2025-12-14, 21:15
Medlem
Hej
Min 21 åring har ett stort intresse för IT området. Han kan däremot inte jättemycket om tex programmering men är jätteduktig på att lösa allt tekniskt hemma, han spelar dessutom mycket. Han läste ekonomi på gymnasiet.

En fråga till er som arbetar inom IT:

Inom vilka områden är det roligt att arbeta och hur ser jobbmarknaden ut?

Han tycker IT säkerhet låter spännande men ser gärna att han gör ett informerat val.
Givetvis läser vi på om detta på hemsidor för både högskolor och yh anordnare, men ser gärna idéer från er här på forumet.
Citera
2025-12-14, 21:21
Medlem
ILoveKnarks avatar
Servicedesk är ett bra första jobb inom IT.
Citera
2025-12-14, 21:38
Medlem
Områden där det finns en del jobb/efterfrågan inom IT:

Programmering - Databaser - Webbutveckling - Windows - Linux - AI - Business Intelligence - Nätverk -Cloud - Datasäkerhet

Sen gäller det att välja något område av dessa som man är intresserad av och tycker är kul att jobba med.
Citera
2025-12-14, 22:09
Medlem
kalkryggars avatar
Det som är att satsa på är AI och ML (Machine Learning). En jävla massa programmering, algoritmer etc. Skitkul om du frågar mig.

Säkerhetsbranschen inom IT-system är ett stensäkert kort. Så om han vill detta så ska han köra. Jag tycker förstås att han ska köra på exakt vad han vill bara han skaffar sig en riktig utbildning. Vilket du kan läsa vidare om här nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av NattenMorgonen
Givetvis läser vi på om detta på hemsidor för både högskolor och yh anordnare, men ser gärna idéer från er här på forumet.

Aldrig aldrig aldrig en YH-utbildning. Aldrig ALLLLLLDRIIIIIG. För helvete!

Det ska vara en högskole eller universitetsutbildning. Alltid alltid alltid.

Det finns massa skäl till varför. Kort bara några.

YH-utbildning är folk av någon jävla anledning alltid missnöjda med. I dagens samhälle så leder det inte till så speciellt mycket jobb heller.

Högskola som KTH eller Chalmers gör att ungen får en riktigt utbildning med grym kunskap så ungen blir ordentligt utbildad.

Jag anser att han ska läsa civilingenjör med någon inriktning mot AI. Grundprogram bör vara Elektro, Teknisk Fysik eller (Teknisk) Matematik. Sen blir det som sagt när han väljer inriktning något som har med AI att göra. Då är han på en sån hög nivå att han kan bli en grym programmerare för utveckling av AI system för robotics, militära system, självkörande bilar men även säkerhet (som även de ingår i de föregående valen).

Det är vad ni också borde anse. Men om han vill läsa civ.ing för Kemi eller väg å vatten eller den där trista gamla Maskin så är det så klart det han ska göra. Det enda vetot ni ska ha är att han ska totalförbjudas att läsa YH.

Säg att om han börjar på en YH så slänger ni ut honom och bryter kontakten för all framtid.
Citera
2025-12-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattenMorgonen
Hej
Min 21 åring har ett stort intresse för IT området. Han kan däremot inte jättemycket om tex programmering men är jätteduktig på att lösa allt tekniskt hemma, han spelar dessutom mycket. Han läste ekonomi på gymnasiet.

En fråga till er som arbetar inom IT:

Inom vilka områden är det roligt att arbeta och hur ser jobbmarknaden ut?

Han tycker IT säkerhet låter spännande men ser gärna att han gör ett informerat val.

Han är 21 - varför ska du göra val åt honom?

Kasta ut honom och ge han lite incitament att få en karriär, annars riskerar du att han blir totalt bortskämd och handlingsförlamad hela livet.
Citera
2025-12-14, 23:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Han är 21 - varför ska du göra val åt honom?

Kasta ut honom och ge han lite incitament att få en karriär, annars riskerar du att han blir totalt bortskämd och handlingsförlamad hela livet.

Jo de bör i alla fall helt klart låta ungen göra sitt val. Men bara de förbjuder ungen att läsa YH-utbildning.
Citera
2025-12-15, 00:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2025-12-15, 17:45
Medlem
Tack för svaren! Jo han letar såklart information själv och beslutar själv men jag vill bara kunna komma med råd. Ok inte YH bra! Han skulle få spel om han visste att jag gör ”research” haha.
Jag själv är ekonom och tycker högskola är en självklarhet men har noll koll på IT, tänkte det var annorlunda.
Han är inriktad på att söka utbildningar runt säkerhet.
Citera
2025-12-24, 23:16
Medlem
Joakwims avatar
Programmering är ju väldigt osexigt nu när alla tror att AI kommer ta över. Jag vet inte men misstänker att det kan vara en dipp i antalet sökande till sådana utbildningar. Jag tror att behov av programmerare som använder sig av AI finns kvar. Kan vara så att just nu är det gyllene tillfälle att bli programmerare, medans massan fortf tror att det är ett jobb som håller på dö ut.

Regelrätta kodapor kanske inte kommer vara lika relevant framgent, så YH för programmering tror jag inte på. Men civ.ing tror jag fortf starkt på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in