersom jag inte ens kände mannen som satt sig vid bordet och inte ville blandas in i något bråk...
Citera
2025-12-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Antialkohål-lobbyn är stark numer.

Alla sorters epitet klistras på den som törs taga ett glas vin till kvällsWarden.

Du är på en gång Doktor Jäkel och Mr. Hide, våltäcktsman, misshandlar dina telningar, sparkar väskhunden, kör fossilbil, kräver skinka och ål på julbordet, röstar på Jimpan. Det är ingen hejd på den Ondska som De Goda tillskriver en.

Nej, bara labila med svagt psyke blir aggro, av alkohol. En som i sin personlighet visar riktning med hela hanselafsingen, blir först sentimental och somnar sedan under bordet.

Ja, jag tror bråk i samband med fylla inte är fullt så vanligt som det ibland framställs. De flesta blir inte främst oerhört aggressiva som reaktion på alkoholintag...
Citera
2025-12-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Det kan vara mycket placebo.
Man har druckit, då kan man vara si och så. Då kan det gå så. Passa er. Typ.

Då kan man passa på. Man är ju onykter. Då kan jag minsann göra så. Inte så konstigt.

Man gör sig glad brukade man säga förr i tiden. De började göra sig glada. Berusa sig.

I Bibelns länder på den tiden blev nog folk inte så aggressiva. Bara glada. Good spirit.

Kanske det var en annan sak med romarna.

Jo, detta att alkohol ger folk "rätt" att bete sig något annorlunda är nog en stor del av det. Folk kanske vanligtvis vill göra vissa saker men håller tillbaka. Alkoholen ger kanske en del lite "carte blanche" att bete sig annorlunda?

Och just romarna... De hade tunnor med vin de blandade med vatten för att dricka som måltidsdryck... Fast var det romarna eller grekerna som åtminstone under en period förbjöd kvinnor att dricka vin alls? Anledningen var att de trodde kvinnor blev helt ohämmat lössläppta...
Citera
2025-12-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Nja, jag tror inte nödvändigtvis det är så. Kanske för vissa. Jag tror att vissa människor bara inte klarar av att dricka alkohol - och att alkoholen resulterar i någon skum effekt på deras hjärnor. Jag vet en tjej när jag var ung som brukade balla ur totalt varje gång hon drack alkohol. Alltså inte att hon drack kopiösa mängder, hon drack som alla andra men tappade kontrollen helt. Fick nästan delirium, svamlade, blev aggressiv eller började gråta, sög av random snubbar osv.

Ja, det kan vara så. Majoriteten klarar att dricka åtminstone i normala mängder men vissa har något som gör de helt enkelt spårar ohämmat när de dricker...
Citera
2025-12-15, 09:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Där kan ju vara en teori i linje med freudiansk psykologi, att folk med ett svagare superego kanske har lättare att totalt flippa på något sätt? Fast varför det går just i riktningen extrem aggressivitet är kanske inte helt lätt att förklara...
Vill nog rätta dig där att det inte har med svagare superego, utan att alkohol för en del blottar vad de har under sin mask.

Vi bär alla masker, för att passa in i sociala situationer. Du har visat ditt sanna jag för en handfull människor genom livet, och även i de relationerna finns något du kanske stör dig på eller irriterar dig över som du bortser ifrån.

Det du kallar "svagare" är egentligen en tjockare mask, då deras inre oftast är betydligt stökigare än genomsnittet.
Citera
2025-12-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vill nog rätta dig där att det inte har med svagare superego, utan att alkohol för en del blottar vad de har under sin mask.

Vi bär alla masker, för att passa in i sociala situationer. Du har visat ditt sanna jag för en handfull människor genom livet, och även i de relationerna finns något du kanske stör dig på eller irriterar dig över som du bortser ifrån.

Det du kallar "svagare" är egentligen en tjockare mask, då deras inre oftast är betydligt stökigare än genomsnittet.

Det kan ju snarare vara tvärtom kanske? Att människor som oftast inte förställer sig oerhört inte heller förändras så mycket när de dricker...
Citera
2025-12-15, 10:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det kan ju snarare vara tvärtom kanske? Att människor som oftast inte förställer sig oerhört inte heller förändras så mycket när de dricker...
Det är väl ungefär det jag skrev.
Citera
2025-12-15, 11:00
Avstängd
Har hört något om att det finns en viss gen, som gör folk väldigt kåta av alkohol. Ska vara typiskt bland finnar. Annars otroligt ovanligt. Aggressivitet är vanligare.
Citera
2025-12-15, 11:45
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Alkoholen försätter väl känslor och allt runtomkring det ur spel, för kraftig fylla och något som uppfattas som en provokation kan få det att tända till, men överlag är mitt intryck att alkoholen förstärker personligheten.

De jobbigaste fyllskallarna är kortväxta män, en kortväxt man med ett helt liv av inbillade tillkortakommande pga det ena och det andra kan bli väldigt stökiga på fyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in