En vän har stor hund och diskussioner har uppkommit på vad som gäller enligt lag hur man måste transportera sin hund i bilen.
Han har kombi och vill ha bur men det fungerar inte rent praktiskt pga att han har rullstol (dagligen i baksätet men ofta även extra för träning mm i bagaget).
Jag har hört av ett par andra vänner som är "hundmänniskor" (sådana som alltid vet bäst) att det ska vara lag på att man måste ha bur, eller att hunden ska vara bältad men jag hittar ingen lag på detta.
Igår hamnade även en (annan) vän i poliskontroll och hade då sina hundar i bur och polisen hade då sagt att det var bra efter som det var lag på det.
Det jag hittar är rekommendationer, från SKK, försäkringsbolag, Jordbruksverket mfl verkar lite luddigt. Mycket av det man hittar även även ganska gammalt.
Jordbruksverket säger tex:
Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Därför måste du se till att hunden är säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur, lastgaller eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.
Att ha lös hund i bilen ger 1500kr i böter.
Men är det någon som VET vad lagen säger?
Inte vad som är bäst för någon, säkrast för förare, passagerare eller hund utan vad lag och inget annat säger?