Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-15, 07:09
Medlem
Hur vanligt och vad orsakar detta? Överlag så har jag inte känt personer som blir aggressiva på fyllan. De flesta blir som nog majoriteten blir... Lite gladare, mer känslosamma ibland, kanske lite mer utflippade... Jag har faktiskt knappt ens sett detta själv på uteställen, barer och nattklubbar dvs att folk blir mycket aggressiva av alkohol. Fast jag har sett det en gång, och då även i sin mest extrema form...

Det var efter något var avslutat och jag skulle fira i Danmark ihop med en grupp personer. Vi åt och naturligtvis även drack, och satt vid ett stort bord. Jag minns inte alla detaljer exakt men då märkte jag att en kille var sur eller bråkig eller något. Ska nämnas att han vanligtvis var en till synes ganska försynt person. Avslappnad, lätt humoristiskt, gav ett "slappt" intryck och om jag minns rätt, även lät sig hunsas av en äldre kvinna han jobbade ihop med...

Jag kände inte till något alls hur han vanligen blev när han drack, då jag nog aldrig tidigare varit ute ihop med honom... Så jag sa något lugnande till honom i stil med "vi är väl alla vänner här?". Detta fick honom att försöka ge sig på mig så att andra fick hålla tillbaka honom. Så det var ju ganska ruggigt...

Senare satt vi vid bardisken och drack och pratade lite. Denne aggressive kille satt till vänster om mig och en annan kille. Alltså inte direkt till vänster om honom, men flera meter till vänster. Killen bredvid mig var en person som tränat kampsport, och han sa att killens utbrott vid bordet gjort att han fått öl eller vin på sig eller något. Därför sa han, funderade han på att "ta honom" när vi kom tillbaka till Sverige. Det var ju inte så att han talade så högt så ganska otroligt om den aggressiva killen skulle höra det, men det gjorde han...

Han hade blivit så arg av det han hört att han satt och tryckte hårdare och hårdare på sitt ölglas. Detta var väl ett vanligt ölglas för en stor stark på en bar ungefär... Men han tryckte så hårt på det att glaset exploderade, sen kom han över till killen och frågade om det han sagt. Han sa väl något lugnade, att han inte alls planerade att slå honom och så och det lyckades lugna ner situationen...

Jag själv trodde naivt att om denne kille reagerar så fruktansvärt på alkohol, att han måste ha begränsat sitt drickande. Jag fick dock reda på av andra att han var portad på varje bar och nattklubb i en hel stad...

Så detta är den enda incident jag upplevt åt detta hållet men det illustrerar ju ett beteende liknande nästan "Jekyll och Hyde"... Också med skrämmande inslag som hur kunde han höra vad killen sa? Inte omöjligt kanske... Men det med ölgaset? Jag tror inte de flesta vanligtvis har fysiskt styrka nog att få ett ölglas att explodera genom att krama det hårt....

Det jag undrar är därför om det jag beskrivit är likt "vanliga" fall av aggression på fyllan? Har ni erfarenhet av något liknande? Jag har inte upplevt så många fall som jag nämnt....

Och vad skulle orsaken kunna vara bakom ett fall som detta, och har ni upplevt något alls snarlikt? Jag tror (fast jag kan ha fel) inte att det är vanligt att bli aggressiv i så extrem grad av alkohol...

Vad tycker och tror ni?

Senast redigerad av Snobird 2025-12-15 kl. 07:24.
Citera
2025-12-15, 07:24
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Alkoholen släpper fram det sanna Jaget som människor döljer. Så aggressiva, småkukade män törs släppa fram sina aggressioner när de fått några glas innaför västen.
Senast redigerad av OnkelUnkas 2025-12-15 kl. 07:42.
Citera
2025-12-15, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Alkoholen släpper fram det sanna Jaget som människor döljer. Så agressiva, småkukade män törs släppa fram sina agressioner när de fått några glas innaför västen.

Ja, det finns det gamla uttrycket "in vino - veritas". Jag har dock läst artiklar som delvis motsäger detta. Alltså som hävdar att folk inte inte förändras så mycket på fyllan överlag....

