Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-15, 12:41
Medlem
Hej.
Jag tänkte köpa mig en bärbar dator och byta ut min stationära som har många år på nacken. Jag streamar en del filmer. Sedan kollar jag runt på internet och jobbar även en del i Office-program.
Hur mycket RAM behöver jag för att det ska streama utan problem?
Hur mycket lagringskapacitet rekommenderar ni?
Annat som jag ska tänka på? Detta blir min första bärbara. Jag tänker att lite större skärm kan vara bra när man är äldre och ser sämre. Jag bryr mig inte om vikten då jag enbart använder den hemma.
Tack på förhand.
Citera
2025-12-15, 12:47
Medlem
Som det mesta idag beror det till stor del på budget, just RAM och SSD blir nu runt 100% dyrare varje månad pga bristen på minneskomponenter, allt köps upp för att ingå i AI-serverhallar, hela 2026 (och troligen det mesta av 2027) årsproduktion är redan uppköpt.
Citera
2025-12-15, 12:47
Medlem
RAM brukar generellt sägas vara det som styr hur mycket som kan vara igång samtidigt. Sitter du med många program öppna behöver du mer RAM. En generalisering såklart då det finns specifika program som kräver mycket och snabbt RAM men du verkar inte använda dessa.

Ska du bara streama, jobba med Office och surfa räcker typ 8-16gb bra långt. Du behöver absolut inte titta på högre.

Har du som jag många flikar öppna och flera webläsare samtidigt som du laddar ner, spelar spel etc. så bör du kolla på 32gb.
Citera
2025-12-15, 12:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Hej.
Jag tänkte köpa mig en bärbar dator och byta ut min stationära som har många år på nacken. Jag streamar en del filmer. Sedan kollar jag runt på internet och jobbar även en del i Office-program.
Annat som jag ska tänka på? Detta blir min första bärbara. Jag tänker att lite större skärm kan vara bra när man är äldre och ser sämre. Jag bryr mig inte om vikten då jag enbart använder den hemma.
Tack på förhand.
En tanke bara, flera lite större har plats för 2 hårddiskar (SSD) och det kan vara bra att ha operativet på en disk och sånt man sparat, dokument, foton och filmer t ex, på en annan.
Citera
2025-12-15, 13:00
Medlem
Jag gillar förvisso min 17"-skärm på jobb-datorn, men min privata 15,6" är fullt duglig osså...
14" är alldeles för litet för mig.
Köp en extern skärm annars. Man vill ändå ha externt tangentbord och mus...

RAM: Win11 vill ha nästan 8GB för att ens starta. Och varje flik i webläsaren tar 1GB till...
Köp inget mindre än 16... Mer än 32 är overkill, om du inte har tänkt att ha datorn i många år... Då får du väga in jobbet/pysslet att uppgradera, mot vad det kostar att få t.ex 64GB redan idag.

Hårddisk: Med den beskrivningen så finns knappast behovet av mer än 512GB... Så, det eller 1TB (eller 2 om man vill ha nåt för framtiden, eller om du "glömde" nämna din porr-samling).
Citera
2025-12-15, 13:31
Medlem
Citat:
Hej.
Tack på förhand.
512gb hårddisk räcker gott men jag hade snabbt som attan försökt hitta en bärbar med 32gb ram till ett vettigt pris. Kolla även Tradera och blocket - finns nästan nya laptops där till halva priset.

Skärm kan du hitta till en bra peng - 27-tums skärm kan jag varmt rekommendera! Det har jag på jobbet och det är skönt nu när man kommit till läsglasögon-stadiet.
Senast redigerad av ladicius 2025-12-15 kl. 13:37.
Citera
2025-12-15, 14:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej.
Tack på förhand.

8GB RAM bör räcka för dina syften men köp med 16 så du garanterat har ett överflöd. Lagring beror på vad du gör, men de flesta säljs med 512GB vilket räcker mer än väl för dina uppgivna syften.

Köp inte en dator där allt är silvrigt då det blir svårt att se skillnad på tangentknapparna under vissa ljusförhållanden.

Du kan ju posta de datorer du är intresserad av här, för hjälp med bedömning.
Citera
2025-12-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Som det mesta idag beror det till stor del på budget
Det har jag direkt inte nån, jag tänker att det får kosta vad det kostar men att jag inte köper mer än jag behöver.
Citera
2025-12-15, 14:13
Medlem
Tack för alla fina och utförliga svar. Jag ska sammanställa det och sedan se lite vad som finns "där ute". Kanske postar någon dag om de jag funderar på som en av er föreslog. Bra tips om extern skärm etc, det tänkte jag inte ens på. Stort tack.
Citera
2025-12-15, 14:28
Medlem
feemaxxxs avatar
Om du köper en refurb så kan hitta en äldre ”företagsdator@ till rätt barnpriser. Se bara till att den är full Windows 11 kompatibel
.
Citera
2025-12-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om du köper en refurb så kan hitta en äldre ”företagsdator@ till rätt barnpriser. Se bara till att den är full Windows 11 kompatibel
.
Tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in