Detta kommer bli en diskussionstråd.
Det är också av en sådan situation och ämne där man behöver sätta sig in i många olika punkter för att kunna ta del av vad som händer i tråden. Vill ni inte göra det så ber jag er lämna tråden med en gång för att svara i någon av de andra hundra trådarna på forumet där ämnet som behandlats är mindre komplicerat och lättbemött.
Bra, då har vi det avklarat.
Artikel som ämnet behandlar:
https://omni.se/nazister-doms-for-valdturne-i-stockholm/a/kwqq0X
Som det står i artikeln så döms dessa tre män för tre olika misshandlar på samma kväll och där attackerna har för det första varit oprovocerade och enbart ägt rum för att gärningsmännen inte tyckte om hudfärgen på de drabbade. För mig är det självklart att straffen har blivit alldeles för låga då männen fick 3 - 3 år 8 månaders var och en för dessa attacker. Men det föder också en ren ilska och frustration i sig att det som skulle blivit ett paradigmskifte för så många av oss inklusive mig själv, något som gång på gång verkar utebli när det kommer till praktiken. Det verkar som ibland funkar de blågulas politik och ibland funkar det inte, det är liksom lite upp till chans och domstolarna kan döma efter kokostraffsatser fortfarande.
P.g.a. detta så tänker jag att vi smäller två flugor i en smäll genom att jag börjar och ge min version på vad för straff som kan vara lämpligt just i detta fallet då jag tycker fallet i sig är ett intressant mål för diskussion just p.g.a. hur låga straffen är i förhållande till just denna mycket specifika typ av brott.
För att kunna diskutera straff så måste man först sätta sig in i situationen i sig, fakta om gärningsmännen och faktan gällande situationen för offret:
Jag börjar:
1. Offren har inte haft chans att kunna försvara sig då de alltid har varit tre mot en och där gärningsmännen också tränar kampsport aktivt, detta gör de samtidigt som de ingår i en nazistisk extremmiljö och där rashat är en av grundpelarna.
2. Offret har varit helt oskyldigt och ibland även i sittande position dessutom, vilket gör övertag ännu högre för gärningsmännen, t.ex. i tunnelbanan. Där offren då också varit fast bland säten och andra hinder, vilket bildar ett hörn för offret att va inträngt i.
3. Med tanke på gärningsmännens kampsports utbildning, numerära överläge och inträngingstaktik samt ideologisk driva hat mot folk med annan hudfärg så skulle självförsvar snarare vara något som skulle göra misshandel ännu värre. Detta gör att också att handlingen bör ses som extra omänskligt då offret enbart kan välja mellan att bli antingen misshandlad eller göra motstånd och bli grovt misshandlad. Med då påföljder för resten av livet eller t.o.m. koma och död.
4. En av gärningsmännen hävdar i ett av sina domstolssvar när han får frågan om medlemskapet i Aktivklubben och varför han är med där, då svarar han: "För att han ville vara den bästa versionen av sig själv."
I detta svar så kan man se att de finns en diskrepans mellan gärningsmannens handlande i livet och vad flesta anser vara att sträva mot att vara den bästa versionen av sig själv. I min värld och de flesta andras värld så är strävan mot vara den bästa versionen av sig själv något som innefattar att vara en bra människa, att hjälpa andra, att ha starka mentaliteter och ordspråk att leva efter som gör en själv och ens liv fruktbart.
I det svarat som en av gärningsmannen ger och i förhållande till hur han agerar så kan man se att psykisk vård och rehabilitering är något som skulle kunna vara mycket aktuellt som en del av straffet.
Så, då kan vi börja diskutera straff.
I med att gärningsmännen har fått runt 3 år var så kan man ju börja tänka att de kanske har varit 1 år för en misshandel. Till o börja med är detta för lågt att ha som straff för en oprovocerad misshandel från tomma intet. Och är inte ett straff som avskräcker ideologiska hjärntvättade extremister som dessa att begå brott i samhället på en vardaglig basis.
Enligt de punkter jag raddade upp förut så kan man, enligt mig allafall, se att ett ett 10 årigt straff för varje kumpan är att dela ut istället. Där tvångsvård också är en del av rehabiliteringen och gärningsmännen enbart kommer ut efter dessa 10 år om de är rehabiliterade. Gärningsmännen bör också få god tillgång till att ställa om sitt liv till det positiva för att kunna bilda en konstruktivitet i dom istället för destruktivitet och hat. Där kan man ha Norska fängelsesystem som förebild. Men det är ju en annan fråga och diskussion men som också är intressant.
Vad tycker ni om allt detta? Man bör ju också tänka lite på vad det är egentligen som händer med de "förbättringar" som skedde och "straffhöjningar"? Vad är det dom har höjt om straffet blir detta?
Misshandel i de flesta länder är högre en 1 år i genomsnitt. Man kan börja kvida om att det är kanske 2 år de fått för den grova misshandeln och sedan kanske några månader för en putt, en örfil eller en enstaka käftsmäll på andra offer. Men då blir det samma problematisering, 2 år för en grov misshandel är alldeles för lågt speciellt med offrets situation i åtanke, numerära underläge, hur offret var placerat, gärningsmännens kampsportsutbildning och även ideologiskt drivna hat.
Straffen blir helt enkelt inte avskräckande från att det helt plötsligt att ska bli vardag med sånna här överfall när straffen är så låga.