Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-15, 16:34
Medlem
Det var presidentval i söndags i Chile. Resultaten i Sverige stack ut och det är det som ska kommenteras inte valet i allmänhet vilket har egen tråd.

I Chile vann Kast med 58% mot Jaras 42% om man räknar bort de 6% som var ogiltiga eller blanka röster.

I Sverige däremot så vann Jara med 87% mot Kasts 13%. Bortsett från Kuba där Jara fick 90% av rösterna med 44 enskilda röster så vann inte Jara någonstans så bra som i Sverige där hon fick 1834 enskilda röster.

Jag jar skrivit det förut men skriver det igen, chilenarna i Sverige är inte representativa för chilenare i Chile eller chilenare i allmänhet.

Frågeställningar att göra sig och svara:

1. Vilka är de 284 (13%) av högerchilenarna i Sverige som röstade på Kast?

2. Hur länge kan den här tendensen bestå? Det har ju gått mer än 50 år sedan Allende kuppades av Pinochet. Varför består den?
Citera
2025-12-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chupilca
Det var presidentval i söndags i Chile. Resultaten i Sverige stack ut och det är det som ska kommenteras inte valet i allmänhet vilket har egen tråd.

I Chile vann Kast med 58% mot Jaras 42% om man räknar bort de 6% som var ogiltiga eller blanka röster.

I Sverige däremot så vann Jara med 87% mot Kasts 13%. Bortsett från Kuba där Jara fick 90% av rösterna med 44 enskilda röster så vann inte Jara någonstans så bra som i Sverige där hon fick 1834 enskilda röster.

Jag jar skrivit det förut men skriver det igen, chilenarna i Sverige är inte representativa för chilenare i Chile eller chilenare i allmänhet.

2. Hur länge kan den här tendensen bestå? Det har ju gått mer än 50 år sedan Allende kuppades av Pinochet. Varför består den?

Att chilenare i Sverige står till vänster om chilenare i Chile är inte så konstigt. Dels då många är barn och barnbarn till de som flydde från Pinochet efter kuppen. Men även då en av de största orsakerna till att högern gått starkt framåt i det här valet är missnöje med invandringen till Chile.
Främst då haitier som begår brott och gör tidigare trygga områden otrygga.

Bor man i Sverige och sällan eller aldrig besöker Chile så berörs man naturligtvis inte av detta på samma sätt som de som är direkt drabbade.

En hel del av de som röstade Jara härifrån Sverige hade kanske röstat Kast om de själva levt i Santiago och varit rädda att stöta på en grupp haitier i en mörk gränd en sen kväll.
Citera
2025-12-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Det där med haitier tror jag du har fått om bakfoten, det är colombianer, venezolaner och på tredje plats dominikar som brukar nämnas som nationaliteterna på den nya kriminaliteten som tagit sig in i landet sedan 2010-talet. Jag har aldrig hört talas om kriminalitet från haitiska medborgare i Chile.
Citera
2025-12-15, 16:57
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag vet inte vilka de är vid namn men har hittills i mitt liv helt klart märkt av en vänstergir (ibland kraftig) bland filurer jag korsat väg med med börd från Chile. Chilenska feministiska kvinnor (och därmed i de flesta fall av alla vänster) sticker i synnerhet ut.

En rimlig orsak till detta har en annan användare redan hunnit lyfta; de, eller deras föräldrar, flydde en gång i tiden Pinochets militärjunta så det kanske inte är helt långsökt att misstänka deras uppväxt präglats av ett högerförakt.
Citera
2025-12-15, 16:59
Medlem
Citat:
Det där med haitier tror jag du har fått om bakfoten, det är colombianer, venezolaner och på tredje plats dominikar som brukar nämnas som nationaliteterna på den nya kriminaliteten som tagit sig in i landet sedan 2010-talet. Jag har aldrig hört talas om kriminalitet från haitiska medborgare i Chile.

Mitt intryck är att det är haitierna som ställer till mest problem, även om de grupper du nämner inte heller är så populära i Chile.

Från wikipedias sida https://en.wikipedia.org/wiki/Haitian_Chileans

In the 2002 census, the Haitian population living in Chile was only 50 people.
...
By the end of 2019 this number had grown considerably to 185,865

Från 50 personer för lite drygt 20 år sedan till över 185 000.

Det är vad man kan kalla massinvandring. Och givetvis har det medfört enorma problem och ett mycket stort missnöje.

Jag skulle tro att det är den enskilt största faktorn som gjort att Chile nu valt sin mest högerinriktade president sedan Pinochet.
Citera
2025-12-15, 17:21
Medlem
triptykens avatar
Det är väl för att många med dubbla medborgarskap är dom som flydde Sverige undan Pinochet? Dom och deras barn har en rätt klar syn på alla som gillar Pinochet och har missat högervågen i Chile som likt den i Sverige ursäktat en hel del... för husfridens skull (det är ju ändå Jul snart) kan vi väl kalla det "problematiska tendenser" hos en hel del högerjuntor som just Pinochet et al.

Vad är citatet från Knives Out? Den senaste? "Show them someone they hate, and blame it for stealing something they love from them" som en definition av modern instagram-höger (alltså inte konservativa, marknadsliberaler mm dom har andra problem). Samma soppa där.
Citera
2025-12-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag vet inte vilka de är vid namn men har hittills i mitt liv helt klart märkt av en vänstergir (ibland kraftig) bland filurer jag korsat väg med med börd från Chile. Chilenska feministiska kvinnor (och därmed i de flesta fall av alla vänster) sticker i synnerhet ut.

