Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jag är också för en grundläggande beskattning, för annars kan vi ju uppenbarligen inte ha något gemensamt i ett moderns samhälle. Men det jag ogillar är när man beskattar privatpersoners pengar flera gånger. Totalt orimligt att man betalar skatt på olika former av sparande, oavsett om det är skatt på ränta eller skatt på värdepappersutveckling, så är det orimligt då pengarna man använt till sparandet redan blivit kraftigt beskattade till att börja med.
Du väljer ju faktiskt själv om du vill ha skatt på redan skattade pengar eller på värdeutvecklingen (isk eller af). I mitt fall är isk det mest förmånliga, det har i alla fall varit det hittills, så då väljer jag det, även om man kan se det som att jag skattar för redan skattade pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Exempel på sådant som ligger extremt långt ifrån kärnan är mello i SVT. Även tanken på att statligt finansierad media kan granska statens makthavare är helt absurd.

Mycket av det som svenskar tycker är självklart att finansiera med skatt ligger extremt långt ifrån statens kärna och det gör dem till kommunister i tanke.
Betalar gärna för ren public service, med att behöva betala för nöjesprogram på skatten är bara sjukt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-14 kl. 10:45.
Citera
2025-12-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför inte? Om du har tillräckligt men kapital vars ränta överstiger en vanlig knegarlön så bidrar du extremt mycket till ekonomisk tillväxt. Sannolikt mer än vad du hade gjort om du haft ett vanligt knegarjobb. Detta kapital använder ju banken för att göra affärer med så att de kan gå med vinst, betalar ut löner till sin anställda m.m.
Tror många missar att pengarna används till någon form av konsumtion även om de finns på sparkonto eller i värdepapper. De ligger ju inte i guld som jag har i garderoben.
Citera
2025-12-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du väljer ju faktiskt själv om du vill ha skatt på redan skattade pengar eller på värdeutvecklingen (isk eller af). I mitt fall är isk det mest förmånliga, det har i alla fall varit det hittills, så då väljer jag det, även om man kan se det som att jag skattar för redan skattade pengar.

Betalar gärna för ren public service, med att behöva betala för nöjesprogram på skatten är bara sjukt.

Även med AF så är det redan beskattad lön som investeras och leder till mer beskattning. Lön som redan har blivit beskattad bör bara fria pengar som man har full äganderätt till och som inte kan konfiskeras igen.

Om jag t.ex. köper guld för min beskattade lön och sedan byter det guldet mot någon annan egendom som en annan person äger ska inte staten ha rätt att konfiskera mina tillgångar igen. Guldet är mitt, jag har äganderätt till det och ska få använda det som jag vill utan mer konfiskation.

Om du gärna betalar för SVT så ska du förstås kunna göra det med din redan beskattade egendom, men andra ska inte tvingas till det bara för att du gillar det. Lägre skatter innebär större inflytande över hur sina surt förvärvade pengar används.
Citera
2025-12-14, 11:00
Medlem
Citat:
Även med AF så är det redan beskattad lön som investeras och leder till mer beskattning. Lön som redan har blivit beskattad bör bara fria pengar som man har full äganderätt till och som inte kan konfiskeras igen.

Om jag t.ex. köper guld för min beskattade lön och sedan byter det guldet mot någon annan egendom som en annan person äger ska inte staten ha rätt att konfiskera mina tillgångar igen. Guldet är mitt, jag har äganderätt till det och ska få använda det som jag vill utan mer konfiskation.

Om du gärna betalar för SVT så ska du förstås kunna göra det med din redan beskattade egendom, men andra ska inte tvingas till det bara för att du gillar det. Lägre skatter innebär större inflytande över hur sina surt förvärvade pengar används.
Om du har ett af så skattar du för vinsten du gör på dina skattade pengar. Du väljer själv hur du vill göra. Om du tycker det är jobbigt att skatta för din vinst så ser du bara till att inte få någon vinst, och ha kapitalet på ett af. Lätt som en plätt men knappast fiffigt.

Och skatten till public service dras inte från redan beskattade pengar.

