2025-12-12, 14:24
Medlem
aina08s avatar
En vän har stor hund och diskussioner har uppkommit på vad som gäller enligt lag hur man måste transportera sin hund i bilen.
Han har kombi och vill ha bur men det fungerar inte rent praktiskt pga att han har rullstol (dagligen i baksätet men ofta även extra för träning mm i bagaget).
Jag har hört av ett par andra vänner som är "hundmänniskor" (sådana som alltid vet bäst) att det ska vara lag på att man måste ha bur, eller att hunden ska vara bältad men jag hittar ingen lag på detta.
Igår hamnade även en (annan) vän i poliskontroll och hade då sina hundar i bur och polisen hade då sagt att det var bra efter som det var lag på det.

Det jag hittar är rekommendationer, från SKK, försäkringsbolag, Jordbruksverket mfl verkar lite luddigt. Mycket av det man hittar även även ganska gammalt.
Jordbruksverket säger tex:
Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Därför måste du se till att hunden är säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur, lastgaller eller säkerhets­bälte som är anpassat för hundar.
Att ha lös hund i bilen ger 1500kr i böter.

Men är det någon som VET vad lagen säger?
Inte vad som är bäst för någon, säkrast för förare, passagerare eller hund utan vad lag och inget annat säger?
Citera
2025-12-12, 16:29
Medlem
Graavargs avatar
Det är litet sökt, men som jag förstått så räknas en hund som "last" i bilen (dvs. eftersom den inte är "passagerare"), och det är Trafikförordningens 78§ 1 p. och/eller 80§ 5 p. som polisen använder för att ge böter.

78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras...

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
...
5. försvåra körningen av fordonet...

Men nån jurist vet säkert bättre.
Citera
2025-12-12, 16:38
Medlem
När du transporterar din hund behöver du göra det på ett säkert sätt. Du behöver bland annat ha god uppsikt över din hund och se till att den sitter säkert vid inbromsning. Du kan läsa mer på länsstyrelsens hemsida! https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
Citera
2025-12-12, 16:47
Medlem
zombie-nations avatar
Du kan se det ur trafiksynpunkt och ur djurskyddssynpunkt och båda är lagar. Den första är mild, det enda som gäller är att hunden inte är osäkrad last.

Men det finns även en djurskyddslag som säger att man inte får orsaka djur onödigt lidande. Det finns inga exempel vad jag vet i själva lagen. Det lämnas åt tolkning.

Men om man samläser de lagarna tycker jag det känns som om hunden måste sitta fast på något vis och inte blir en projektil vid olycka eller inbromsning. Men säg om hunden sitter lydigt på ett ställe där den inte kan kastas omkring, borde det också duga.
Citera
2025-12-12, 19:17
Medlem
Connykrims avatar
Hunden ska ha bälte, det räcker så. Punkt.

Alla som säger annat har fel.
Citera
2025-12-12, 20:31
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim

Den behöver inte ha bälte om den sitter i en bur. Alltså både ljuger du i ditt inlägg och försöker störa diskussionen med din punkt.
Citera
2025-12-12, 21:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Länk till den lagen?
Citera
2025-12-12, 22:09
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är litet sökt, men som jag förstått så räknas en hund som "last" i bilen (dvs. eftersom den inte är "passagerare"), och det är Trafikförordningens 78§ 1 p. och/eller 80§ 5 p. som polisen använder för att ge böter.

78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras...

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
...
5. försvåra körningen av fordonet...

Men nån jurist vet säkert bättre.
Men om hunden sitter/ligger still i bagaget försvårar den varken sikt eller körförmågan. Dessutom behöver man ju inte ha sikt bakåt i bakrutan på en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
När du transporterar din hund behöver du göra det på ett säkert sätt. Du behöver bland annat ha god uppsikt över din hund och se till att den sitter säkert vid inbromsning. Du kan läsa mer på länsstyrelsens hemsida! https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
Då borde det räcka med ett lastgaller om den ligger bak i bagaget.
Tack för länken, det var samma jag hade
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du kan se det ur trafiksynpunkt och ur djurskyddssynpunkt och båda är lagar. Den första är mild, det enda som gäller är att hunden inte är osäkrad last.

Men det finns även en djurskyddslag som säger att man inte får orsaka djur onödigt lidande. Det finns inga exempel vad jag vet i själva lagen. Det lämnas åt tolkning.

Men om man samläser de lagarna tycker jag det känns som om hunden måste sitta fast på något vis och inte blir en projektil vid olycka eller inbromsning. Men säg om hunden sitter lydigt på ett ställe där den inte kan kastas omkring, borde det också duga.
Lastgaller och hunden i bagaget bör räcka. Lidande blir det ju först om man krockar, och då kan den ju göra illa sig oavsett beroende på hur stor smällen är. Även om den skulle sitta bältad.
Citat:

Ja visst, bälte är godkänt. Men det finns även annat som är ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Den behöver inte ha bälte om den sitter i en bur. Alltså både ljuger du i ditt inlägg och försöker störa diskussionen med din punkt.
Bur är också ok, men det finns annat.
Dessutom, om man har bur så tror jag det är ännu fler bestämmelser om hur buren ska se ut och hur stor/liten den ska vara i förhållande till hunden. Så tex liten hund i stor bur behöver inte va ok, om man skulle ha det (hund är det ju egentligen först över 50kg )
Citera
2025-12-13, 01:43
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Lastgaller och hunden i bagaget bör räcka. Lidande blir det ju först om man krockar, och då kan den ju göra illa sig oavsett beroende på hur stor smällen är. Även om den skulle sitta bältad.

Citera
2025-12-15, 13:25
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Svårt att bemöta en emoji. Använd gärna ord istället.
Citera
2025-12-15, 13:39
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Svårt att bemöta en emoji. Använd gärna ord istället.
Poängen är inte bara att hunden inte ska störa körningen, utan att den ska vara skyddad vid kraftig inbromsning eller kollision. Ett lastgaller stoppar hunden från att komma fram i kupén, men skyddar inte hunden från att kastas runt i bagaget. En för stor bur ger samma problem. Djurskyddslagen handlar om att minimera lidande, inte bara om trafikfara. Därför är sele/bälte eller korrekt dimensionerad bur det som faktiskt ger skydd.
Citera
2025-12-15, 14:16
Medlem
Citat:
(hund är det ju egentligen först över 50kg )
Så att Labbar på 32 kg, Schäfrar på 27 kg, Golden på 35 kg, Flattar på 28 kg m fl är inte hundar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in