Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-08, 22:47
Medlem
buggenbus avatar
Jurist på kommunen säger att man inte alltid följer lagen och att även hon begått tjänstefel. Men gränsen gick vid att hyra ut till underpris till en kändis. Chefen avfärdar all kritik med att inga problem synts i medarbetarundersökningen. Efter åtta års anställning är juristen nu uppsagd.
https://www.sverigesradio.se/artikel/larmet-uppsala-kommun-foljer-inte-lagar-och-regler

Nån som vet mer? Brukar frågan ”Finns det en tystnadskultur” dyka upp i era medarbetarundersökningar? Är det lika illa i Uppsala som i Sigtuna, som hade påhälsning av Uppdrag Granskning nyligen?
Citera
2025-12-08, 23:11
Medlem
Inte för att jag vet mer

Men nu har chefen ifråga bekräftat att det finns en tystnadskultur

Jubelidiot
Citera
2025-12-09, 09:01
Medlem
PungiMunninens avatar
Jens Nylander (ni vet han som gjorde MP3-spelare back in the days under "Jens of Sweden") har ett AI-faktureringsprogram som kommuner och sånt använder. Det han hittade var massivt fusk, korruption och fakturor på miljoner där mottagarkontot inte ens existerar.

Så jag tror att det är massiv korruption i kommun och landsting. Jag skulle gissa på att 10-25% av kommuners budgetar försvinner ner i folks fickor.

Och ja, självklart är det inte så poppis att prata om det eller kritisera det. Då skulle pengaflödet stoppas och ingen vill förlora gratis pengar.
Citera
2025-12-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Inte för att jag vet mer

Men nu har chefen ifråga bekräftat att det finns en tystnadskultur

Jubelidiot
Det är bra om chefen bekräftar! Alla kort på bordet vore rätt och riktigt mot skattebetalare och folket.
Citera
2025-12-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Det är bra om chefen bekräftar! Alla kort på bordet vore rätt och riktigt mot skattebetalare och folket.

Visst är det bra! Och kanske kunde man då gett lite cred till den chef som står för vad den gjort.

Vad jag dock tänkte här var att chefen i likhet med de flesta av dem är psykopat och helt enkelt fastnade med fingrarna i syltburken nu när h*n sparkade den som " skvallrade ".

För alla normalintelligenta individer vet att det inte är ett sammanträffande att man får sparken efter 8 år kort efter en medarbetarundersökning. Då jag var anställd visste jag mycket väl att dessa undersökningar bara var av ondo.
Citera
2025-12-14, 23:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Svenska kommuner fungerar som sekter mer eller mindre. Den tjänsteman som upptäcker felen och lagbrotten som begås mobbas ut och varslas om uppsägning, eller köps ut. Inte ett dugg förvånad. Medborgarna borde ställa betydligt högre krav än vad de gör idag.
Citera
2025-12-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Svenska kommuner fungerar som sekter mer eller mindre. Den tjänsteman som upptäcker felen och lagbrotten som begås mobbas ut och varslas om uppsägning, eller köps ut. Inte ett dugg förvånad. Medborgarna borde ställa betydligt högre krav än vad de gör idag.

Precis så är det.

Minns att Göteborgs stad hade en sådan skandal för ett par år sedan också. Så det tycks förekomma överallt i landet. Och vanligare och vanligare tycks det bli , och om inte det så mer normaliserat, vilket betyder att vi är ute på tunn is.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in