2025-12-14, 20:54
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expanse
Fair enough. Jag håller också mina och är optimistisk kring Teslas framtid och Musks andra företag xAI/SpaceX.

Hehe.
Jag har några Tesla-aktier sen ett år tillbaka. Skulle säga att potentialen kring FSD är enorm och de flesta har verkligen inte en aning kring vad som händer inom området.
Vilken potential? Vad är slutmålet? Andra taxibolag har redan autonoma bilar, Waymo gör nästan en halv miljon betalda och fullt autonoma körningar per vecka.
Citera
2025-12-14, 21:22
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vilken potential? Vad är slutmålet? Andra taxibolag har redan autonoma bilar, Waymo gör nästan en halv miljon betalda och fullt autonoma körningar per vecka.

Waymo är superduktiga inget snack om saken. Men hur många bilar har dom för att åstadkomma den halva miljonen resor?
2500st? 5000st?
En halv miljon resor är ingenting. Kom tillbaka med den som löser en halv miljard resor.
Citera
2025-12-14, 21:34
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expanse
Fair enough. Jag håller också mina och är optimistisk kring Teslas framtid och Musks andra företag xAI/SpaceX.

Hehe.
Jag har några Tesla-aktier sen ett år tillbaka. Skulle säga att potentialen kring FSD är enorm och de flesta har verkligen inte en aning kring vad som händer inom området.

Skall bli intressant att se om Tesla tar ett skutt upp i terminerna efter midnatt.
Citera
2025-12-14, 21:47
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Waymo är superduktiga inget snack om saken. Men hur många bilar har dom för att åstadkomma den halva miljonen resor?
2500st? 5000st?
En halv miljon resor är ingenting. Kom tillbaka med den som löser en halv miljard resor.
Waymo har så många bilar som dom enligt lag får ha.

En halv miljard resor per månad? lol Tesla-sekten alltså...
Citera
2025-12-14, 21:52
Medlem
Tesla har börjat med L4 nu. Ingen safety monitor. Grattis alla aktieägare!

https://x.com/i/status/2000279680608239890

Otello, dags att sälja och gå long med det minimala kapital du har kvar.
Citera
2025-12-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag är nästan helt säker på att det kommer fler köplägen nästa år och att det inte är särskilt bra R/R att jaga kursen i något tech-bolag här. Som långsiktig aktieägare så håller jag så klart, men skulle inte köpa mer just nu. Förväntar mig både $500 och $600 de kommande månaderna men det handlar om risk management. Vänta på nästa utspel mot Elon/Tesla/xAi/SpaceX från politiker och media, för det lär ju komma, och då köper man när björnarna tjoar som högst.

Håller med här. Macro är alldeles för instabilt. Jag har diversifierat mig och är beredd på en större nedgång på börsen. Tesla kommer följa med såklart. Dock så har Tesla ett utomordentligt bra läge om robotaxi fungerar. För wallstreet måste börja räkna in framtida intäkter på robotaxi. Och det kommer bli enormt.
Citera
2025-12-14, 22:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Håller med här. Macro är alldeles för instabilt. Jag har diversifierat mig och är beredd på en större nedgång på börsen. Tesla kommer följa med såklart. Dock så har Tesla ett utomordentligt bra läge om robotaxi fungerar. För wallstreet måste börja räkna in framtida intäkter på robotaxi. Och det kommer bli enormt.

Svårt att veta hur snabbt de lyckas skala upp, men jag tror att intäkter som får nålen att röra på sig ligger något år framåt. Det kan vara lite för stort tidsmässigt glapp för att fånga upp aktiepriset runt $400. Men i princip varenda bil de producerar och som inte säljs till kund kommer kunna slukas av Robotaxi-flottan. Eftersom vinstmarginalen är större om den ingår i Robotaxi-flottan så är det en fråga om inte Tesla välkomnar lägre försäljningssiffror.
Citera
2025-12-15, 01:07
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Svårt att veta hur snabbt de lyckas skala upp, men jag tror att intäkter som får nålen att röra på sig ligger något år framåt. Det kan vara lite för stort tidsmässigt glapp för att fånga upp aktiepriset runt $400. Men i princip varenda bil de producerar och som inte säljs till kund kommer kunna slukas av Robotaxi-flottan. Eftersom vinstmarginalen är större om den ingår i Robotaxi-flottan så är det en fråga om inte Tesla välkomnar lägre försäljningssiffror.
Inte speciellt troligt då:
A) Teslas teknik fungerar inte.
B) Det finns inget uppdämt behov av fler taxibilar.
C) Midterms är inte ens ett år bort, demokraterna lär kasta Elon i finkan asap.
Citera
2025-12-15, 01:09
Medlem
otellos avatar
Citat:
Tesla har börjat med L4 nu. Ingen safety monitor. Grattis alla aktieägare!

https://x.com/i/status/2000279680608239890

Otello, dags att sälja och gå long med det minimala kapital du har kvar.
Notera den röda Tesla-bilen som följer efter och övervakar. Ytterligare ett försök att lura allmänheten.

Nej det vore väldigt osmart att köpa aktier i ett bolag med ett PE på 320 och kollapsade försäljning/intäkter.
Citera
2025-12-15, 01:15
Medlem
otellos avatar
Ser inte så bra ut cult-bros, har vi någon teori kring varför Teslas försäljning fortsätter kollapsa?

Citat:
Tesla’s ROIC is down 60% over the last 2-3 years and sits just over 3% now. After the 4th quarter is over, it’ll probably be negative. Burning though Capital and fast, with ZERO revenue streams coming in from these projects within the next year or so. Longs hate actual numbers.
Citera
2025-12-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Inte speciellt troligt då:
A) Teslas teknik fungerar inte.
B) Det finns inget uppdämt behov av fler taxibilar.
C) Midterms är inte ens ett år bort, demokraterna lär kasta Elon i finkan asap.

A) Teslas teknik fungerar. L4 nu.
B) Om priset för en taxiresa går ner kraftigt så kommer demand att öka kraftigt.
C) Tror inte Elon hamnar i fängelse.
Citera
2025-12-15, 02:20
Medlem
otellos avatar
Citat:
A) Teslas teknik fungerar. L4 nu.
B) Om priset för en taxiresa går ner kraftigt så kommer demand att öka kraftigt.
C) Tror inte Elon hamnar i fängelse.
A) Nej det är fortfarande inte L4 (som typ alla andra biltillverkare redan uppnått).
B) Nej.
C) Varför inte? Han sade det själv innan valet, "unless we win we're going to prison". Han hjälpte Trump i utbyte mot tillgång till den amerikanska statsapparaten, där han stängde ner 19 pågående Tesla-probes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in