En rimlig orsak till detta har en annan användare redan hunnit lyfta; de, eller deras föräldrar, flydde en gång i tiden Pinochets militärjunta så det kanske inte är helt långsökt att misstänka deras uppväxt präglats av ett högerförakt.
Men vi vet att politiska åsikter inte ärvs ner helt perfekt och rebeller är något som finns i "alla" familjer.

Om första generationen är 100% vänster/anti-pinochet, så säg blir nästa generation 75% av samma åsikt som den tidigare generationen. Tredje generationen blir då 62.5% av samma åsikt som den grundande vänster/anti-pinochet generationen. 75% ärftlighet är ganska högt, dvs. en av fyra syskon är då en "rebell".. Jaras 87% visar nog då på något annat än just bara ärftlighet..
Citera
2025-12-15, 18:16
Medlem
Citat:

Det är väl inte så konstigt om man fått sina släktingar torterade och avrättade? Det sätter sina spår helt enkelt. Pinochet var ingen normal högerledare medan Allende var en rätt sansad gråsosse.
Citera
2025-12-15, 18:33
Medlem
Citat:
Att chilenare i Sverige står till vänster om chilenare i Chile är inte så konstigt. Dels då många är barn och barnbarn till de som flydde från Pinochet efter kuppen. Men även då en av de största orsakerna till att högern gått starkt framåt i det här valet är missnöje med invandringen till Chile.

Bor man i Sverige och sällan eller aldrig besöker Chile så berörs man naturligtvis inte av detta på samma sätt som de som är direkt drabbade.

En hel del av de som röstade Jara härifrån Sverige hade kanske röstat Kast om de själva levt i Santiago och varit rädda att stöta på en grupp haitier i en mörk gränd en sen kväll.

Ligger mycket i vad du säger. Det stora områden i Chilenska städer med mycket hög kriminalitet. Klart högern går framåt. Vad gäller Sverige så är det inte konstigt att de röstar på Jara. Det var väl mest kommunister som en gång flydde till Sverige. I min mening även märks i senare generationer. När det gäller de 13 % som sägs ha röstat på Kast så känner jag ett par av dem. Inte helt förvånande så anser de att det en gång var bra för Chile att bli av med så många kommunister, de som flydde till Sverige. Tja, så kanske det delvis var, men då den regimen störtades så kommer vi inte få ta del av den historiebiten.
Citera
2025-12-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är väl inte så konstigt om man fått sina släktingar torterade och avrättade? Det sätter sina spår helt enkelt. Pinochet var ingen normal högerledare medan Allende var en rätt sansad gråsosse.
... omg.

Skulle det vara normalt för en "rätt sansad gråsosse" att bjuda in Fidel Castro på en tre veckor lång statsbesök/semester och i samband med det ta emot en låda full av AK-47or från honom?

Till ämnet, långt bort ifrån alla chilenare i Sverige fick "släktingar torterade och avrättade". Det är välkänt att många anlände till Sverige som ekonomiska migranter som flydde fattigdom (besynnerligt efter ekonomiska krisen 1982). Det är så att säga ingen homogen grupp av folk med släktingar som är torterade och avrättade.
Senast redigerad av Chupilca 2025-12-15 kl. 19:01.
Citera
2025-12-15, 19:01
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
... omg.

Skulle det vara normal för en "rätt sansad gråsosse" bjuda in Fidel Castro på en tre veckor lång statsbesök/semester och i samband med det ta emot en låda full av AK-47or från honom?

Till ämnet, långt bort ifrån alla chilenare i Sverige fick "släktingar torterade och avrättade". Det är välkänt att många anlände till Sverige som ekonomiska migranter som flydde fattigdom (besynnerligt efter ekonomiska krisen 1982). Det är så att säga ingen homogen grupp av folk med släktingar som är torterade och avrättade.

palme åkte till fidel castro och fick säkert presenter. allendes egna agenda var väldigt snarlik tidiga svenska socialdemokraters. och norska, danska, tyska, etc. men hans samarbetspartners och andra vänstergrupper pressade på från vänster. beklagligt det som hände, men det är historia nu, och så jävla många strök inte med att det borde prägla politiken så mycket som det gjort i samtiden.
Citera
2025-12-15, 19:03
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Mitt intryck är att det är haitierna som ställer till mest problem, även om de grupper du nämner inte heller är så populära i Chile.

Från wikipedias sida https://en.wikipedia.org/wiki/Haitian_Chileans

In the 2002 census, the Haitian population living in Chile was only 50 people.
...
By the end of 2019 this number had grown considerably to 185,865

Från 50 personer för lite drygt 20 år sedan till över 185 000.

Det är vad man kan kalla massinvandring. Och givetvis har det medfört enorma problem och ett mycket stort missnöje.

Jag skulle tro att det är den enskilt största faktorn som gjort att Chile nu valt sin mest högerinriktade president sedan Pinochet.

185 000 haitier kan stjälpa vilket land som helst. lång landgräns att bevaka men rimligen borde det gå att skicka tillbaka dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in