Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Kan vara veteproteinallergi också så kanske värt testa glutenfria produkter som är utan vetestärkelse, alltså både glutenfri och vetefri.
Tack Dishy.Det tipset ska jag ta med mig, för någon gång så kommer jag förmodligen att vilja testa igen. Gick just in och kollade på den glutenfria kladdkakan som jag fick en sån hemsk reaktion på, och mycket riktigt så innehåller den "glutenfri" vetestärkelse.
Men tyvärr så har jag flera anledningar till att fortsätta min brödpaus ett bra tag till, och kanske livet ut (så länge jag inte svälter). Försöker påminna mig själv:
1. Jag brukar bli helt under isen i flera veckor efter att jag har fått en reaktion. Magproblemen går oftast över på ca en vecka, men det tar mycket längre tid innan humöret repar sig och styrkan kommer tillbaka.
2. Jag har reagerat på massvis med saker förutom vete/gluten också, som tex grönsaker de flesta kryddor. Så jag vet knappt var jag skulle börja ens.
3. Jag är socker- och kolhydratsberoende, och var varit så länge jag kan minnas, så jag litar inte på min disciplin på den fronten. Och sedan jag fick mina glutenproblem så har jag för första gången lyckats befria mig från den åkomman, med stora fördelar för både min hälsa och självtillit.
Enda vettiga slutsatsen blir väl att inte ens fundera på saken. Åtminstone inte förrän jag tål lite fler kryddor och grönsaker.