2025-12-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, det är rätt vanligt att folk blir traumatiserade av det.

Om man är en liten bög kanske.
Citera
2025-12-14, 13:29
Medlem
Citat:
Det är ju rätt hög ironi här. Det märks ju genomgående i tråden att du inte är speciellt insatt alls utan mest bara vill skrika ut din frustration över saker du inte förstår.

Behöver inte bjäbba, läs saker från början. Jag tar in t.ex. att kumulationsprincipen måste införas igen. Inget konstigt, folk vet olika.

Det är t.ex. något du får lära dig nu och då blir det ju bättre.
Citera
2025-12-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför ljuger du? USA har snarare tvärtom. Där plusas straffen för alla brotten på varandra och så döms du till den sammanlagda strafftiden.
Som jag sa så förekommer både och. Enligt de siffror jag kunde hitta så är det runt 50% av de fallen där någon som döms för flera brott får straffen consecutive istället för concurrent.

Så även USA har mängdrabatt.

Sen finns även consecutive i UK exempelvis, men man tillämpar även ett tak på det sammanlagda, så att du till exempel skulle kunna få två år för en misshandel och sex år för tre, men om du döms för tio misshandelsbrott så är maxstraffet för misshandel ändå tio år oavsett hur många brotten är. Det är också en sorts mängdrabatt som kallas för totality principle.

Citat:
Jag efterfrågar fortfarande källa på att "alla moderna demokratier" tillämpar mängdrabatt.
Jag tänker inte leta rätt på någon lista som säger exakt just det. Vete fan om det ens finns, för det är en självklarhet. Skulle du även kräva att jag letar rätt på en källa som säger att alla moderna samhällen har någon form av trafikregler?

Du får hemskt gärna hitta ett enda land (som är en någorlunda modern demokrati) som totalt saknar någon form av mängdrabatt.

Citat:
Jag ville mest belysa att svenskar är mer utsatta för brott mot av invandrare än tvärtom. Hatbrott mot invandrare är en extremt liten företeelse i Sverige idag.
Ok
Citera
2025-12-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Om man är en liten bög kanske.
Kanske det. Spelar det någon roll i så fall? Det är hur som helst hyfsat vanligt.
Citera
2025-12-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Behöver inte bjäbba, läs saker från början. Jag tar in t.ex. att kumulationsprincipen måste införas igen. Inget konstigt, folk vet olika.

Det är t.ex. något du får lära dig nu och då blir det ju bättre.
Nej, jag fick inte lära mig någonting alls av det här inlägget. Du kan titta dig i stjärnorna efter att kumulationsprincipen skulle återinföras. Det kommer inte hända. Det är i stort sett bara byfånar som tycker det. Ingen som förstår effekterna av den tycker den ska återinföras.
Citera
2025-12-14, 13:36
Medlem
Citat:
Kanske det. Spelar det någon roll i så fall? Det är hur som helst hyfsat vanligt.

Nej, det är inte vanligt. En vuxen man som får en smäll på käften glömmer det relativt fort och går vidare med sitt liv.
Citera
2025-12-14, 13:41
Medlem
Citat:
Nej, jag fick inte lära mig någonting alls av det här inlägget. Du kan titta dig i stjärnorna efter att kumulationsprincipen skulle återinföras. Det kommer inte hända. Det är i stort sett bara byfånar som tycker det. Ingen som förstår effekterna av den tycker den ska återinföras.

Snacka om att försöka trolla, de var genomskinligt. Du kan ringa upp mig sen när kumulationsprincipen har införts.
Citera
2025-12-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Nej, det är inte vanligt. En vuxen man som får en smäll på käften glömmer det relativt fort och går vidare med sitt liv.