Sen att alkohol kan få folk att delvis släppa på hämningar de vanligtvis har. Det ger dock enligt min erfarenhet, sällan förändringar i helt extrem riktning och än mer sällan i fruktansvärt negativ riktning...
Citera
2025-12-15, 07:33
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, det finns det gamla uttrycket "in vino - veritas". Jag har dock läst artiklar som delvis motsäger detta. Alltså som hävdar att folk inte inte förändras så mycket på fyllan överlag....

Beror helt på hur villig personen är att släppa sina hämningar och ge sig hän åt känslorna de känner. Alkohol gör inte en människa aggressiv om det inte finns en underliggande aggressivitet.

Citat:
Sen att alkohol kan få folk att delvis släppa på hämningar de vanligtvis har. Det ger dock enligt min erfarenhet, sällan förändringar i helt extrem riktning och än mer sällan i fruktansvärt negativ riktning...

Man har sett alla varianter, kvinnor som börjar tafsa, män som gråter, män (och kvinnor) som blir aggressiva. Det plockar fram det som finns där inne under ytan
Senast redigerad av OnkelUnkas 2025-12-15 kl. 07:42.
Citera
2025-12-15, 07:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

De släpper snarare masken de bär i nykterhet. Alkohol för vissa människor är att skala av ett lager av superego som håller dem i schack till vardags.
Citera
2025-12-15, 07:38
Avstängd
En del har inte fått växa upp med att lära sig känsloreglering. Addera sedan att du blir missbehandlad och går runt på känslor som du inte vet hur du ska uttrycka eller känslor som inte tillåts att känna i er familj.

När alkohol kommer in i bilden släpps hämningarna och du kan bli orimligt arg, ledsen, våldsam, snackig, sömning mm.
Citera
2025-12-15, 07:40
Medlem
Citat:
Alkoholen släpper fram det sanna Jaget som människor döljer. Så agressiva, småkukade män törs släppa fram sina agressioner när de fått några glas innaför västen.

Det är därför jag aldrig har väst på mig när jag går ut.
Enkel lösning. 😉

Annars tycker jag nog att de som ska meddela omgivningen sina dolda åsikter och allt och alla på fyllan är betydligt vanligare.
Citera
2025-12-15, 07:42
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Antialkohål-lobbyn är stark numer.

Alla sorters epitet klistras på den som törs taga ett glas vin till kvällsWarden.

Du är på en gång Doktor Jäkel och Mr. Hide, våltäcktsman, misshandlar dina telningar, sparkar väskhunden, kör fossilbil, kräver skinka och ål på julbordet, röstar på Jimpan. Det är ingen hejd på den Ondska som De Goda tillskriver en.

Nej, bara labila med svagt psyke blir aggro, av alkohol. En som i sin personlighet visar riktning med hela hanselafsingen, blir först sentimental och somnar sedan under bordet.
Citera
2025-12-15, 08:08
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:

Det kan vara mycket placebo.
Man har druckit, då kan man vara si och så. Då kan det gå så. Passa er. Typ.

Då kan man passa på. Man är ju onykter. Då kan jag minsann göra så. Inte så konstigt.

Man gör sig glad brukade man säga förr i tiden. De började göra sig glada. Berusa sig.

I Bibelns länder på den tiden blev nog folk inte så aggressiva. Bara glada. Good spirit.

Kanske det var en annan sak med romarna.
Citera
2025-12-15, 08:11
Medlem
halaltarzans avatar
Fast ser jag till mig själv så var jag nog mest aggressiv när jag var bakis.....
Citera
2025-12-15, 08:25
Medlem
GonerStoners avatar
Benso och alkohol.
Där har jag annars sett psykiskt stabila människor bli helt som förbytta.

Personligen blev jag bara gladare av den mixen, men fy fan, vissa blir helt skogstokiga.
Citera
2025-12-15, 08:34
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Alkoholen släpper fram det sanna Jaget som människor döljer. Så aggressiva, småkukade män törs släppa fram sina aggressioner när de fått några glas innaför västen.

Nja, jag tror inte nödvändigtvis det är så. Kanske för vissa. Jag tror att vissa människor bara inte klarar av att dricka alkohol - och att alkoholen resulterar i någon skum effekt på deras hjärnor. Jag vet en tjej när jag var ung som brukade balla ur totalt varje gång hon drack alkohol. Alltså inte att hon drack kopiösa mängder, hon drack som alla andra men tappade kontrollen helt. Fick nästan delirium, svamlade, blev aggressiv eller började gråta, sög av random snubbar osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in