2025-12-13, 16:33
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Bilen flyttades över till S några dagar efter beslut om löneutmätning och 2 dagar senare tillbaka till mannen.

Hans bil som skrevs över på S 1/12 har betalningsperiod nov på fordonsskatten. Så skatten skulle vara betald senast 1/12 (om jag förstått rätt).

Transportstyrelsen:

Citat:
Ägarbyte
Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då
skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten
inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker
före det datum skatten ska vara betald.

Som jag förstår det hamnar fordonsskatten på henne & därefter skriver han över bilen på sig själv 2 dgr senare.
Förr el. senare måste han ju ändå betala den - om han vill fortsätta använda bilen.
Senast redigerad av rubbergirl 2025-12-13 kl. 16:37.
Citera
2025-12-13, 16:42
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Hans bil som skrevs över på S 1/12 har betalningsperiod nov på fordonsskatten. Så skatten skulle vara betald senast 1/12 (om jag förstått rätt).

Transportstyrelsen:

Som jag förstår det hamnar fordonsskatten på henne & därefter skriver han över bilen på sig själv 2 dgr senare.
Förr el. senare måste han ju ändå betala den - om han vill fortsätta använda bilen. Men jag tycker detta är talande.
Så om jag förstår det rätt så skrivs bilen över för att hon ska få fordonskatten?
Kan det bli så även om man bara "äger" bilen i 2 dagar? (innan den skrivs över igen)

Det låter ju helt befängt?
(teori)
I så fall, om han är så beräknande så är det ju som sagt inte omöjligt att hennes skulder egentligen är hans, och att han brytit ner hennes psyke till max.
När hon sen får utmätning så känner han att det är dags att lämna henne och kvar står hon helt ensam med nästintill en miljonskuld.

Skulle bryta ner vem som helst kan jag tro, inget försvar att ta med sig sitt barn i det hela dock.
Citera
2025-12-13, 16:48
Medlem
versalers avatar
Han har troligtvis fått lägenhet tidigare men folkbokföringen ändrats nu eller att han fick tillgång till den nu och därför har mamman fått spel och vill straffa honom genom att döda deras son och sen ta sitt liv?
Om hon känt att allt är hopplöst pga skulderna och utmätningen och blivit bitter pga separation så hon vill göra honom riktigt illa ?
Exempel är ju pappan som tände eld på stugan med sina tre barn i varav ett överlevde men han gjorde ju det pga exet.
Han hade en hopplös känsla över sitt liv och när exet skickade något så bestämde han sig för att straffa henne ordentligt sen gjorde han ett halvdant självmordsförsök.
Citera
2025-12-13, 16:50
Medlem
Citat:
Så om jag förstår det rätt så skrivs bilen över för att hon ska få fordonskatten?
Kan det bli så även om man bara "äger" bilen i 2 dagar? (innan den skrivs över igen)

Det låter ju helt befängt?
(teori)
I så fall, om han är så beräknande så är det ju som sagt inte omöjligt att hennes skulder egentligen är hans, och att han brytit ner hennes psyke till max.
När hon sen får utmätning så känner han att det är dags att lämna henne och kvar står hon helt ensam med nästintill en miljonskuld.

Skulle bryta ner vem som helst kan jag tro, inget försvar att ta med sig sitt barn i det hela dock.

Jag är ganska säker på att det är den som äger bilen den månad som fordonet har som betalningsmånad ,betalar skatten. Förfallodatumet spelar alltså ingen roll. Då är det ju HAN som ska betala skatten .
Citera
2025-12-13, 16:55
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Han har troligtvis fått lägenhet tidigare men folkbokföringen ändrats nu eller att han fick tillgång till den nu och därför har mamman fått spel och vill straffa honom genom att döda deras son och sen ta sitt liv?
Om hon känt att allt är hopplöst pga skulderna och utmätningen och blivit bitter pga separation så hon vill göra honom riktigt illa ?
Exempel är ju pappan som tände eld på stugan med sina tre barn i varav ett överlevde men han gjorde ju det pga exet.
Han hade en hopplös känsla över sitt liv och när exet skickade något så bestämde han sig för att straffa henne ordentligt sen gjorde han ett halvdant självmordsförsök.
Tror snarare på att det i så fall är hon som tjatat på honom om att byta adress, iom utmätningen.
Så länge han står skriven där så räknas ju hans inkomst in med.
Citera
2025-12-13, 17:09
Medlem
frdks avatar
Separation, han ny adress, hon stora skulder (kanske tagna på henne avsiktligen), löneutmätning på gång.
Jag tror hon kände att hon skulle förlora barnet pga sina skulderna, och barnet skulle få det dåligt hos pappan och hon kunde inte leva med hela situationen, förmodligen tvingas flytta.

