2025-12-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
A, du menar att vi skall göra skillnad på kön?
Det jag citerade handlar om besparingar. Det verkar vettigast att göra besparingar där utgifterna är som högst. Dessutom tycker jag inte barn ska straffas mer än nödvändigt för sina föräldrars tillkortakommanden. Tycker du det?

Men visst. Man hade kunnat göra en större besparing på barnlösa försörjningsstödstagare, oavsett kön.
Citera
2025-12-15, 16:14
Medlem
swebarbs avatar
Helt rätt, alla dom som lever på försörjningsstöd och inte lärt sig svenska borde få 1 år på sig att lär dom sig inte språket förlorar dom rätten till stöd för man kan inte leva åratal på andra och inte göra rätt för sig.
Citera
2025-12-15, 16:16
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Landsförrädaren Reinfeldt jublar nu när hans projekt att förstöra välfärden snart är i mål. Ta in miljontals analfabeter för att överbelasta välfärden för att slutligen få Svenne att gladeligen gå med på nedmonteringen.
Mitt i prick.
Citera
2025-12-15, 16:18
Medlem
Äntligen.
Kulturen med att föda många barn, sisådär 10st och inte arbeta finns på savannen i Afrika. Det är inte så lyckosamt. Det är klart vi ska motarbeta detta
Citera
2025-12-15, 16:20
Medlem
YP4XQs avatar
Selekteras helsvenskar från babbeluringar här eller dras vi med ner i skiten i vanlig ordning för saker?
Citera
2025-12-15, 16:21
Medlem
Trådar finns.

(FB) Regeringen ger utredare i uppdrag att ta fram bidragstak
(FB) Nu skall det bli ändring på bidragseländet - regeringen föreslår bidragstak (sep 2025)
Citera
2025-12-15, 16:23
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De som pekas ut, är de familjer som har fem barn. Hela tiden.

Men, då behöver man läsa noggrant i förslaget ( som sågas av lagrådet ) - att det handlar om en generell sänkning som omfattar alla. 150 000 hushåll är det totala antal av ALLA som får försörjningsstöd i Sverige. Alltså kommer även Gunilla, ensamstående mamma med tonårsdotter, att få sänkt bidrag.

Vidare tuggar Tidö på med samma snack -"det ska löna sig att skaffa ett arbete". Samtidigt som vi har den högsta arbetslösheten på väldigt många år.

Samma tugg kör arbetsmarknadsministern på med.

Är inte många ”Gunillas” i stacken 95% av familjerna med 5 barn och mer är från utlandet. Regeringen kommer behöva göra tuffare åtgärder än detta framöver för att Sverige ska kunna bli ett land värt att bo i.
Citera
2025-12-15, 16:23
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det hade de kunnat göra genom att sätta bidragstak för den största gruppen som går på försörjningsstöd, nämligen ensamstående män. Istället vill man skapa barnfattigdom. Obegripligt.

Det vi kallar barnfattigdom i Sverige är inget att oroa sig för.

Hojta om du börjar se ungar som sover utomhus och sniffar lim för att döva hungern, där någonstans är det dags att öka bidragen. Att mamma inte har råd att ta ungarna till Kanarieöarna eller köpa hockeyutrusting är inte fattigdom.
Citera
2025-12-15, 16:25
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Selekteras helsvenskar från babbeluringar här eller dras vi med ner i skiten i vanlig ordning för saker?

Har du ett exempel där Svenskar ”selekteras ut” från motsvarande förändringar? Blir givetvis en förändring som drabbar alla med många barn. Precis samma åtgärder har vi sätt hos försäkringskassan, där verkar det dock fortfarande vara väldigt svårt att komma åt klanerna, nätverken trots stora försämringar för vanliga människor.
Citera
2025-12-15, 16:25
Medlem
Är absolut FÖR ett socialt skyddsnät där bidrag ingår, men tyvärr måste man nog dra i handbromsen pga sjuklöverns tidigare förda politik. Detta drabbar dock även de människor som välfärden en gång i tiden var tilltänkt, dvs svenskar, vilket är tragiskt.
Det absolut enklaste sättet borde vara att se till att nyanlända måste kvalificera sig för att få tillgång till välfärden. Det måste man väl få kunna säga utan att bli kallad Josef Goebbles.
Citera
2025-12-15, 16:26
Medlem
Jag vet inte riktigt i vilken verklighet regeringen lever i men i kommunen som jag bor i måste man aktivt söka arbete för att få socialbidrag. Samma sak gäller för den somaliska fembarnsfamiljen.
Citera
2025-12-15, 16:26
Medlem
MYCKET BRA FÖRSLAG SOM HAR STÖD AV 93,8% AV SVENSKARNA.

Vem vill INTE att det ska löna sig att arbeta och inte gå på bidrag. Jo, 6,2% av svenska medborgare. Dvs de partier som motsätter sig detta förlorar röster.

Själv lever jag på bidrag men det beror på att jag är lite smartare än kreti o pleti. Man måste ha lite mer i huvudet än Svensson för att runda systemet.

Oetiskt? MY ASS! Politikerna har själva gjort detta till en skön konst.

Ta bara vår utfattiga finansminister Elisabeth Svantesson som bor i Stockholm tillsammans med sin familj men som utverkat bidrag på tiotusentals svenska kronor för att hon uppger sig ha bott i sommarstugan i Örebro.

💀☠️

Hon försvarar sig med att reglerna är så fördelaktiga att hon ändå inte gjort något brottsligt! Jag må vara stingslig men jag kan inte förmå mig att rösta M med en sådan finansminister. Då röstar jag hellre SD!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elisabeth-svantesson-tog-ut-ersattning-for-dubbelt-boende
Senast redigerad av lont 2025-12-15 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in