Vissa fick en smäll på käften, en annan blev grovt misshandlad. Han trodde själv att han skulle dö, det kan nog vara traumatiserande.
Citera
2025-12-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Snacka om att försöka trolla, de var genomskinligt. Du kan ringa upp mig sen när kumulationsprincipen har införts.
Visa mig ett enda europeiskt land som fullständigt saknar mängdrabatt. När du insett att det inte finns kan du fundera på varför.
Citera
2025-12-14, 16:16
Medlem
Citat:
Visa mig ett enda europeiskt land som fullständigt saknar mängdrabatt. När du insett att det inte finns kan du fundera på varför.

Tråkigt att ni idioter ska vara så envisa med att bevisa att ni är just idioter. Det går väl i hand med vad ni själva också samtidigt påstår att ni är och er insatthet. Totalt hjärndöda fruktlösa konversationer, pratar hellre med en get.

Läs artikeln nedan:

https://omni.se/man-tros-ha-valdtagit-sin-styvdotter-over-240-ganger/a/JOWBLX

Ur atikeln:

"En svensk man känd från ett realityprogram på tv står åtalad för över 240 våldtäkter mot sin styvdotter, rapporterar Expressen. Övergreppen ska ha pågått under fyra år från det att flickan var tolv år gammal.

– Det hände frekvent. Varje vecka, har flickan berättat i förhör.

En del av bevisningen mot mannen är ett telefonsamtal med flickan där han ger sin bild av det som skett, och som hon spelade in utan att han visste om det.

”Då var du ett barn men i mina jävla ögon var du en vacker ung dam som var beroende av mig. Du hade någonting som jag ville ha”, säger han bland annat.

Åklagaren säger att han kommer att yrka på ett långt fängelsestraff, minst tio år.

Mannen nekar till brott."

Vill du själv ta dig en "funderare" kring straffet minst tio år för 240 barnvåldtäkter?

Det finns en mycket god chans att kumulationsprincipen kommer tillbaka. (I någon form.) Speciellt när regeringen och S försöker tävla om vem som är hårdast gällande brottsligheten. Finns goda chanser till att både SD, M och KD vill ha tillbaka kumulationsprincipen i någon grad med tanke på de artiklar som uppdagas. Inser du inte detta så är du nog både blind o dum.

Att man får tillbaka kumulationsprincipen är det nog väldigt många SDare som vill, bland annat jag själv. Det är helt rätt så de allra sjuka grövsta brottslingarna får långa straff. För att förklara ytterligare då, om ett partis väljare vill något så finns det stor chans att partiet också kommer börja driva den politiken för att vinna ytterligare popularitet och lojalitet hos sina väljare.

Steget därefter att SD då förklarar för M och KD att kumulationsprincipen är nödvändig för att vinna legitimitet i trygghetsfrågor samt att straffa de värsta brottslingarna med ett straff som offret kan känna sig nöjd med är då inte så orealistiskt.

God jul på dig horunge!
Senast redigerad av Vintageman 2025-12-14 kl. 16:37.
Citera
2025-12-14, 23:28
Medlem
senhackarens avatar
Hoppas var och en får dela cell med varsin Simon Adebisi som ger dom en afrikansk bestraffning. Såg ju hur det gick för Schibetta i fängelseserien oz.
Citera
2025-12-15, 17:22
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Du missminner dig. Mängdrabatten har inte tagits bort, och det kommer den aldrig göras heller. Alla som har förmåga till lite nyanstänkande förstår varför det skulle vara helt orimligt att ta bort den.

Det finns en anledning att den existerar i alla moderna demokratier.

Jag förstår din poäng. Låt säga att man begår 10 fall av skattefusk a la 6 år, det skulle leda till 60 års fängelse.

Men om man nu får 4-6 år för att sedan upprepa det hela om och om igen (jag har alltid varit för progressiva straff) så får du plussa på dina tidigare straff med det nya. Så nu sitter du 8-12 år istället. Fortsätt och du är nu uppe i 16-24 år. All tid du dömts för ska plussas på din nya tid.

Slå någon på käften och få 1 år fängelse.. Fine det blir 24+1 år p.g.a. dina tidigare straff. Slår du någon på käften då ? Näh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in