2025-12-15, 11:19
Medlem
Alkibiadess avatar
En fördel med Tour de Ski denna gång att man inte startar på hög höjd, typ i Lenzerheide eller Val Munstair. Toblach och Val di Fiemme ligger väl på samma höjd.
Citera
2025-12-15, 11:21
Medlem
Blir intressant att se om det rensas i SOK topp och talang framöver... https://sok.se/idrottsstod---topp-och-talang/deltagare-i-topp-och-talang.html?lp-event-season%5B%5D=Vinter&selectedSport=%2Fidrotter%2Fla ngdskidor.html&freetext=&lp-view-type=&numberOfHitsToShow=12&lp-page=1
Citera
2025-12-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
En fördel med Tour de Ski denna gång att man inte startar på hög höjd, typ i Lenzerheide eller Val Munstair. Toblach och Val di Fiemme ligger väl på samma höjd.

Nja, de bägge stadions ligger väl på runt 900 för Fiemme och 1200 för Toblach. Men betydligt större skillnad från 1200 till 1500+ än 900 till 1200 iaf så helt klart en fördel som du säger.

Hörde för övrigt att Amundsen och Stenshagen stannar kvar i Davos och firar jul där innan de drar till Toblach.
Citera
2025-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Apropå OS-uttagningar så ska man väl ha med sig att SOK ibland kan köra sitt eget race och därför känns Hagströms plats mest osäker då det inte ens är garanterat att hon för köra något om hon skulle bli uttagen och SOK är allergiska mot att skicka turister. Får se hur de resonerar, på herrsidan känns det ju inte heller osannolikt att de skulle kunna få för sig att inte nyttja alla sju platser då det just nu inte finns sju åkare som uppfyller kriterierna.

Överlag tror jag SOK kommer ha ett större finger med i spelet kring herruttagningen. Är det något man kommer tycka olika om är det nog att SOK kommer pusha för yngre åkare och landslaget för A-lagsåkare där det står och väger. Kan bli en ny Emil Jönsson-situation i år. Det är inte nödvändigtvis dåligt i min bok att SOK kliver in där, förtroendet är minst sagt rätt så lågt för landslagets egen identifiering av vilka som kan tänkas prestera på herrsidan, både nu och sen egentligen. I år har landslaget fullständigt tappat kontrollen över A- och B-herrarna. Två-tre åkare av tio är där dom borde vara.

Ribom vs Hagström eller vad det nu kommer att koka ned till på damsidan tror jag ändå blir upp till landslaget att besluta, SOK:s roll blir kanske mer att säga när och hur det ska bestämmas. Finns ingen framtid mot dåtid alls i damuttagningen egentligen, alla är runt prime 26-31.
Citera
2025-12-15, 15:24
Medlem
Moa I och Dahlqvist bör väl nomineras till OS nu?

Iom att vi just nu har världens bästa landslag på längdsidan så tycker iaf jag att man ska skicka full trupp om inte annat för att skaffa sig "spelrum" och handlingsfrihet.

SÅ Linn, Johanna och Emma kanske får vänta på en OS-uttagning men dom ska med.

Gustav B borde ju bli uttagen också, kanske inte just nu men så småningom.
Myhlback och Anton G borde ligga bra till.

Det är mina tankar JUST nu kanske har glömt något namn.
Citera
2025-12-15, 15:30
Medlem
Någon vänlig själ som vill förklara hur 5 km masstart heat fungerar i tour de skies tredje etapp?
Jag fattar att den disciplinen ska vara tänkt som lag, men tour de ski är ju helt individuellt...
Citera
2025-12-15, 15:32
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Moa I och Dahlqvist bör väl nomineras till OS nu?

Iom att vi just nu har världens bästa landslag på längdsidan så tycker iaf jag att man ska skicka full trupp om inte annat för att skaffa sig "spelrum" och handlingsfrihet.

SÅ Linn, Johanna och Emma kanske får vänta på en OS-uttagning men dom ska med.

Gustav B borde ju bli uttagen också, kanske inte just nu men så småningom.
Myhlback och Anton G borde ligga bra till.

Det är mina tankar JUST nu kanske har glömt något namn.

Ilar och Maja är tokgivna redan nu. Tror/hoppas att Linn, Emma och Johanna alla 3 också kommer tas ut vad det lider. Berglund bör också få en plats nu. Grahn också möjligen
Citera
2025-12-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silwarn
Någon vänlig själ som vill förklara hur 5 km masstart heat fungerar i tour de skies tredje etapp?
Jag fattar att den disciplinen ska vara tänkt som lag, men tour de ski är ju helt individuellt...
Ingen vet
Citera
2025-12-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Nja, de bägge stadions ligger väl på runt 900 för Fiemme och 1200 för Toblach. Men betydligt större skillnad från 1200 till 1500+ än 900 till 1200 iaf så helt klart en fördel som du säger.

Hörde för övrigt att Amundsen och Stenshagen stannar kvar i Davos och firar jul där innan de drar till Toblach.
Klar skillnad ändå på Toblach och Fiemme. Ingen har någonsin nämnt höjd som en faktor i Fiemme, medan det nog brukar nämnas i Toblach.
Citera
2025-12-15, 16:00
Medlem
Om jag har fattat rätt så ska den som blir uttagen kunna konkurrera om en 12:e plats. På herrsidan innebär det i praktiken att du behöver vara top-8 bakom norrmännen som oftast hamnar högt upp i listorna.
Och för dom fem platser som är kvar så får en väl ta dom som är närmast en 12:e plats.
Jag vet inte vem som bestämmer vad i slutändan, men just nu, för skojs skull säger jag

Senast redigerad av kattemeettt 2025-12-15 kl. 16:02.
Citera
2025-12-15, 16:21
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Mindre än 80 deltagare - 3 heat
Mer än 80 deltagare - 4 heat
Förmodat 3 heat iaf på damsidan med denna startordning baserat på ställning efter etapp 2.
H1: 3an, 6an, 9an, 12an osv
H2: 2an, 5an, 8an, 11an osv
H3: 1an, 4an, 7an, 10an osv
Etappresultat baseras på tid åkare får i mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Apropå OS-uttagningar så ska man väl ha med sig att SOK ibland kan köra sitt eget race och därför känns Hagströms plats mest osäker då det inte ens är garanterat att hon för köra något om hon skulle bli uttagen och SOK är allergiska mot att skicka turister. Får se hur de resonerar, på herrsidan känns det ju inte heller osannolikt att de skulle kunna få för sig att inte nyttja alla sju platser då det just nu inte finns sju åkare som uppfyller kriterierna.

Om ledningen tar ut henne som sprintåkare så sitter hon säkert.

T.o.m. 8 platser har SWE på herrsidan då en del länder inte utnyttjar sin kvot.
-----

Ribom är som gjord för att köra femmilen då vi i övrigt har slitna och inte omöjligt småsjuka damer kvar i truppen.
Citera
2025-12-15, 16:26
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen lagtävling.

Man kommer att köra X antal heat med Y antal åkare i varje heat.
Sedan kollar man in tiderna och placeras efter det.

Hur indelningen i heat går till kommer jag inte ihåg men någon hade tidigare skrivit ett inlägg om det men det kommer att baseras på totalställningen i Tds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in