2025-12-13, 04:24
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Ofta personer gör det och börjar äta ett kokt ägg varannan timme.
Det är sjukt mkt energi i ägg.
Idioti.

Är du helt väck i skallen?

En grov tumregel är att en kvinna på 70 kg behöver cirka 2200 kalorier per dag, medan en man på 80 kg behöver cirka 2800 kcal.

Energi i ett vanligt ägg
75 Kcal
6,8 g protein
0,7 g kolhydrater
5,1 g fett

Ett kokt ägg motsvarar dessutom mängden mat du kan äta på ett ungefär.
Citera
2025-12-13, 06:41
Medlem
Rökning...
Alkohol ...
Solen...
Kost mat ... skärp mat
Socker godis snask...

Spänd och depression...

Stress ...

Sover lite

Dataskärm... mobil...

Kudde smutsiga...

Dusch varmt varje dag och varm sov rum...

Lat passivitet....

Det åldras snabbare...

Om du sköter dig rätt då åldrats du inte... Undvik alla fel...
Citera
2025-12-13, 11:26
Medlem
Kan tycka oavsett hur man gjort sin viktnedgång, så är det många som såg bättre ut innan, när de hade lite mer hull. Många ser tärda och rynkiga ut. Vissa känner man knappt igen! Det är kanske det som stör också att man själv är ovan vid nya looken
Citera
2025-12-13, 11:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det brukar väl komma som ett brev på posten utifrån de fall jag sett. Det är därför det är ett bättre alternativ att arbeta med den bakomliggande problematiken med varför vissa människor överäter först och främst. Och sedan gå ner i lugn och systematisk takt. Så att kroppen hänger med.

Min kompis försöker tappa kilon. Runt 20 behövs bort. Helst 30. Vikten började staplas på då hen var tvungen att äta högdos kortison under lång tid. Hen har fortfarande kvar kortisonhungern även fast inte tagit på många år. Hen äter numera livsviktig medicin som har biverkning att om magen blir tom, får man extremt ont. Vad gör man då? Sedan har det utvecklats ett sekundärt problem, att använda sötsaker som drog.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Rökning...
Alkohol ...
Solen...
Kost mat ... skärp mat
Socker godis snask...

Spänd och depression...

Stress ...

Sover lite

Dataskärm... mobil...

Kudde smutsiga...

Lat passivitet....

Det åldras snabbare...

Usch då, jag kommer åldras av en kudde, oväntat.
Citera
2025-12-13, 12:19
Medlem
Felpost
Senast redigerad av marageo 2025-12-13 kl. 12:22.
Citera
2025-12-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min kompis försöker tappa kilon. Runt 20 behövs bort. Helst 30. Vikten började staplas på då hen var tvungen att äta högdos kortison under lång tid. Hen har fortfarande kvar kortisonhungern även fast inte tagit på många år. Hen äter numera livsviktig medicin som har biverkning att om magen blir tom, får man extremt ont. Vad gör man då? Sedan har det utvecklats ett sekundärt problem, att använda sötsaker som drog.

Usch då, jag kommer åldras av en kudde, oväntat.
Tipsa om att göra sig av med sockerberoendet, det är inte så svårt som man tror i början. Byt ut allt socker mot frukt och nötter är mitt tips. Ger resultat i sig även om man inte ändrar något annat.
Citera
2025-12-13, 12:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Tipsa om att göra sig av med sockerberoendet, det är inte så svårt som man tror i början. Byt ut allt socker mot frukt och nötter är mitt tips. Ger resultat i sig även om man inte ändrar något annat.

Mm, vi försöker detta. Det finns dock personer i hens omgivning som manipulerar med sötsaker. Det är inte jättebra, hen har svårt att stå emot som det är.
Citera
2025-12-13, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Rökning...
Alkohol ...
Solen...
Kost mat ... skärp mat
Socker godis snask...

Spänd och depression...

Stress ...

Sover lite

Dataskärm... mobil...

Kudde smutsiga...

Lat passivitet....

Det åldras snabbare...

Haha, jo det gör man. Brosket växer hela tiden vilket får effekten att öronen växer någon millimeter, egentligen ännu mindre, 0,002 cm per år. Men det syns. Bästa medlet mot att åldras är att faktiskt inte tänka på det. Det säger nästan ingenting om hälsa. Finns personer som haft eller har cancer som ser väldigt unga och fräscha ut, yngre än sin ålder.
+
,

Man undrar om du ens är svensk, det är extrema stavfel i det du skriver.
Citera
2025-12-13, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är vanligt att patienterna går upp i vikt efter operationen. Inte alla, men många.
Träffade för några år sedan en läkare som jobbat just med sådana här fall, men bytte inrikting eftersom verksamheten gick så rakt emot hans heder och moral.
Ingreppet är egentligen helt onödigt och helt kommersiellt drivet av "vård"bolag som säljer metoden och utrustning för att genomföra den.

