2025-12-14, 22:42
Medlem
Ingen hemförsäkring?

Enligt en checklista online är punkt 1 kontakta ud/ambassad

Var han i dåligt skick redan, eller kan man skylla på den grekiska medicinen?
Senast redigerad av usr1 2025-12-14 kl. 22:44.
Citera
2025-12-14, 22:44
Avslutad
Med tanke på att han drabbades av organsvikt så kan han mycket väl ha legat på sjukan i månader tills han gick bort. Behöver alltså inte betyda att de struntat i en försäkring om det ändå bara tänkt vara där i 45 dagar. När ens nära svävar mellan liv och död är ju inte direkt det första man tänker på att förlänga och teckna försäkringar.
Citera
2025-12-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
SAMMANFATTNING AV ARTIKELN

Mats, 65 år, hade postcovid och klarade inte av kylan, så han drog till varmare klimat. Där stukade han foten, fixade värktabletter på apoteket som frätte hål på magen, han opererades akut, drabbades av organsvikt och dog.

Hemförsäkring räcker bara i 45 dagar. Han var död i 91 dagar. Man måste teckna ett extra försäkring om man är borta längre än 45 dagar. Det hade han missat.

UD kan erbjuda familjen ett lån för en lokal begravning. Lånet ska betalas tillbaka. Familjen är besviken på UD för att de inte flyger hem Mats.

Familjen har fått en offert 108 000 kr för att flyga hem honom. Hemfärden dröjer pga vissa praktiska detaljer.
Här fattas nåt

Har hört att värktabletter kan orsaka magsår, är det vad som menas?
Hur kan man pillrat så mkt för en vrickad fot
Citera
2025-12-14, 23:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Ingen hemförsäkring?

Enligt en checklista online är punkt 1 kontakta ud/ambassad

Var han i dåligt skick redan, eller kan man skylla på den grekiska medicinen?

Han hade en hemförsäkring. Men den räcker bara i 45 dagar. Han dog på dag 91. Han skulle ha behövt teckna en extra försäkring. Men han gjorde inte det. Förmodligen visste han inte om det.

Han hade postcovid. Kanske han också hade lätt att få magsår.
Citera
2025-12-14, 23:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Här fattas nåt

Har hört att värktabletter kan orsaka magsår, är det vad som menas?
Hur kan man pillrat så mkt för en vrickad fot

Ja, det är förmodligen acetylsalicylsyra eller ibuprofen. De kan ge blödningar i magen och försvaga slemhinnorna. Frågan är hur länge han åt det och i vilka doser. Han hade varit där i 91 dagar när han dog. Kanske han stukade foten i början och hade rejält ont länge.

Dum tanke: Kanske han drack lite mer än vanligt när han var där? Ingen bra kombo.
Citera
2025-12-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Undantaget vid tsunamin kan man nog förstå.
Det var en global naturkatastrof och de drabbade länderna behövde snabb hjälp att skicka iväg folk som redan fått livräddande vård, för att deras sjukvårdssystem inte skulle kollapsa.

Samma sak med de förolyckade. Thailand saknade möjligheter att lagra 10000-tals lik i månader i väntan på transport. Det saknades kylrum för att rymma alla kroppar och de kylrum som fanns, saknade el pga sönderslagen infrastruktur.

Att diverse länder skickade statligt finansierade flyg för att hämta sina medborgare (levande och avlidna) handlade inte enbart om att vara "snälla" mot sina egna medborgare.
Det handlade lika mycket om att avlasta exempelvis Thailands sjukvårdssystem så att övriga (de som var för skadade för att transporteras), skulle kunna få den vård som behövdes.

UD och särskilt utrikesminister Leila Freivalds fick mycket hårt kritik för sin hantering av katastrofen i Thailand. Hon tvingades till slut att avgå, ett år senare, främst på grund av det.

Det var lika mycket en signalpolitisk handling att skicka Herculesplan till Thailand. Folket lyssnade hellre på Lottie Knutsson på Fritidsresor som gjorde allt och lite till för att hjälpa svenskar på plats, än ansvarig minister, som knappt bemödade sig att gå till jobbet.

Jag har själv blivit evakuerad från en katastrofzon, av ett annat EU-land (Tyskland) och flyget hem fick jag betala själv. Men det gick på hemförsäkringen och bokades av SOS International så fakturan skickades direkt dit.
Citera
2025-12-14, 23:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Med tanke på att han drabbades av organsvikt så kan han mycket väl ha legat på sjukan i månader tills han gick bort. Behöver alltså inte betyda att de struntat i en försäkring om det ändå bara tänkt vara där i 45 dagar. När ens nära svävar mellan liv och död är ju inte direkt det första man tänker på att förlänga och teckna försäkringar.

Han hade köpt en lägenhet och skulle vara där länge. Hans kropp klarade inte av vintern. Så om rätt ska vara rätt skulle han ha tecknat en sån extraförsäkring för att täcka all tid.

Några dagar efter operationen för hålet i magsäcken, fick han organsvikt. Jag skulle tro att han inte levde så länge med det. Och familjen torde ha åkt ned så fort de kunde.

Därför drar jag slutsatsen att han varit på ön mer än 45 dagar innan han blev sjuk. Han dog på dag 91. Men motbevisa mig gärna. Man ska kanske kan leva runt 40 dagar med organsvikt även om det känns otroligt. Men borde inte familjen i så fall ha åkt ned tidigare? Nej, det logiska är att det gick fort och att han levt där i kanske 40 dagar utan försäkring.