Tror få länder har något så fantastiskt som isk, och nu ännu mer förmånligt med upp till 300k helt skattefritt. Men visst, någon tog upp några exempel på länder där vinst på värdepapper var helt skattefritt, även om jag inte kollat upp om det stämmer.

Hur som är isk riktigt bra.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-14 kl. 11:03.
Citera
2025-12-14, 11:03
Medlem
Citat:
Om du har ett af så skattar du för vinsten du gör på dina skattade pengar. Du väljer själv hur du vill göra. Om du tycker det är jobbigt att skatta för din vinst så ser du bara till att inte få någon vinst, och ha kapitalet på ett af. Lätt som en plätt men knappast fiffigt.

Och skatten till public service dras inte från redan beskattade pengar.

Om jag köper guld för min beskattade lön och sedan byter en del av det guldet mot något som en annan person äger så blir jag beskattad igen. Jag kan inte använda min egendom utan ytterligare beskattning. Det innebär att äganderätten inte respekteras.

Konsumtion av SVT som du gillar bör förstås vara frivilligt, du betalar om du vill ha det.
Senast redigerad av ZenFinancier 2025-12-14 kl. 11:06.
Citera
2025-12-14, 11:07
Medlem
Citat:
Om jag köper guld för min beskattade lön och sedan byter en del av det guldet mot något som en annan person äger så blir jag beskattad igen. Jag kan inte använda min egendom utan ytterligare beskattning.

Konsumtion av SVT som du gillar bör förstås vara frivilligt, du betalar om du vill ha det.
Du bör nog fråga tingsrätten om du kan få en god man.

https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/ansok-om-god-man/
Citera
2025-12-14, 11:08
Medlem
Citat:
Du bör nog fråga tingsrätten om du kan få en god man.

https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/ansok-om-god-man/

Du bör inte debattera om du saknar argument.
Citera
2025-12-14, 11:12
Medlem
Citat:
Du bör inte debattera om du saknar argument.
Vad ska jag ha för argument? Handlar det om att du köpt guld och därför får betala moms och dessutom inte förstått att det är en jävla spread på fysiskt guld? Då har jag bara att beklaga. Jag har skrivit om det här i andra trådar, men mest fått mothugg.

Det är inte skattesystemet det är fel på i ditt fall. Tråden handlar för övrigt om isk och att någon anser att det ska finnas ett maxbelopp på det kontot, antagligen för att det är riktigt förmånligt, trots att du betalar skatt på redan betalade pengar, men du väljer själv.

Men för fan, köp inte fysiskt guld mer än som smycken.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-14 kl. 11:19.
Citera
2025-12-14, 11:20
Medlem
Citat:
Vad ska jag ha för argument? Handlar det om att du köpt guld och därför får betala moms och dessutom inte förstått att det är en jävla spread på guld som man handlar? Då har jag bara att beklaga.

Det är inte skattesystemet det är fel på i ditt fall. Tråden handlar om isk.

Du har konstant haft fel i så många av dina inlägg och det upphör aldrig. Det är självklart inte moms på guld för investering och det jag skrev hade inget med spread att göra. Du är så totalt okunnig om allt och ändå fortsätter du.

Om jag köper guld för min beskattade lön är det min egendom, men om jag sedan byter en del av guldet mot en bil som någon annan äger blir jag beskattad för en påhittat vinst av guldet. Mitt guld har inte förändrats men staten påstår att jag gjort en vinst och beskattar mig igen.

Det baseras på att de värderar guldet i SEK och försvagar SEK genom att trycka mer SEK, då stiger priserna på allt och då hävdar de att man gjort vinst som beskattas. Men nej, mitt guld som jag köpte har inte förändrats, det är exakt lika många gram som när jag köpte, finns ingen verklig vinst där. Fiktiva vinster skapas genom att försvaga SEK. Detta trots att SEK inte ens är inblandat när jag byter mitt guld mot annan egendom.
Senast redigerad av ZenFinancier 2025-12-14 kl. 11:27.
Citera
2025-12-14, 11:34
Medlem
Citat:
Du har konstant haft fel i så många av dina inlägg och det upphör aldrig. Det är självklart inte moms på guld för investering och det jag skrev hade inget med spread att göra. Du är så totalt okunnig om allt och ändå fortsätter du.
Du betalar ingen skatt på guld eller något annat om du inte gjort en vinst, om du gör det så har du gjort fel.

