2025-12-14, 19:38
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/2WZDgFYZfIDnS2RhmDKJbR/laekare-kritisk-mot-foersaekringsradgivare-ger-de-svar-bolagen-vill-ha

Citat:
Åtta år efter terrordådet på Drottninggatan får Stig Westlund, som blev sjukskriven för PTSD efter attentatet, besked om att han nekas ersättning från Trygg-Hansa.
Det efter att försäkringsbolaget tagit in nya rådgivare varje gång den tidigare bedömt till Stigs fördel – ett tillvägagångssätt som kritiseras av experter.

Citat:
Men när rådgivaren konstaterar att Stigs sjukskrivning beror på terrordådet tar de in en ny rådgivare. Och när den gör samma bedömning tar de in ännu en och sen ytterligare en.

Jag tycker bolaget beter sig svinaktigt. Vad tycker ni?
Citera
2025-12-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.tv4.se/artikel/2WZDgFYZfIDnS2RhmDKJbR/laekare-kritisk-mot-foersaekringsradgivare-ger-de-svar-bolagen-vill-ha

Sådan är kapitalismen.

Försäkringsbolag är precis som alla bolag drivna av stt maximera vinsten.
Citera
2025-12-14, 19:47
Medlem
Hörde detta, det är helt galet. 4 st utredare för att Trygg Hansa inte gillar vad dom säger.

Jag kommer se till att alla jag känner som har Trygg Hansa kommer avsluta sina försäkringar hos dom.
Tyvärr så tror jag inte man kan lita på andra försäkringsbolag heller.
Citera
2025-12-14, 19:50
Medlem
okok1s avatar
Sunk cost fallacy? Hade nog varit billigare att bara ge han det han har rätt till från första början.
Citera
2025-12-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11

Den här negativa publiciteten lär snarare göra att de tappar kunder?
Citera
2025-12-14, 19:55
Avslutad
Sjukskrivning för PTSD? Man ska inte sjukskrivas utan ut bland människor igen så livsglädjen tänds.

Även om det inte hör till tråden så kanske du läser detta Stig. Man kan självmedicinera bort PTSD till stor grad även om det kräver en del självuppoffringar.
Citera
2025-12-14, 19:55
Medlem
kalkryggars avatar
Borde han inte kunna anmäla bolaget någonstans? Han måste ju sitta på ett antal beslut från "rådgivare" som anser att han har rätt till det.

Den intressanta frågan är vad är det för rövhålsmänniskor som driver processen på det är viset? De borde hängas ut offentligt.
Citera
2025-12-14, 19:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Sjukskrivning för PTSD? Man ska inte sjukskrivas utan ut bland människor igen så livsglädjen tänds.

Även om det inte hör till tråden så kanske du läser detta Stig. Man kan självmedicinera bort PTSD till stor grad även om det kräver en del självuppoffringar.

Han kanske inte kan utföra sitt jobb på ett säkert sätt pga sjukdomen.
Citera
2025-12-14, 20:01
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hörde detta, det är helt galet. 4 st utredare för att Trygg Hansa inte gillar vad dom säger.

Jag kommer se till att alla jag känner som har Trygg Hansa kommer avsluta sina försäkringar hos dom.
Tyvärr så tror jag inte man kan lita på andra försäkringsbolag heller.
Ja det är verkligen inte värt att vara försäkrad hos ett bolag som sedan inte betalar ut pengar vid sjukskrivning.

Alla människor genomgår kriser i sina liv, skillnaden mellan en kris och ett trauma handlar om att man kan hantera krisen men inte det som traumatiserar en.

Stigs ålder framkommer inte men majoriteten vuxna människor kan hantera den kris det innebär att en förälder avlider utan att behöva gå sjukskrivna i ett decennium sedan.

Jag har själv definitivt haft PTSD och som långtidssjukskriven förlorat en förälde rmed enorma belastningar vid min förälders bortgång såsom myndighetsdiskriminering, förskingring av arv medan jag kämpat helt ensam samtidigt som jag var i slutet av en turbulent relation som drivit mig på kanten till galenskap. Jag klarade ändå av att bara några månader efter min pappas bortgång plugga och få enbart A och B i betyg, samtidigt som jag då stod i mitten av juridiska problem, egna dåliga relationer osv.

PTSD är något helt annat att kämpa med. Men folk fattar inte.
Citera
2025-12-14, 20:03
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Samtidigt som Kryckmannen kan studsa runt på gatorna dagarna i ända men som anses för sjuk för att jobba. Kanske inte samma försäkringsbolag men vi alla vet att svenskar behandlas sämre än invandrare i Sverige.
Citera
2025-12-14, 20:04
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan

Vilket jävla skitsnack du kommer med. PTSD är något som pågår 24/7 och handlar inte om en liten depression utan att hjärnan tror att du lever i ett krig mer eller mindre.

Nej det kan man inte.. PTSD påverkar hela livet och alla förmågor samt sömnen. Man ska absolut inte "självmedicinera" eftersom du redan är på gränsen av allt med sådan problematik. Det är farligt.
Citera
2025-12-14, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Vilket jävla skitsnack du kommer med. PTSD är något som pågår 24/7 och handlar inte om en liten depression utan att hjärnan tror att du lever i ett krig mer eller mindre.

Nej det kan man inte.. PTSD påverkar hela livet och alla förmågor samt sömnen. Man ska absolut inte "självmedicinera" eftersom du redan är på gränsen av allt med sådan problematik. Det är farligt.
Det hela handlar om att göra sig av med stress, inklusive att ta det varsamt eller sluta helt med gluten, koffein, nikotin och så vidare som ger upphov till stress.

Eftersom olika substanser påverkar utsöndringen av adrenalinen, som t. ex kaffe gör, blir det samma biokemiska respons i kroppen som om du skulle reagera på yttre stimuli.

Tyvärr är det moderna samhället väldigt svårt att hantera stress i och på den vägen är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in