Citat:
Mats fick opereras akut.
Några dagar efter operationen drabbades han av organsvikt och dog den första december i år. Då var Lena Grenman och två av parets döttrar på väg ned till Kreta. De förstod att läget var allvarligt, men väl på sjukhuset fick de en chock.
– Ingen hade sagt till oss att Mats var död. De ledde ned oss för en trappa på sjukhuset. I det lilla rummet drog de upp en lucka i väggen och där låg Mats. Han var alldeles blodig.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2025-12-14 kl. 23:47.
Citera
2025-12-14, 23:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
UD och särskilt utrikesminister Leila Freivalds fick mycket hårt kritik för sin hantering av katastrofen i Thailand. Hon tvingades till slut att avgå, ett år senare, främst på grund av det.

Det var lika mycket en signalpolitisk handling att skicka Herculesplan till Thailand. Folket lyssnade hellre på Lottie Knutsson på Fritidsresor som gjorde allt och lite till för att hjälpa svenskar på plats, än ansvarig minister, som knappt bemödade sig att gå till jobbet.

Jag har själv blivit evakuerad från en katastrofzon, av ett annat EU-land (Tyskland) och flyget hem fick jag betala själv. Men det gick på hemförsäkringen och bokades av SOS International så fakturan skickades direkt dit.

Skönt att du fick så bra med hjälp. ❤️

I det här fallet hade Mats inte tecknat rätt försäkring. Så familjen får stå för alla kostnader.
Citera
2025-12-14, 23:40
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto

Öh jooo då är det väl bland det första man tänker på. Om alla är friska som nötkärnor kanske det glöms bort i euforin däremot, men de med huvudet på skaft missar det naturligtvis inte då heller.
Citera
2025-12-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muskback-forum
Fyfan Säger Bara För Dessa Byråkrater Och Pk-horor Till Användare Som Troligen Alla är Skatteavlönade Och Suger Ur Svenska Folket Och Fyller Sina Fickor.

Jag är En Som Arbetar Med Tungt Kroppsarbete, Det är Sådant Här Som Jag Vill Att Mina Hårt Tjänade Skattekronor Ska Gå Till.

Ni Andra är äckliga Jävla Parasiter Och Förtjänar Att Fråntas Varenda Jävla Krona Ni Har.

Stackars Familj, Stress Och Sorg Som Förstärks Av De äckliga Svenska Myndigheterna Och Deras Betalda Svans På Flashback.

Postcovid Också, Skulle Inte Förvåna Mig Gubben Tagit Av Giftsprutan.
Nu är Ni Kräk Nöjda Va, Ha Ihjäl Svenskarna Och Sedan Spara Några Kronor Som Ni Snor åt Er.
Så Funkar Det Svenska Pk Systemet.

Sedan när börjar "kroppsarbetare" alla ord med stor bokstav har de inte gått i grundskolan?

Det borde gå någon typ av bilfärja till Kreta man kan stoppa den avlidne i bagagelucken eller sätta på honom solglasögon och låtsas av han är levande och sedan köra hem honom still Sverige. Ett tips kunde vara att stoppa honom i en sådan där skidbox som man har på taket till bilen.
Citera
2025-12-14, 23:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Öh jooo då är det väl bland det första man tänker på. Om alla är friska som nötkärnor kanske det glöms bort i euforin däremot, men de med huvudet på skaft missar det naturligtvis inte då heller.

Jag citerar mig själv. Mats hade en försäkring för 45 dagar, en skulle, stanna där länge eftersom han inte klarade av vintern och köpt en lägenhet på ön.

När familjen kom ner var han död.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han hade köpt en lägenhet och skulle vara där länge. Hans kropp klarade inte av vintern. Så om rätt ska vara rätt skulle han ha tecknat en sån extraförsäkring för att täcka all tid.

Några dagar efter operationen för hålet i magsäcken, fick han organsvikt. Jag skulle tro att han inte levde så länge med det. Och familjen torde ha åkt ned så fort de kunde.

Därför drar jag slutsatsen att han varit på ön mer än 45 dagar innan han blev sjuk. Han dog på dag 91. Men motbevisa mig gärna. Man ska kanske kan leva runt 40 dagar med organsvikt även om det känns otroligt. Men borde inte familjen i så fall ha åkt ned tidigare? Nej, det logiska är att det gick fort och att han levt där i kanske 40 dagar utan försäkring.
Citera
2025-12-15, 00:00
Medlem
Citat:
Fyfan Säger Bara För Dessa Byråkrater Och Pk-horor Till Användare Som Troligen Alla är Skatteavlönade Och Suger Ur Svenska Folket Och Fyller Sina Fickor.

Jag är En Som Arbetar Med Tungt Kroppsarbete, Det är Sådant Här Som Jag Vill Att Mina Hårt Tjänade Skattekronor Ska Gå Till.

Ni Andra är äckliga Jävla Parasiter Och Förtjänar Att Fråntas Varenda Jävla Krona Ni Har.

Stackars Familj, Stress Och Sorg Som Förstärks Av De äckliga Svenska Myndigheterna Och Deras Betalda Svans På Flashback.

Postcovid Också, Skulle Inte Förvåna Mig Gubben Tagit Av Giftsprutan.
Nu är Ni Kräk Nöjda Va, Ha Ihjäl Svenskarna Och Sedan Spara Några Kronor Som Ni Snor åt Er.
Så Funkar Det Svenska Pk Systemet.

testa och skriv med versaler så får du se jävla idiot.
det har inget att göra med inlägget så har du något att tillägga eller kände du dig träffad?
är du en skatteavlönad parasit som har mage att säga vad skattepengar ska gå till? skattepengar som sådana som mig tjänar ihop genom hårt kroppsarbete.

Det är trevligt att du försörjer dig på något vis. Jag sysslar helst med något annat än "tungt kroppsarbete" om jag får välja. Men ditt arbete hindrar väl inte att du kan skriva som en normal människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in