Citat:
Ursprungligen postat av
cypher2
Har lite panik.
Ensamstående trebarnsfar. Har under fler år sparat allt jag kunnat för en bättre framtid. Har ca 400k på avanza med globalfonder samt vanliga kända isk-papper.
Har sån panik över att kunna förlora allt om kraschen kommer. Hur ska man tänka?
Skrev dåligt svar för folk har så många trådar här på en gång.
Grattis till en årsinkomst på banken. Man hånade finansminister ann wibble för att hon tyckte att folk skulle ha det.
Om det var ett mål och inte att du sparar till något särskilt, trivs med ditt boende så kan du ju slå av på takten och kanske unna dig något ibland. Inte sluta spara men man skall ju ha balans i allt i livet.
Är det viktigare att inte förlora än att tjäna maximalt så kan man ju göra mer säkra placeringar. Fortum kommer att sälja el oavsett konjunktur. Läkemedelsbolag kommer att sälja mediciner. Den typen av aktier kommer också att känna av en riktig lågkonjunktur men inte i närheten av tex biltillverkare och de anses vara säkrare.
Men när kommer den. Buffet har sålt för länge sedan. Men börsen har fortsatt upp. Gör det mig till en bättre trader än buffet för att jag tjänade lite till?
Det verkar i alla fall som om att medvetenheten ökat om att AI och datacenter inte kommer att ge den fantastiska ekonomiska vinst man trodde.
Till den som sålde tidigt. Att handla utefter sin röda tråd, mot trender, är en unik förmåga som de bästa investerarna har.
Jag tror man skall berömma bra agerande oavsett ekonomiskt utfall. Det är det som kommer att ge bäst avkastning i längden.
Alla anser att vi är inne i en bubbla. Men alla tror att just dom skall hinna sälja. Men kolla hur det gick i förra årets japan-kris. Det sa bara swosh. Vi har nu en situation att de stora pengarna sköter maskiner som kan göra 50,000 affärer i sekunden.