Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-09, 09:19
Medlem
nonameds avatar
Du utvecklas hela livet.
Citera
2025-12-09, 18:30
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Så jävla sant!

I övrigt en sorts självsäkert lugn tycker jag. Allt behöver inte vara perfekt, det kan få vara ok.
Mmm, förr var allting svart eller vitt, nu är det en lång gråskala.
Citera
2025-12-10, 00:12
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Information som integreras och berikar nya perspektiv bidrar till helheten utan begränsningar. Att besitta kunskap innebär att kunna ta in och förstå dess betydelse. Ju äldre man blir, desto mer inser man.
Citera
2025-12-10, 00:52
Medlem
NorthSNKRs avatar
Blivit mindre konflikträdd och ängslig om vad andra tycker om en, kombinerat med bättre social smidighet för att jämna ut det förstnämnda.
Citera
2025-12-10, 00:59
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Man blir bättre på att inse att livet är ganska kort. Och då gäller det att njuta av den tid som är kvar innan man hamnar under vård på ett skruttigt kommunalt demensboende med oregelbundna blöjbyten.
Citera
2025-12-10, 17:09
Medlem
Min egen erfarenhet antyder med viss tydlighet att oförmågan att erkänna fel i regel är vanligare i yngre åldrar. I de fallen tycks självkorrigering ofta uppfattas som ett personligt nederlag snarare än som en naturlig del av lärande och intellektuell utveckling. Med ökande ålder och erfarenhet förbättras denna förmåga vanligtvis, i takt med att perspektiv breddas och förståelsen för den egna fallibiliteten mognar.

Det är dock viktigt att notera att den utvecklingen inte är universell. Även om många individer i takt med högre ålder utvecklar både större självkritik och beredskap att öppet ompröva tidigare ställningstaganden, finns det undantag där den förmågan förblir begränsad eller uteblir helt.

I de mest problematiska fallen handlar det om individer som inte ens förmår uppfatta att deras ståndpunkt är felaktig, oavsett hur omfattande och verifierbar evidens de konfronteras med. Vanligare — men knappast mindre bekymmersamt — är dock de intermediära fallen, där insikten om det egna misstaget för länge sedan synes ha infunnit sig, men där viljan att erkänna det, i synnerhet inför andra, konsekvent uteblir. Resultatet blir en ihärdig försvarsställning som drivs mindre av faktisk övertygelse än av oviljan att offentligt medge att man haft fel.

Det mönstret låter sig iakttas med närmast pedagogisk tydlighet inte minst i konspirationsforumet, där ståndpunkter ofta försvaras långt efter att deras empiriska grund har eroderat fullständigt.
Citera
2025-12-14, 08:40
Medlem
McCarthy01s avatar
Man får lättare att kunna skilja på vad som är trams och vad som är vikigt att ta fasta på. Tyvärr verkar mellon vara ett undantag.
Citera
2025-12-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Man får lättare att kunna skilja på vad som är trams och vad som är vikigt att ta fasta på. Tyvärr verkar mellon vara ett undantag.
Precis, men mellon är fan inte trams, eller så har jag bara inte nått åldern där jag tycker mellon är trams.
Citera
2025-12-14, 10:55
Medlem
Sun Rulers avatar
Förhoppningsvis lite visare tack vare mer erfarenhet och mindre ängslig beträffande vad andra tycker och tänker.
Citera
2025-12-14, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mowter
Man pratar ju ofta om allt som försämras med åldern, kondition, minne, snabbhet och annat med. Men det finns ju också saker som utvecklas åt andra hållet.

Vilka egenskaper, färdigheter eller insikter, med mera tycker ni att ni har blivit bättre på genom åren, jämfört med när ni var unga?

Jag visste inte var tråden borde ligga tyvärr.
Tålamodet blir bättre. Man orkar vänta
Citera
2025-12-14, 12:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Man slutar lita på folk.
Citera
2025-12-14, 13:39
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Precis, men mellon är fan inte trams, eller så har jag bara inte nått åldern där jag tycker mellon är trams.

Vissa av oss har alltid tyckt att mellon är trams. Medioker musik som tilltalar mainstream-folket. En fördummande förströelse (opium för folket) som ska hålla fokuset borta från viktigare saker, t.ex. vilka politiska beslut som fattas över våra huvuden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in