Stödkontakt är a och o för utsatta, kostar inte samhället mycket att tilldela en samtalspartner att prata med varje vecka.
Skuldsatta, spelberoende, separationer, tappade barn, allt ska få sin kontakt att ringa. Är så man förhindrar sånt här.
Tragiskt fall, förtjänar en lex förändring
Citera
2025-12-13, 17:16
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Jag är ganska säker på att det är den som äger bilen den månad som fordonet har som betalningsmånad ,betalar skatten. Förfallodatumet spelar alltså ingen roll. Då är det ju HAN som ska betala skatten .
Så om skatten skulle betalas i Dec, hon skrivs som ägare 1 Dec (och den sen skrivs över på honom 2 dagar senare igen ) så skulle det bli hon som måste betala hela skatten?

Kan det vara att det kanske var Dec som var slutmånad?
Försöker hitta logiken att göra bytet 1 Dec för att sen byta tillbaka.
Citera
2025-12-13, 17:23
Medlem
Citat:
Så om skatten skulle betalas i Dec, hon skrivs som ägare 1 Dec (och den sen skrivs över på honom 2 dagar senare igen ) så skulle det bli hon som måste betala hela skatten?

Nja knepigt fall tror ff att det är han som är betalningsskyldig eftersom att han ägde den i nov som det påstås är bilens betalningsmånad! Fattar inte vitsen att flytta bilen fram och tillbaka . Någon som är klyftigare kan förstå det?
Citera
2025-12-13, 17:29
Medlem
exoticspices avatar
Citat:

November är månaden skatten ska betalas, slutmånad. Sista siffran i reg.nr avgör. Bilen har 6 som sista siffran.
Citera
2025-12-13, 17:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Nja knepigt fall tror ff att det är han som är betalningsskyldig eftersom att han ägde den i nov som det påstås är bilens betalningsmånad! Fattar inte vitsen att flytta bilen fram och tillbaka . Någon som är klyftigare kan förstå det?
Han kanske trodde att det var december men upptäckte efter bytet att det är november och bytte därför tillbaka eftersom det redan var för sent för honom att slippa betala.
Citera
2025-12-13, 17:33
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Någon tidigare i tråden skrev att det kunde vara för att man vill byta försäkringsbolag och att det inte går att säga upp kontraktet om man inte säljer bilen.

Men tidsperspektivet får det att låta som att det är något annat som ligger bakom.

Hon får utmätningsbeslut i slutet av Nov, ->bilen skrivs på henne 1 Dec, -> bilen skrivs tillbaka på honom 3 Dec, -> Mamma och barn hittas döda 9 Dec, -> Mannen folkbokförs på annan adress 11 Dec.

Edit: jag tror att några pusselbitar kan komma på plats om man får veta vad det är för skulder på 900 000k hon har.
Senast redigerad av Mercede 2025-12-13 kl. 17:36.
Citera
2025-12-13, 17:42
Medlem
Citat:
Att flytta fram och tillbaka är ju en klassiker för att slippa betala försäkring, skatt etc. Man skriver över bilen på frugan när årsskatten närmar sig, hon får betala, sen ändrar man tillbaka. Kanske inte jätteschysst om man ska vara petig, men samtidigt är det inte det minsta olagligt och inget hon kan göra något åt. I det här fallet var det väl extra viktigt att snabbt ta tillbaka bilen igen, eftersom den annars skulle ha hamnat hos kronofogden illa kvickt pga hennes skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in