Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
Du har konstant haft fel i så många av dina inlägg och det upphör aldrig. Det är självklart inte moms på guld för investering och det jag skrev hade inget med spread att göra. Du är så totalt okunnig om allt och ändå fortsätter du.
Du betalar ingen skatt på guld eller något annat om du inte gjort en vinst, om du gör det så har du gjort fel.
Undantaget är isk och kf, och du väljer själv. Jaja, man kan inte köpa fysiskt guld med isk...
Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
Om jag köper guld för min beskattade lön är det min egendom, men om jag sedan byter en del av guldet mot en bil som någon annan äger blir jag beskattad för en påhittat vinst av guldet. Mitt guld har inte förändrats men staten påstår att jag gjort en vinst och beskattar mig igen.
Men om guldets värde ökat så har du gjort en vinst.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
Det baseras på att de värderar guldet i SEK och försvagar SEK genom att trycka mer SEK, då stiger priserna på allt och då hävdar de att man gjort vinst som beskattas. Men nej, mitt guld som jag köpte har inte förändrats, det är exakt lika många gram som när jag köpte, finns ingen verklig vinst där.
Ditt guld väger lika mycket som det gjorde när du köpte det, men värdet av guldet ökar eller minskar i värde, och när du säljer det så får du betala skatt på värdeökningen i exempelvis sek som du fått.
Du behöver inte sälja ditt guld, och då betalar du ingen som helst skatt. Vi har ingen förmögenhetsskatt i Sverige.
Isk är ett alternativ till att betala skatt på vinst, du väljer själv vilket du anser är mest förmånligt för dig.
Handlar det om att du köpt fysiskt guld och inte riktigt förstått hur det funkar? Du borde lyssna på oss lite mer initierade investerare...