Usch det låter hemskt!
Citera
2025-12-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kan tycka oavsett hur man gjort sin viktnedgång, så är det många som såg bättre ut innan, när de hade lite mer hull. Många ser tärda och rynkiga ut. Vissa känner man knappt igen! Det är kanske det som stör också att man själv är ovan vid nya looken
Bara att välja, fet och ful eller smal och fult rynkig. Det sistnämnda går ju att fixa med fillers eller annat. Och skillnaden i hur man mår är enorm, så mycket mer energi. Plus alla hälsofördelar.

Så många fler är överviktiga nu än tidigare att man börjat se övervikt som det normala. Det är rätt sjukt. Har själv fått kommentarer om att jag är väldigt smal trots BMI 22, underviktig är man med BMI under 18,5. Det är väldigt lätt att dra på sig extrakilon av olika anledningar, men så onödigt att låta det gå så långt att det krävs operation/ozempic.
Citera
2025-12-13, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
En tjej jag går på samma mottagning som (mottagningen har INGET med ätstörningar el dylikt att göra) bestämde sig för att betala och genomföra en GB op för 1-2 år sen. Hon var inte överviktig nog för att få den betalad (enligt mig inte överviktig alls, men jag antar att de i Sverige inte genomför dessa op om man inte har ett BMI över ett visst värde, eller?) Jag har inte sett henne på länge, förrän idag. Jag fick en smärre chock. Milt sagt. Från att ha varit en snygg tjej med utstrålning, betalade hon alltså 70000-80000(?) kronor för att komma att se ut som en svårt cancersjuk kvinna i livets slutskede, efter år av cytostatika. Från att se ung ut för sin ålder till gammelmormor.

Det som var absolut allra mest iögonfallande var hennes hy. Jag har aldrig någonsin sett någon som har åldrats så snabbt som hennes, hon är typ i 40-årsåldern någonstans, men hade jag inte vetat hade jag aldrig någonsin gissat på något annat än, som yngst, precis pensionerad. Hon har alltså pyntat för att komma att se ut som en anorektisk pensionär, som pundat hårt hela livet. Det där var den absolut mest sorgliga och katastrofala transformation jag någonsin har skådat, jag blev otroligt påverkad och tagen. Så pass att jag tycker att det är helt sinnessjukt att det är lagligt. Hon förstördes, rätt och slätt.

Det märkliga var att hennes olycka fick mig att känna mig så extremt nöjd med de kilon jag lagt på mig de senaste åren. Fram till 7-8 år sedan var jag väldigt smal och tyckt att det varit lite svårt att fullt acceptera min viktuppgång, även om det knappast gjort mig sömnlös. Jag är visserligen inte överviktig, men från att ha varit underviktig ligger mitt BMI nu närmre övervikt än undervikt, något som jag aldrig trodde skulle ske.

Grejen är att en vän till mig gjorde samma
operation, betald av LT, för ganska många år sen nu (men hon var verkligen kraftigt överviktig) - dock blev det samma resultat för henne. Hon ser idag ut som en 75-åring utan överdrift, istället för 50. Hon säger att operationen är hennes största misstag någonsin i livet, hon isolerar sig och började till och med missbruka alkohol så pass mkt att hon blev av med både arbete och sambo till följd, hon som knappt drack något innan. Hon menar på att operationen generellt var ett totalt missöde och inte bara pga att hon blev att se äldre ut än sin mamma. Det var mkt annat, psyket allmänt, kampen för att få hjälp med att operera bort överflödigt skinn m.m.

Nu har jag en annan vän och släkting som ha övervägt samma op fram och tillbaka länge, och som nu har bestämt sig för att göra denna. Jag kan inte tänka mig att se henne sluta som de jag nämnt för jag tror inte hon skulle greja det psykiskt.

Är det här vanligt?? Hur kan samhället tillåta och tom betala för detta egentligen? Finns det evidensbaserad forskning på att ingreppet är väldigt tillfredsställande i det långa loppet?

Vad är det som gör att denna op verkar slita något så fruktansvärt på utseendet? Även de jag känner till som gjort detta och som INTE missbrukar alkohol åldras ju något extremt - och jag tänker att även om fetma är farligt så säger det väl sig självt att det knappast kan vara särskilt hälsosamt heller för kroppen, att operera sig? För har ingreppet en sådan kraftig påverkan att det yttre blir så djävulusiskt påverkat har jag svårt att tro att insidan inte påverkas. Jag vet att operationen är oåterkallelig- men finns det något man kan göra för att iaf gå upp i vikt igen, jag menar inte tillbaka till fetma men så att man iaf får lite underhudsfett i ansiktet?

Människor som klarar av att gå ned lika mycket UTAN operation blir ju inte att se ut om gammelfarmor/-farfar?!

Varför blir det såhär?
Det är ju som Margareta grääs(lig). Hon har börjat ja Mounjaro och ser mycket äldre ut i ansiktet helt plötsligt
Citera
2025-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag kan tycka att i vissa fall - när ingen annan lösning står till buds - så är operation ett alternativ. Är mer emot att det regelmässigt används när det faktiskt inte finns fysisk anledning. Är överlag emot det här quick fix-samhället vi befinner oss i nu. Man åtgärdar hellre symptomen än den egentliga grundorsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in