Undantaget är isk och kf, och du väljer själv. Jaja, man kan inte köpa fysiskt guld med isk...

Citat:
Om jag köper guld för min beskattade lön är det min egendom, men om jag sedan byter en del av guldet mot en bil som någon annan äger blir jag beskattad för en påhittat vinst av guldet. Mitt guld har inte förändrats men staten påstår att jag gjort en vinst och beskattar mig igen.
Men om guldets värde ökat så har du gjort en vinst.

Citat:
Det baseras på att de värderar guldet i SEK och försvagar SEK genom att trycka mer SEK, då stiger priserna på allt och då hävdar de att man gjort vinst som beskattas. Men nej, mitt guld som jag köpte har inte förändrats, det är exakt lika många gram som när jag köpte, finns ingen verklig vinst där.
Ditt guld väger lika mycket som det gjorde när du köpte det, men värdet av guldet ökar eller minskar i värde, och när du säljer det så får du betala skatt på värdeökningen i exempelvis sek som du fått.

Du behöver inte sälja ditt guld, och då betalar du ingen som helst skatt. Vi har ingen förmögenhetsskatt i Sverige.

Isk är ett alternativ till att betala skatt på vinst, du väljer själv vilket du anser är mest förmånligt för dig.

Handlar det om att du köpt fysiskt guld och inte riktigt förstått hur det funkar? Du borde lyssna på oss lite mer initierade investerare...
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-14 kl. 11:38.
Citera
2025-12-14, 11:40
Medlem
Citat:
Du betalar ingen skatt på guld eller något annat om du inte gjort en vinst, om du gör det så har du gjort fel.

Undantaget är isk och kf, och du väljer själv.

Men om guldets värde ökat så har du gjort en vinst.

Ditt guld väger lika mycket som det gjorde när du köpte det, men värdet av guldet ökar eller minskar i värde, och när du säljer det så får du betala skatt på värdeökningen i exempelvis sek som du fått.

Du behöver inte sälja ditt guld, och då betalar du ingen som helst skatt. Vi har ingen förmögenhetsskatt i Sverige.

Isk är ett alternativ till att betala skatt på vinst, du väljer själv vilket du anser är mest förmånligt för dig.

Du förstår inte statens upplägg här.

1. De mäter upp ett fiktivt värde av guldet och även aktier i SEK.

2. Sedan sänker de värdet av SEK genom att trycka mer SEK.

3. Då krävs det mer SEK för att köpa samma sak och staten påstår då att vi gjort vinst trots att det är en försvagning av SEK som de har skapat medvetet. Detta är alltså inte verkliga vinster, det är luft som staten har skapat för att kunna beskatta påhittade vinster som inte finns i verkligheten. Ju svagare SEK desto mer skatt.
Senast redigerad av ZenFinancier 2025-12-14 kl. 11:45.
Citera
2025-12-14, 11:47
Medlem
Citat:
Du förstår inte statens upplägg här.

1. De mäter upp ett fiktivt värde av guldet och även aktier i SEK.

2. Sedan sänker de värdet av SEK genom att trycka mer SEK.

3. Då krävs det mer SEK för att köpa samma sak och staten påstår då att vi gjort vinst trots att det är en försvagning av SEK som de har skapat medvetet. Detta är alltså inte verkliga vinster, det är luft som staten har skapat för att kunna beskatta påhittade vinster som inte finns i verkligheten.
1. Svenska kronan har stärkts rejält mot USD. Har du totalt missat det?

2. Om du inte får någon vinst så betalar du naturligtvis ingen skatt för något du inte fått. Undantag isk, och då väljer du själv.

Jag känner att du helt saknar koll på hur det fungerar.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-12-14 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in