2025-04-23, 18:59
Medlem
Födelsedags present .

Tänker köpa en käpp åt farsan i 82 års present. Han är idag runt ca175-178 lång (när han var yngre - 182) , vilken längd på käppen ska jag köpa ? Har väldigt svårt att gå och vägrar ha rulatorn inomhus.
Citera
2025-04-23, 19:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Tänker köpa en käpp åt farsan i 82 års present. Han är idag runt ca175-178 lång (när han var yngre - 182) , vilken längd på käppen ska jag köpa ? Har väldigt svårt att gå och vägrar ha rulatorn inomhus.

Käppens optimala längd beror inte bara på kroppslängd, utan armlängd, kroppshållning och annat.
Jag rekommenderar att du köper en käpp som är justerbar.

https://www.google.com/search?q=justerbar+k%C3%A4pp&oq=justerbar+k%C3%A4p p&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABDIKCAEQABiABBii BDIKCAIQABiABBiiBDIKCAMQABiABBiiBDIKCAQQABiiBBiJBd IB CDk5MjJqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2025-04-23, 19:55
Medlem
kalkryggars avatar
Var försiktig med det. Min pappa köpte en käpp till min farfar i födelsedagspresent. Det första som hände var att farsan fick känna hur ett rapp av käppen kändes och sen slängde gubben den utanför dörren i trapphuset och så var den dagen förstörd.

Pappa blev arg men argare blev farfar.
Citera
2025-04-23, 20:23
Medlem
klengass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
För att få rätt längd på käppen ska handtaget vara vid tummens "knoge" när han står upp. Alltså den led på tummen som är närmast handen.
Citera
2025-04-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klengas
För att få rätt längd på käppen ska handtaget vara vid tummens "knoge" när han står upp. Alltså den led på tummen som är närmast handen.

Så det är bara att få han att stå upp och ta fram tummaträt!
Citera
2025-04-23, 21:34
Medlem
Hobbybondes avatar

Trådar sammanfogade
/Mod
Citera
2025-05-15, 22:46
Medlem
Frun och jag behöver köpa en lite dyrare födelsedagspresent till en familjemedlem som alltid varit generös mot oss.

Budget ligger på runt 10-12 tusen

Vi har varit i tankar kring silverbestick, men vet inte om det är något som skulle uppskattas.

Familjemedlem har inga bekymmer med pengar, flyttade förra året mitt i city(Stockholm) och är 35+ år gammal.

Skulle uppskatta tips på vad vi kan köpa som ni tror skulle uppskattas!
Citera
2025-12-06, 15:05
Medlem
The Crashs avatar
Jag har ett enda uppdrag som pojkvän: gör kvinnan glad. Ett uppdrag som säkert är enkelt för normala människor, men jag lyckas alltid göra det svårare än det är. Hon har lågt ställda förväntningar och jag lyckas alltid sätta ett stolpskott.

Så nu sitter jag här och försöker ta reda på vad jag inte ska köpa, så jag åtminstone inte gör henne besviken av ren okunskap. Så tänkte därmed att vi kör uteslutningsmetoden.

Tacksam för tips på saker jag inte ska köpa till min kvinna!
Citera
2025-12-06, 15:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Jag har ett enda uppdrag som pojkvän: gör kvinnan glad. Ett uppdrag som säkert är enkelt för normala människor, men jag lyckas alltid göra det svårare än det är. Hon har lågt ställda förväntningar och jag lyckas alltid sätta ett stolpskott.

Så nu sitter jag här och försöker ta reda på vad jag inte ska köpa, så jag åtminstone inte gör henne besviken av ren okunskap. Så tänkte därmed att vi kör uteslutningsmetoden.

Tacksam för tips på saker jag inte ska köpa till min kvinna!

Du ska för det första inte köpa något som egentligen är för DIN skull (t.ex. porriga underkläder, om hon inte specifikt har sagt att hon önskar det) eller något som egentligen du är mer intresserad av än hon. T.ex. en surroundljudanläggning. Eller en film eller DVD som DU gillar om det är din budget. Eller en tur för två i en luftballong fast det är DU som alltid drömt om att åka luftballong (och hon är höjdrädd). Sådant är jättetrist. Jag har en väninna som fick en BORRMASKIN i födelsedagspresent, och hon säger att det var början till slutet...

Sedan ska det vara så personligt som möjligt. D.v.s. inte "present 1A till en kvinna i åldersgruppen 20-30 år". Utan något som visar att du förstått vem hon är, vilka hennes intressen och värderingar är. För att ta ett extremt exempel: om hon värnar om djur och natur ska du inte köpa något som är gjort av elfenben eller krokodilskinn! Om hon är mot homosexualitet ska du inte ge henne något med regnbågsfärgerna på. O.s.v..

De flesta kvinnor brukar för övrigt gilla något litet och exklusivt. Romantiskt. Men det är ju du som känner din tjej, så du vet väl båst om hon gillar romantiska saker eller om hon tycker att sådant är bara fånigt.
Citera
2025-12-14, 20:54
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du ska för det första inte köpa något som egentligen är för DIN skull (t.ex. porriga underkläder, om hon inte specifikt har sagt att hon önskar det) eller något som egentligen du är mer intresserad av än hon. T.ex. en surroundljudanläggning. Eller en film eller DVD som DU gillar om det är din budget. Eller en tur för två i en luftballong fast det är DU som alltid drömt om att åka luftballong (och hon är höjdrädd). Sådant är jättetrist. Jag har en väninna som fick en BORRMASKIN i födelsedagspresent, och hon säger att det var början till slutet...

Sedan ska det vara så personligt som möjligt. D.v.s. inte "present 1A till en kvinna i åldersgruppen 20-30 år". Utan något som visar att du förstått vem hon är, vilka hennes intressen och värderingar är. För att ta ett extremt exempel: om hon värnar om djur och natur ska du inte köpa något som är gjort av elfenben eller krokodilskinn! Om hon är mot homosexualitet ska du inte ge henne något med regnbågsfärgerna på. O.s.v..

De flesta kvinnor brukar för övrigt gilla något litet och exklusivt. Romantiskt. Men det är ju du som känner din tjej, så du vet väl båst om hon gillar romantiska saker eller om hon tycker att sådant är bara fånigt.

Det låter som att han kunde köpa en lyxig pälsjacka, äkta, naturligtvis. För alla vet ju att det är precis så man imponerar på kvinnor.
Citera
2025-12-14, 20:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Det låter som att han kunde köpa en lyxig pälsjacka, äkta, naturligtvis. För alla vet ju att det är precis så man imponerar på kvinnor.

Fast många kvinnor är emot äkta päls idag. Det kan bli oerhört fel i så fall.
Citera
2025-12-14, 22:32
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast många kvinnor är emot äkta päls idag. Det kan bli oerhört fel i så fall.
Ja alltså nu är jag från Blekinge så en minkpäls hade kunnat symbolisera mig.

Men tror hon hade blivit förbannad över att jag lägger så mycket pengar på något helt onödigt som hon aldrig hade använt. Så det hamnar definitivt på listan av saker man inte ska köpa.

För övrigt är det jag som är emot pälsindustrin i vår relation. Hon kan nog acceptera den. Men inte prislappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in