Det som är att satsa på är AI och ML (Machine Learning). En jävla massa programmering, algoritmer etc. Skitkul om du frågar mig.
Säkerhetsbranschen inom IT-system är ett stensäkert kort. Så om han vill detta så ska han köra. Jag tycker förstås att han ska köra på exakt vad han vill bara han skaffar sig en riktig utbildning. Vilket du kan läsa vidare om här nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
NattenMorgonen
Givetvis läser vi på om detta på hemsidor för både högskolor och yh anordnare, men ser gärna idéer från er här på forumet.
Aldrig aldrig aldrig en YH-utbildning. Aldrig ALLLLLLDRIIIIIG. För helvete!
Det ska vara en högskole eller universitetsutbildning. Alltid alltid alltid.
Det finns massa skäl till varför. Kort bara några.
YH-utbildning är folk av någon jävla anledning alltid missnöjda med. I dagens samhälle så leder det inte till så speciellt mycket jobb heller.
Högskola som KTH eller Chalmers gör att ungen får en riktigt utbildning med grym kunskap så ungen blir ordentligt utbildad.
Jag anser att han ska läsa civilingenjör med någon inriktning mot AI. Grundprogram bör vara Elektro, Teknisk Fysik eller (Teknisk) Matematik. Sen blir det som sagt när han väljer inriktning något som har med AI att göra. Då är han på en sån hög nivå att han kan bli en grym programmerare för utveckling av AI system för robotics, militära system, självkörande bilar men även säkerhet (som även de ingår i de föregående valen).
Det är vad ni också borde anse. Men om han vill läsa civ.ing för Kemi eller väg å vatten eller den där trista gamla Maskin så är det så klart det han ska göra. Det enda vetot ni ska ha är att han ska totalförbjudas att läsa YH.
Säg att om han börjar på en YH så slänger ni ut honom och bryter kontakten för all framtid.