2025-12-12, 09:54
Bannlyst
När kommer kraschen, förstår inte jävla cp-dag startar med ett rally. Varför stiger börsmiffona varenda jävla hordag

Vi är konstant och nosar ath i röven
Citera
2025-12-12, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cypher2
Har lite panik.
Ensamstående trebarnsfar. Har under fler år sparat allt jag kunnat för en bättre framtid. Har ca 400k på avanza med globalfonder samt vanliga kända isk-papper.
Har sån panik över att kunna förlora allt om kraschen kommer. Hur ska man tänka?
Oroa dig inte börshoran stiger oavsett vad den här cp kraschen alla babblar om är en bluff
Det blir ingen krasch dessa cpmongobörser är dopade
Citera
2025-12-12, 11:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Har handlat på börsen i över 30 års tid.

Börjar som många andra i den här tråden att få riktigt dåliga vibbar. Känns lite som hösten 1999
Citera
2025-12-13, 04:55
Medlem
Citat:
Har lite panik.
Ensamstående trebarnsfar. Har under fler år sparat allt jag kunnat för en bättre framtid. Har ca 400k på avanza med globalfonder samt vanliga kända isk-papper.
Har sån panik över att kunna förlora allt om kraschen kommer. Hur ska man tänka?
Har du panik så diversifiera för att minska risken. Om det får dig att sova bättre så sätt hälften av pengarna på ett bankkonto även om det rent ekonomiskt inte är det bästa alternativet.

När det kommer en krasch, vilket det gör med jämna mellanrum, är det bästa alternativet för en småsparare som inte behöver pengarna direkt att bara ta det lugnt och vänta på att det blåser över. För om det inte blåser över betyder det att hela det monetära systemet har havererat och då är vi på apokalypsnivå där det varken finns banker, företag eller ett fungerande samhälle och då spelar ditt sparande inte längre någon roll.
Citera
2025-12-13, 09:02
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Har lite panik.
Skrev dåligt svar för folk har så många trådar här på en gång.

Grattis till en årsinkomst på banken. Man hånade finansminister ann wibble för att hon tyckte att folk skulle ha det.
Om det var ett mål och inte att du sparar till något särskilt, trivs med ditt boende så kan du ju slå av på takten och kanske unna dig något ibland. Inte sluta spara men man skall ju ha balans i allt i livet.

Är det viktigare att inte förlora än att tjäna maximalt så kan man ju göra mer säkra placeringar. Fortum kommer att sälja el oavsett konjunktur. Läkemedelsbolag kommer att sälja mediciner. Den typen av aktier kommer också att känna av en riktig lågkonjunktur men inte i närheten av tex biltillverkare och de anses vara säkrare.

Men när kommer den. Buffet har sålt för länge sedan. Men börsen har fortsatt upp. Gör det mig till en bättre trader än buffet för att jag tjänade lite till?

Det verkar i alla fall som om att medvetenheten ökat om att AI och datacenter inte kommer att ge den fantastiska ekonomiska vinst man trodde.

Till den som sålde tidigt. Att handla utefter sin röda tråd, mot trender, är en unik förmåga som de bästa investerarna har.
Jag tror man skall berömma bra agerande oavsett ekonomiskt utfall. Det är det som kommer att ge bäst avkastning i längden.

Alla anser att vi är inne i en bubbla. Men alla tror att just dom skall hinna sälja. Men kolla hur det gick i förra årets japan-kris. Det sa bara swosh. Vi har nu en situation att de stora pengarna sköter maskiner som kan göra 50,000 affärer i sekunden.
Citera
2025-12-25, 20:28
Medlem
Kazues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Skrev dåligt svar för folk har så många trådar här på en gång.

Grattis till en årsinkomst på banken. Man hånade finansminister ann wibble för att hon tyckte att folk skulle ha det.
Om det var ett mål och inte att du sparar till något särskilt, trivs med ditt boende så kan du ju slå av på takten och kanske unna dig något ibland. Inte sluta spara men man skall ju ha balans i allt i livet.

Är det viktigare att inte förlora än att tjäna maximalt så kan man ju göra mer säkra placeringar. Fortum kommer att sälja el oavsett konjunktur. Läkemedelsbolag kommer att sälja mediciner. Den typen av aktier kommer också att känna av en riktig lågkonjunktur men inte i närheten av tex biltillverkare och de anses vara säkrare.

Men när kommer den. Buffet har sålt för länge sedan. Men börsen har fortsatt upp. Gör det mig till en bättre trader än buffet för att jag tjänade lite till?

Det verkar i alla fall som om att medvetenheten ökat om att AI och datacenter inte kommer att ge den fantastiska ekonomiska vinst man trodde.

Till den som sålde tidigt. Att handla utefter sin röda tråd, mot trender, är en unik förmåga som de bästa investerarna har.
Jag tror man skall berömma bra agerande oavsett ekonomiskt utfall. Det är det som kommer att ge bäst avkastning i längden.

Alla anser att vi är inne i en bubbla. Men alla tror att just dom skall hinna sälja. Men kolla hur det gick i förra årets japan-kris. Det sa bara swosh. Vi har nu en situation att de stora pengarna sköter maskiner som kan göra 50,000 affärer i sekunden.
Buffett som han heter och inte Buffet, har inte sålt för länge sen, men han en stor andel i obligationer.
Citera
2025-12-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Du är felunderrättad!

Du gjorde helt rätt! Börsen är minus 2.72% de senaste 12 månaderna:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global
Du tittar på Avanza Global, det är en indexfond med stor övervikt på USA (Dollar), och den Svenska kronan har stärkts duktigt mot den valutan under året. Fonden handlas i sek.

Så visst, hade man endast haft den fonden så hade året inte varit så kul. Tittar du istället på OMXS30 (De 30 största bolagen på Stockholmsbörsen) så ligger den i dag på plus 14.74% i år.

Avanza Zero är ungefär som OMXS30, men inkluderar utdelningar. Den har gått plus 18.55% hittills i år.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Det jag vill ha sagt, man kan inte säga att "börsen har gått..."... Man får precisera vilken börs och vilket index.
Citera
2025-12-28, 05:04
Medlem
Varför är HongKong så Viktigt? Ser i data att det är mycket viktigt.
Citera
2025-12-31, 08:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Det blir ingen krasch.
Citera
2025-12-31, 10:01
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Du är felunderrättad!

Du gjorde helt rätt! Börsen är minus 2.72% de senaste 12 månaderna:

Häpnadsväckande när man ser på de största innehaven:

NVIDIA 8,44%,, Apple 8,39%, Microsoft 5,27%, Amazon.com 4,27%,
Tesla 2,67%, Alphabet Inc Class A 2,41%, Alphabet Inc Class C 2,11%, Meta Platforms A

Det är ju vinnarna som drivit upp usa.Men dollarn har väl tappat i år:
Under de senaste 12 månaderna har den
svenska kronan stärkts avsevärt mot den amerikanska dollarn. Dollarkursen har minskat med cirka 16,5% under perioden
svarade AI

Det finns i alla fall en medvetenhet kring AI-bubblan nu som inte fanns tidigare. Att tex. NVIDEA lånar pengar till företag för att köpa deras produkter. Det fanns inte för ett halvår sedan.
Citera
2026-01-01, 12:29
Medlem
Håll koll nu. Diagrammen pekar på en större topp runt här.
Citera
2026-01-01, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det blir ingen krasch.
Periodiska krascher är inbyggda i vårt kapitalistiska system. Frågan är bara när och hur stor nästa krasch blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in